{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.048 visninger | Oprettet:

hjælp til græsplæne/ukrudt {{forumTopicSubject}}

hej folkens.
har forsøgt mig med anden hjælp, men det er som om alle eksperterne er herinde hver gang ??

har (se billede) dem her i min plæne, fjernede mos for 2 uger siden og gav den npk gødning.
det er ikke Røllike da de ikke bliver større end den på billedet. Og de ligger ned i græsset

kan det fjernes? og hvis ja, med hvad så? har noget Toxan plænerens, kan det evt bruges. eller vil det skade græsset nu når der er "åbnet" op for jorden.

på forhånd tak.
Peter


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til græsplæne/ukrudt
  • #1   6. maj 2016 .

    profilbillede
  • #2   6. maj 2016 Har hvert år brugt toxan plæne rens da vi bor i et gammelt hus med en gammel have, hvor vi har græs har der været bede med alt muligt så hvert forår kommer alt muligt spændende op.
    Plæne rens kan nu desværre ikke længere fås som koncentreret kun i en liters flasker færdigblandet, og sådan en flaske rækker ingen vegne.

    Om det findes tilsvarende produkter skal jeg lade være usagt, men toxan virker perfekt.


  • #3   6. maj 2016 Bare slå græsset i bund, så skal det nok forsvinde. Simpel måde at bekæmpe mos osv. Same thing every year.

  • #4   6. maj 2016 Prøv da at bruge det på et lille område, tror næppe græsset tager skade. Alternativt lad skidtet være og nyd at det er grønt. smiley

  • #5   6. maj 2016 Har arbejdet indenfor det område tidligere: Det er tidligt på året, slå græsset ned, og bliv ved med det, så skal det nok komme. Ingen grund til kemikalier.

  • #6   6. maj 2016 Jan. Det er den koncentreret satan jeg har smiley

  • #8   7. maj 2016 Jeg slår min mos en gang om ugen og nyder de små pletter med græs der er indimellem smiley

  • #9   7. maj 2016 Mos er grønt og dejlig blødt (-;

  • #10   7. maj 2016 Ja - kan godt se du er blevet så frustreret at du har sparket til din vandekande.. smiley

    Det er godt at gøde plænen en gang om året, det styrker selvf. Græsset men giver ny mulighed for andre ting, tricket er her dels som flere nævner at klippe græsset jævnligt, tag den laveste indstilling hverandengang og dels i en periode når de lover regn at så ekstra græs ud i den allered etablerede plæne..
    Helst med en lav og tæt turf, måske af en lidt bedre kvalitet (du skal ikke bruge så meget ad gangen det handler kun om at supplere op "nede fra" )
    Det går ud på at græsset får lukket alle steder og bliver helt tæt så andet snav ikke får fæste.. Gentag gerne et par gange gennem sommeren når de lover regn, så du får en god tæt vækst i bunden af plænen.. smiley

    Du kan godt starte med at vande m kande m bom, med det Toxan du har tilbage, så krudtet bliver slået tilbage inden du et par dage senere sår din nye tætte græs sort ud..
    Efterhånden som den gode græskvalitet får overtaget, bliver plænen mere stabil så du kan "nøjes"!!! Med at klippe dit græs..
    Hygge sommer..

    (Hvis du har en egentlig mos fyldt plæne, skal der andre metoder til..
    Men det er ikke det jeg hører du nævner i dit indlæg..)


  • #11   7. maj 2016 Henrik.
    Mosset fjernede jeg for 2 uger siden med sådan en kniv til plæneklipperen.

    Jeg har fået bekræftet af det er Røllike ( der er åbnebart flere slags )
    Kan det Toxan (har 2 liter koncentreret) Fjerne sådanne ting?

    Og det du siger med af efterså, Normalt skal man jo "kradse" i jorden for af de får fat, Men er det bare af drysse med let hånd ud over den allerede eksisterende plæne?


  • #12   7. maj 2016 Toxan er såvidt jeg husker et MCPA produkt, og det tager bredbladet ukrudt, så jeg tvivler. Men prøv da.

  • #13   8. maj 2016 Er der noget der virker mod dem så?
    Der står på dem de er til bredbladet ukrudt


  • #14   8. maj 2016 Røllike udrydder du ved at bruge det i en god krydder snaps.. smiley smiley

    Nej - rølliken er opportunist (ligesom os andre i naturen) er der et hul i trafikken, napper vi det.. smiley smiley
    Same-same m røllike, tidsel, vejbred og flere andre,- smider vi lidt gødning og der er en Tom plads.. Rykker de ind med deres pælerødder og hvad har vi. smiley

    Så derfor skal du have en tæt bund i plænen, - når du har mos i plænen er det altid en god ide at rive det op m en god gl.davs haverive - som du allered har gjort.. Hvis du gør det igen op til de lover regn og du Benyt lejligheden til at så din nye græssort, er du dobbelt Op på at projektet lykkedes..

    Plænen er lækker til næste sommer og de kommende år efterhånden som den langsomt voksende tætte græssort går ind og overtager..

    Gentag eftersåningen måske en/to gange næste år.. Afhængig af hvordan du syntes resultatet ser ud til at blive..

    Vedr. Mos er det et kapitel for sig, men fremgangsmåden du beskriver er god og overskuelig.. Men hvis plænen generelt er fugtig og/eller ligger i meget skygge.. Kan det være en sisyfos agtig kamp mod saurumans orker og spørgsmålet er som de andre nævner, om du syntes det er det værd, afhængig af hvad I bruger plænen til..

    Ved en fugtig mosplæne kan du vælge at gå den mere langhårede "eng" vej - at udså jævnt evt. I store grupper engblomster ud der gror i plænen, så du gennem hele sæsonen har nye eng blomstersorter der kigger frem hver gang du har slået græsset, - græsset skal ikke klippes så tit, og blomsternes rødder trækker ofte lige den fugtighed ud af plænen som mosset er glad for og bliver derved holdt i ave.. smiley
    Hvis du vælger den vej.. Skal du blot være opmærksom på du vælger sorter der skal sås ud hvert år, da en del eng blomster er stauder og større rodknolde har du nok ikke lyst til i plænen smiley

    (Jeg nævnte kun det med toxanen, fordi som du nævnte, havde den på hylden, det er ikke noget jeg vil anbefale du bruger jævnligt, med kun til en kort intens indsats så der er plads til de nye græsfrø.. smiley

    Hygge mæ projektet.. smiley
    smiley


Kommentér på:
hjælp til græsplæne/ukrudt

Annonce