4.637 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

serie forbinde forlængerledninger serie forbinde forlængerledninger

Hej mit lille garage værksted er uden strøm så trækker en forlængerledning fra ved siden af læggende hus.

De sidste par dage har jeg sat det fint op med kabelbakker og tilføjet et par forlænger ledninger således der flere stik rundt i garagen og fast ledning til kompressor. Således en ledning ikk flyder på gulvet og ska flyttes efter behov.

Det består af 4 forlængerledninger og stikdåser. Alt som kører over et udendørs stik på huset.

Det der vel ikk noget i vejen med så længe der ikk tilsluttet en masse krævende udstyr?

Når jeg er her kører batteri oplader til værktøj, alm radio, 1 lampe og maks 1 stk elværktøj (her er jo kun mig) hvilket jo ikke er noget problem, men ændre det at jeg har serie forbundet tingene noget? Når der ikk er overdreven el brug.
Mvh
Marcus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  serie forbinde forlængerledninger
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2015

Følger: 10 Følgere: 3 Svar: 61
    #1   29. jan 2016 Generelt skal man passe på ikke at bruge tynde forlængerledninger til apparater der bruger meget strøm - de ting du har tilsluttet bør ikke give problemer.
    Pas på med elvarme og tynde ledninger,

• #2   29. jan 2016 Det lyder jo super.

Elvarme er her intet af, så det problem har jeg ikk smiley

profilbillede
  • #3   30. jan 2016 Sikringsstyrelsen siger max en tilledning i udtaget på en forlængerledning, så der er du allerede på kant med lovgivning. Hvad med forlængerledningens belastning, ved du hvor mange watt den er lavet til ?
    Og Beskyttelseslederen (jord) har du vist også glemt.

• #4   30. jan 2016 Hej.
    Der er jord på de fleste indkøbte ledninger.

Mht hvad de kan klare har jeg ikk lige kigget på da mit behov er så minimalt.

• #5   30. jan 2016 Hvor lang er den ledning? Det er max 40 meter med en 3x1,5 mm^2. Men jeg ville helt klart finde noget 3x2,5^2. Det kan blive farligt med en lang forlænget ledning hvis der sker en kortslutning så er det ikke sikkert sikringen springer.

• #6   30. jan 2016 Jeg synes godt nok også det ligner en potentiel brandfare, og er helt sikkert på nippet af lovgivningen.

Hvorfor ikke hyre en elektriker til at udføre noget ordenligt?

• #7   30. jan 2016 er der ikke mulighed for at du kan komme til at trække en 3faset forlænger ud fra det hus ved siden af?
    Så kunne du hænge den her op inde hos dig og trække dine fire forlængere parallelt derfra.
    http://www.harald-nyborg.dk/p2264/byggepladstavle-16a

• #8   30. jan 2016 Hej igen.
    Hvis det lovmæsigt er et problem så det bare at hive 1 stik ud efter hvilken kontakt jeg vil bruge. Så intet problem der.

Mht opsætning er det stikdåse som så sender 3forlængere til helt inde i garagen og så til ene væg. 1 10m 3 5m.

Stikdåsen er tilsluttet en lang rulle ledning udendørst som rulles sammen efter brug.

Der er trukket ledning men ikk tilsluttet endnu, ikk mit hus så ikk noget jeg er herrer over.

• #9   30. jan 2016 altså jeg har ikke lige rodet med installationer for nyligt og har ikke lige bøgerne med, men der skelnes normalt mellem fast installation og midlertid installation f.eks. byggetavler osv. - med det samme du fast installerer, så skal det godkendes.
    Jeg tror ikke dit forbrug er et problem, du er trods alt opmærksom på situationen, men hvad hvis noget af det tilsluttede fejler og trækker ekstra strøm?

• #10   30. jan 2016 Så der vel en sikring i maskinen eller huset?
    Maskinfejl kan jo opstå uanset hvad. smiley

En ledning kan tage 2300w kan jeg se. Har regnet mig frem til jeg knap kun brugere 400 - 500 maks

• #11   30. jan 2016 #10 der er nogle ting der ikke er en sikring i og problemet er at den inde i huset ikke springer.

• #12   30. jan 2016 som sagt, så tror jeg ikke dit forbrug giver anledning til problemer, men det gør ikke installationen lovlig.

• #13   30. jan 2016 ledningens maximale belastning afhænger af hvordan den er installeret. det skal der blandt andet tages højde for når man dimensionerer til installationer.

• #14   30. jan 2016 Mht lovligt, så det ikk noget problem da det ikk er forlængerledninger tilsluttet i en "uendelighed" så kan bare tilslutte den jeg skal bruge så jeg ikke overskrider de 2 tilslutninger, de er sat i stikdåse nemlig, og ikk på hinanden.

• #15   30. jan 2016 jamen hvor lange er de?

• #16   30. jan 2016 3 på 5m og 1 på 10m men somsagt så går de til værd deres sted, så kan bare hive stikket ud ved dem der ikke er i brug så det da ihvertfald lovligt smiley

Og ja den udendørs er en 40m rulle som bliver rullet helt ud ved brug. Som har automatisk varmeafbryder.

