5.875 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Nedrivning af gasbetonmur Nedrivning af gasbetonmur

Vi har i øjeblikket kig på en lejlighed fra 1987 og hvis vi ender med at købe vil vi gerne rive en væg ned som er lavet af gasbeton. Ifølge ejendomsmægleren er der flere andre steder hvor væggen også er blevet revet ned, men vi kan ikke få et direkte svar på om den er bærende eller ej. Er der nogen herinde som ved hvor man eventuelt kan finde den information henne? Er det noget kommunen ligger inde med?

Derudover er der det mere praktiske spørgsmål med nedrivningen, som jeg gerne selv vil stå for (hvis den ikke er bærende).
Hvad gør man med sådan en gasbeton mur, når man gerne vil bevare trægulvet som på begge sider? Kan man skære muren i bider med en stor vinkelsliber eller er der andet værktøj som er bedre egnet og sviner mindre? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nedrivning af gasbetonmur
  • #1   23. feb 2016 Hvis der ikke er bjælker på tværs af "muren" er den ikke bærende.
    Du kunne bruge en bajonetsav, den sviner ikke, i forhold til en vinkelsliber...

• #2   23. feb 2016 Jeg ville også bruge en bajonetsav.
    Du kan sagtens save den i små stykker og tage den ned bid for bid.

• #3   23. feb 2016 Du må kunne se på plantegningen om det er en bærende væg.

• #4   23. feb 2016 Med al respekt, men en ejendomsmægler aner ikke en skid om den slags. De skal jo bare sælge. Få en tømrer eller lign med ud og se på tingene, han kan se det på 2 min. Kommunen tror jeg ikke er til nogen hjælp.

• #5   23. feb 2016 send et link ,af salgsopstilling , og hvilken væg du vil have ned måske kan det ses , men ellers som 1 skriver

• #6   23. feb 2016 Ok jamen det lyder da til at jeg må anskaffe mig en bajonetsav.

Bjarne HN: Hvordan kan man vide om der er bjælker på tværs af muren inden man er i gang med at rive den ned? Og hvordan kan man være sikker på at den ikke er bærende hvis der ikke er tværgående bjælker?

henrik j: Jeg ved ikke helt hvordan du ville se det ud fra en plantegning, men du må gerne kigge på den og sige hvad du tror.

profilbillede
  • #7   23. feb 2016 Vil det ike give dig nogle problemer ift trappen

• #8   23. feb 2016 Ja som nævnt en tømrer..
    Eller måske endnu bedre en bygningskonstruktør, - der må være en i din lokale MC klub du kan blive nødt til at melde dig ind i for at kunne spørge til råds.. smiley

Hellere ofre lidt på den konto for at være sikker, - ellers ender du bare med at blive den mest berømte,- når konen uploader og får 1 million cliks på YouTube på under 24t, - fordi du forsvinder ned i kælderen med din nye bedste ven - skorstenen..! smiley

Og DET er ikke et klip jeg gider at se.. smiley
    (Arhh.. Måske lige lidt - så.. smiley )

smiley

• #9   23. feb 2016 jeg tror , lægger mærke til jeg skriver tror at den ikke er bærende , da det ser ud til at bjælkelag løber parralelt med væggen og bærer på den gennemgående væg i midten af huset

• #10   23. feb 2016 Bare i gang med en stor hammer, og begynder lortet at falde sammen, så løb!! Den væg du har markeret, ville jeg rive ned uden at tænke over det! Bare sørg for at have styr på evnt. ledninger smiley

• #11   23. feb 2016 Nu jeg ser tegningen..
    - Hvilken væg er trappeplatformen fastgjort i..??
    Eller trappen vil I rette ud til ligeløb.?!
    smiley

• #12   23. feb 2016 er det på den øverste etage ?
    11 , trappen er fastgjort på den væg der sidder vinkelret på den der skal ned

• #13   23. feb 2016 Super med alle de svar og kommentarer smiley

Trappen sidder ikke fast i væggen som skal rives ned, så vi vil egentlig bare lade den være som den er i første omgang.

Som nævnt er den omtalte væg revet ned i andre lejligheder. Kunne man forestille sig at ejerforeningen ville have lavet et større nummer ud af det, hvis det ikke var i orden? (der fremgår nemlig ikke noget som helst om nedrivning af murer i deres generalforsamlinger siden foreningens stiftelse).

Henrik A: Ja det er nok en god ide at filme, så kan reklame pengene måske dække lidt af mit erstatningskrav hvis det skulle blive nødvendigt smiley

Michael B: Ja det er de øverste to etager i et 3 etagers byggeri.

• #14   23. feb 2016 der hvor du vil have væggen ned er det den lige under taget ? og hvis ,hvad vej er hældning på taget .

• #16   24. feb 2016 Den væg ville jeg bare rive ned.
    Ifølge tegningen ser det ud som om de bærende vægge er dem der løber den anden vej.

