Dinitrogenoxid versus oxygen Dinitrogenoxid versus oxygen
Hej alle. Jeg har i regnvejret siddet og funderet lidt over føgende:
Dinitrogenoxid (N20 eller lattergas) bruges til at forøge en forbrændingsmotors effekt. Normalt atmosfærisk luft indeholder ca. 20% ilt mens 1 mol lattergas afgiver ½ mol oxygen, hvormed mætningen når 33% oxygen. Nuvel. Men hvorfor bruger man istedet så ikke ren oxygen? Altså 100% oxygen? Eller atmosfærisk luft med højere oxygenmætning, eksempelvis 50%? Herved forbrændes (næsten) alle de gasser der sendes ind i motoren. så bliver begrænsningen istedet benzinen...
Der er garanteret en fornuftig forklaring... Nogen der kan sige mig hvorfor?
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 62 Svar: 463
dec 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 542
Den ilt der kommer ud af N2O bliver jo først frigivet under forbrændingen.. Ikke inden..
okt 2005
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 816
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 611
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
dec 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 542
Hvis nogen gør det , så håber jeg de står langt væk, eller har en god tilbageslagsventil på ilt flasken..
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 52 Svar: 999
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Ilt som oxydator i motorer anvendes i åbne motorer (turbiner). Man har eksperimenteret med jetmotorer til fly, men ilten er uhåndterlig her. Derimod er det anvendt i raketmotorer sammen med både fast og flydende brændsel.
Dinitrogenoxid versus oxygen