1.342 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Slutseddel på bil ved forhandler. Slutseddel på bil ved forhandler.

Er på udkig efter en lidt ældre stc. og har været hos en bilforhandler for at se på en.
han siger at han på en evt. slutseddel bl.a vil skrive forbehold på garantien for kobling og AC da det er en ældre brugt bil.

Mit spørgsmål er om han kan det ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slutseddel på bil ved forhandler.
  • #1   20. dec 2017 Forhandler? Nej. Han kan ikke - uagtet han forsøger at nedfælde det på papir - stille dig ringere end loven foreskriver.

• #2   20. dec 2017 Det mener jeg nu nok han kan - hvis han skriver at de dele er defekte ved handlens indgåelse - så hænger han ikke på det efterfølgende..

• #3   20. dec 2017 Takker for hurtigt svar. Bilen fejler ikke noget og kobling og AC virker som den skal.
    Men studsede lidt over at han ville skrive det i slutsedlen som et forbehold.
    Umiddelbart kan jeg jo ikke se og undersøge om AC fejler noget men må naturligvis formode at det virker som det skal.

• #4   20. dec 2017 #2
    Korrekt... Man kan ikke klage over noget man var gjort bevidst om ikke virkede ved handlens indgåelse... Men det skal fremgå tydeligt.

Noget helt andet er moralen i at man som voksent menneske ikke accepterer en mundtlig aftale, uanset hvad en tåbelig lovtekst så siger...

Køb en bil hos en forhandler der tilbyder den garanti du ønsker. Eller spørg den aktuelle forhandler hvad merprisen er hvis hans garanti også skal dække en kobling og et ac anlæg ( som han ved er defekte.... )

• #5   20. dec 2017 det afhænger af hans formulering på papiret. skriver han decideret tingene er defekt er det gældende.
    skriver han bare der ikke gives garanti på de nævnte ting gælder det ikke.
    jeg købte engang en nyere brugt bil hos en forhandler, han skrev i slutsedlen at han ikke gav garanti på ac. Ifølge FDM kunne han ikke fraskrive sig garanti på den måde.
    det skal siges ac holdt mens jeg ejede den, så jeg har ikke prøvet det ved en instans smiley

• #6   20. dec 2017 @Andreas.

Håber da heller ikke du kunne finde på at kræve noget lavet på garantien som du selv har skrevet under på ikke var dækket.. Uanset hvad FDM og gældende lovgivning siger..

• #7   20. dec 2017 Jeg var nok bare smuttet videre..
    Når der så går noget andet i stykker som du vil have dækket, skal du med garanti kæmpe med ham for at få det lavet..

• #8   20. dec 2017 En forhandler kan ikke fraskrive sig reklamationsretten. Men skriver han på slutsedlen at kobling og ac er defekt, så kan du ikke klage over det. Skriver han blot, at han ikke yder reklamation på de to ting, er det ikke juridisk bindende.
    Dog skal man huske på, at kobling er en sliddel, så hvis den bliver defekt pga slidtage, så er der intet at komme efter.

• #9   20. dec 2017 Brian.
    i mit tilfælde ville jeg.
    ham jeg købte sagde første gang vil var henne og se den at den var helt i orden, og der ikke burde komme nogle fejl, så vi sagde ja tak. dagen efter da vi kom og skulle skrive under på papirerne sagde han intet omkring han ville fraskrive sig ansvaret på ac. hvilket han heller ikke havde gjort første gang vi så den.
    i den situation ser jeg det som han prøver at tage røven på mig.
    havde han sagt det da vi sagde ja til at købe den, ville jeg ikke udnytte det.
    så det afhænger af omstændighederne.
    dog kan jeg forstå at det er meget normalt de vil fraskrive sig ansvaret for lige ac. om det er fordi de ikke selv kan kontrollere det/være sikre eller om det er fordi det bare er pisse dyrt hvis det går i stykker aner jeg ikke smiley

• #10   20. dec 2017 Det er jo et par af de ting der nemt at komme til at koste forhandleren penge, så det er ikke unormalt der tages forbehold.

Hvilken prisklasse er bilen i?
    Er det en billig bil til 10-15000 kr, så er det jo trods alt begrænset hvor meget garanti forhandleren kan give. Alternativt brug en anden forhandler, men skal der gives en ordentlig garanti er prisen nok også derefter smiley

• #11   20. dec 2017 enhver ved at en kobling er en sliddel og der kan blive bøvl med aircondition, syntes det lugter lidt af fusk at han allerede nu vil udelukke kobling og aircondition af garantien

medmindre at du har fået at vide at der er problemer med de 2

i så fald koblingen ikke fejler noget nu så ville jeg nu høre efter om udrykkerlejet laver trælse lyde og så selvfølgelig tage en god prøvetur, prøv gerne at køre den friskt og så rykke den i 5 gear ved 50 og så klampen i bund

• #12   21. dec 2017 Kan godt være at kobling er en slid del, men hvis denne går i stykker inden for de første 6 måneder, formodes det at den var defekt allerede ved salgstidspunktet.
    Man må jo forvente at en del holder længere end 6 mdr.

• #13   21. dec 2017 Det med AC,en på den , er måske "bare" den skal efterfyldes ,( men det finder du ud af til sommer) og han ikke gider at have den udgift med i handlen. Fik selv fyldt efter på den gamle Skoda i sommers, hvor det viste sig den havde mistet ca . det halve gennem dens levetid ;

• #14   22. dec 2017 Der er kun en måde for en forhandler, at slippe uden om alt garanti på, ved at skrive : Sælges kun til CVR nummer. Ellers gælder købelovens alm. bestemmelser.

• #15   22. dec 2017 #14: Købelovens almindelige bestemmelser fælder du også ved handel inden for erhverv (til CVR.nr)

• #16   22. dec 2017 #15

Nope..... Det er betydelige forskelle på handel mellem CVR og handel mellem CVR og privat....

• #17   22. dec 2017 #16: Købeloven gælder hvad enten man handler privat eller mellem firmaer. Men købelovens bestemmelser om forbrugerkøb (handel til privat) gælder selvfølgelig ikke.
    Men købelovens bestemmelser gælder som udgangspunkt også for erhvervskøb, med mindre man har aftalt andet, hvor aftaleloven så er gældende.

• #18   22. dec 2017 #16
    Købelov vs aftalelov er det afgørende i de situationer der er gældende i disse handler.

• #19   23. dec 2017 Hvis man indgår en handel hvor sælger tydelige har gjort opmærksom på at han ikke ønsker at dække AC og evt. andre ting - og prisen er derefter (det er den jo normalt) så skal man være mand nok til at holde den aftale man har indgået - uanset hvad loven ellers siger. Et "ord" er et "ord" og aftaler skal holdes. Ellers skal man handle et andet sted og betale den højere pris.
    Der er efterhånden så mange sager med folk der køber en bil til en pris væsentlig under markedsprisen med en aftale om at der ikke er garanti på bilen. Og punkterer bilen så 4 måneder senere så hyler de op om at forhandleren skal dække omkostningerne - det er til at brække sig over...

• #20   23. dec 2017 Man kan jo bare se annoncerne her MCG - et eksempel (jeg kender absolut intet til annoncøren, hverken godt eller skidt)
    https://www.motorcykelgalleri.dk/yamaha-xv-1100-virago/id-237469
    Her skriver han jo ordret at prisen er uden garanti, og den virker altså ikke ved salg til privatpersoner, men hvis det er salg til et cvr. nr. kan den gå!

Kommentér på:
Slutseddel på bil ved forhandler.

Annonce