• Orla S
    Orla S Tilmeldt:
    nov 2014

MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #17   24. feb 2016 tror heller ikke den er bærende, du skal dog lige overveje hvordan det kommer til at se ud med gulv og lofter alt efter hvilket matriale det er. Har set mange uheldige løsninger på dette så vil nok kontakte en som har forstand på dette.

• #18   24. feb 2016 Prøv, som en sidste udvej, at spørge de naboer der har væltet væggen, hvad de har gjort.

• #19   24. feb 2016 havde smidt noget pap på gulvet og så tapet det fast med malertape og så givet los med en mukkert eller hammer og så mejsel

• #20   24. feb 2016 Jeg har en baggrund som bygningskonstruktør og har arbejdet med store og små huse i mange år. Nok om mig ??
    En mur som den du referere til er ikke bærende. Som tidligere nævnt ligger spærrene på den korte led at bygningen grundet det lange spænd på næsten 11 meter. Dermed hviler spærene ikke på denne tynde mur, men på de lange gennemgående murer. Denne gasbetonsmur er blot en skillevæg og kunne ligeså godt være bygget op gips.
    Muren er med stor sandsynlighed sat inden gulvet er lagt hvilket gør der mangler en stump af gulvet. Det kan klares med et stykke nyt træ som ligges i den tilskåret rille efter væggen. Loftet skal sikkert også laves efterfølgende.
    Selve muren kan klares på flere måder. Jeg vil dog anbefale en bajonetsav som støver noget mindre end en vinkelsliper. Skær dog aldrig i limen da den er meget hård og kan ødelægge 'tænderne'. Du kan prøve med en semi muggent og slå dem løse, når du først har fået 'hul'.
    Pøj pøj med det ??

• #21   24. feb 2016 Uffe M: fedt med sådan et svar, jeg er dog lidt usikker på om jeg forstår din beskrivelse med spærrene korrekt. Så her kommer lige en illustration som måske kan afklare hvordan tagkonstruktionen er bygget op.
    Illustrationen forestiller et tværsnit af lejligheden, hvis man kigger ind fra den yderste højre væg på plantegning. Taget går til kip og ligger altså på en stor bjælke som er forsøgt illustreret.

NB: illustrationen er selvfølgelig udført efter korrekte opmålinger, så hvis i synes der er små uoverensstemmelser er det nok jer der ser forkert smiley

profilbillede
  • #22   24. feb 2016 det er ikke lavet med spær , jeg skrev længere oppe hvordan du kunne se det , men det rigtige er stadig at få en til at tjekke op , det tager 5 min .
    Og desuden ser det underligt at ud at taget ligger på den lange led af huset smiley kunne du ikke sende et link til annoncen evt i pb

• #24   25. feb 2016 Kan du ikke sende et link til huset. Det tror jeg vil være bedst. Tror stadig ikke væggen er bærende selvom det lader til spærrene ligger den lange led som du viser.

• #25   26. feb 2016 der er ingen spær !

• #26   26. feb 2016 hvis der er tag er der spær smiley

• #27   26. feb 2016 mit bud vil være at væggen er bærende - for bjælkelaget (ikke taget) og at der evt skal udveksles eller understøttes i istedet.

• #28   26. feb 2016 der er ikke (udfra foto) spær i traditionel forstand , men åse lagt op på den gennemgående bjælke. derfor kan bjælkelaget gå i modsat retning af taghældning .

• #29   26. feb 2016 Åse ligger jo på noget (spær, med mindre de kan spænde over hele længden)
    men kan godt se at bjælkelaget faktisk kan være uafhængigt og gå den anden vej - så er det en anden sag.

• #30   26. feb 2016 ja de ligger på limtræsbjælken.

• #31   26. feb 2016 Åse er vel vandrette michael?

• #32   26. feb 2016 muligvis smiley gad ikke goggle og kan ikke huske hvad de hedder -

• #33   28. feb 2016 #15
    Nemlig ja. Selvom væggen ikke er bærende kan den være med til at støtte/stabilisere ydermuren mod vindtryk.

For god orden skyld er det klogt at få en bygge sagkyndig til at kaste et blik på dit projekt.

• #34   1. mar 2016 I forhold til om væggen skulle være støttende/stabiliserende er det så noget en håndværker ville kunne vurdere ved at se væggen i virkeligheden, eller skal man have fat i nogle tegninger/beregninger af bygninger før den slags kan klarlægges?

Og så et spørgsmål i forhold til en bajonetsav. Jeg har kigget lidt på den her http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/bosch-elvaerktoj/bosch-bla-professionel/bosch-230v-maskiner/Bosch-bajonetsav-1100W?gclid=CPj-69aloMsCFUqeGwod-K4ElA er der nogen som kan fortælle mig om det er en fornuftig maskine, eller om det er totalt overkill til gør det selv folk som mig?

• #35   1. mar 2016 hvis du kun skal bruge den til den opgave ,skal du bare købe en billig i jem og fix , og en god klinge , hvis den ikke kan holde ,så bytter du den bare , jeg har haft en længe ,og den virker fint stadig .

Kommentér på:
Nedrivning af gasbetonmur

Annonce