• #17   30. jan 2016 Den udendørs rulle ville jeg lige tage et kig på og så få bestilt en med 3x2,5mm^2 så skulle det være fint

• #18   30. jan 2016 Hvorfor det?

• #19   30. jan 2016 Fordi du har alt for lang en ledning og som jeg skriver så vil sikringen ikke springe hvis der sker en kortslutning ude i den garage.

ledningsmodstanden er for stor og den strøm der vil gå vil være for lille til at din sikring springer hurtigt nok.

• #20   30. jan 2016 Lav det idet mindste rigtigt med installationskabel og stikkontakter.

• #21   30. jan 2016 Den har automatisk varmeafbryder?
    Og ikk for at spille klogere end dig for du har nok mere forstand end jeg har.

Men på en arbejs/byggeplads har man vel heller ikk ledninger i korekt længde hele tiden.

• #22   30. jan 2016 Ja det har den vel, men slår den fra? du kan tænke lidt over at 40M er den længste forlængerledning du kan købe med 3x1,5mm^2 hvis det skal være længere skal du om i kvadrat. du har dit koblet på en udendørs stikk sikkert et temligt godt stykke væk fra tavlen og så sætter du lige 10 meter ekstra på ude i garagen det bliver et temligt langt kabel samlet set.

• #23   30. jan 2016 20m kan nok klare det men så der ingen varmeafbryder, så er spørgsmålet om det stadig vil være en bedre løsning?

• #24   30. jan 2016 Ja 20 meter er klart bedre bare det er en 3x1,5mm^2

• #25   30. jan 2016 Super.
    Så må jeg få fat i sådan en.

Tak for hjælpen til dig og jer andre der er kommet med svar! smiley

• #26   30. jan 2016 Få lavet en fast installation. Træk en 5g2,5mm2 ud i skuret fra en kraftgruppe inde i huset. Monter en membrandåse, Træk 3g1,5 ud fra membrandåsen og monter så fast stikkontakter. Så har du det derude for evigt og det er lovligt, samt så har du det rigtig tværsnit på kablet samt så har du 3 faser derude. Dog må du ikke selv lave det her da det er en fast installation, men så få fat på en fagmand smiley Det andet kangodt gå i en periode,men på længere sigt ville jeg personligt få det lavet ordenligt smiley

• #27   30. jan 2016 Som Mathias siger...
    Udover det, så er jeg da en lille smule misundelig på det hyggelige værksted! smiley

• #28   30. jan 2016 Der er ingen ide i at tage det fra en kraft gruppe. Man må heller ikke forsikre en 1,5 kvadrat med 16 amp i almindelig hus installation så skal det være 2,5 hele vejen.

• #29   30. jan 2016 Ja det min fejl. Træk en 5g1,5 derude.

• #30   30. jan 2016 Og så fra en 10 A lysgruppe

• #31   30. jan 2016 Ja igen så skal du have en ny trefaset gruppe på 13 amp, det er satme meget arbejde for at få strøm til en lader ude i den garage

• #32   30. jan 2016 Ja eller træk en 3g1,5?? Så har du bare kun en fase derude og så tag den fra en eksisterende gruppe?? Og ja der er da noget arbejde i det? Men så er det også for evigt derude??

• #33   30. jan 2016 Ja det bedste ville bare være at grave sådan en 5x2,5^2 ned og få en ny kraftgruppe op, men det må han jo selv om smiley

• #34   30. jan 2016 #27
    Det dælme også rart at have et sted man kan rode alt det man vil smiley

• #35   30. jan 2016 Enig:)

• #36   30. jan 2016 Mht faste installationer så det ikke noget jeg har med at gøre.
    Det en række af 6 garager min bror ejer, hvor jeg så har den ene, planen er at han vil trække strøm derud, der er også nedgravet kabel, men hvornår og hvordan har jeg ikke noget at gøre med, så det ikke noget jeg står for.

Endtil da må jeg leve med en forlængerledning jeg trækker fra huset når jeg er der.

• #37   31. jan 2016 Hmm..
    Jeg renser selv dele af i sprit eller rense bensin, inden en evt. Grunding.. Monterer stickers.. Osv..

HVIS nu du gør detsamme??
    Vil jeg foreslå enten at du husker at slukke olieovnen.. !!
    Eller holder ovnen laangt væk fra hvor du står og "gnubber" på dyret.!

Spritdampe har et flammepunkt på kun 15 grader og Benzin dampe ikke langt derfra..!!! smiley

Og sprit/benzin OG olieklude skal helt ud og væk, helst over i naboens skraldespand så de kan ligger der og selvantænde.. smiley

Du ved det sikkert allerede, blot en reminder, - inden du brænder konens pensionsopsparing af.. smiley
    (Forsikringen dækker jo kun..hvis..og hvis min røv var spids.. Og .....!! )
    smiley

Kommentér på:
serie forbinde forlængerledninger

Annonce