Don’t shoot me, - I’m only the messenger! {{forumTopicSubject}}
Endnu en EU forordning på vej.. jæiiiii.
Lidt nyt fra BMF..
‘Europa-Kommissionen ændrer muligvis den måde, du kører på.
Som rapporteret af British Motorcyclists Federation (BMF), vil nye biler, der sælges i Storbritannien og i hele Europa, være omfattet af krav til at have Intelligent Speed ??Assistance (ISA) software installeret.
Det er præcis, hvad det lyder. Biler vil fremover have indbyggede hastighedsbegrænsere.
Tak til Europa-Kommissionen
Dette kommer som en del af den generelle sikkerhedsforordning vedtaget i EU. Mandatet angiver, at "nye modeller/typer af køretøjer introduceret på markedet," begyndende i juli 2022, skal sælges udstyret med denne software.
Det vil være obligatorisk for alle nye biler, begyndende fra juli 2024, angiveligt for at give producenterne tid til at eftermontere deres eksisterende produktionsmodeller.
Men ikke motorcykler (endnu)
Takket være lobbyindsatsen fra BMF såvel som FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) og FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme), er motorcykler ikke inkluderet i denne lovgivning om hastighedsbegrænsere.
Men det vil komme. ‘
https://www.britishmotorcyclists.co.uk/speed-limiters/
Nyd din MC tour, mens du kan..!!
maj 2021
Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
Men, vil det så betyde færre fartbøder og vanvidsbilistkonfiskationer?
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 107 MC-er: 15 Emner: 86 Svar: 715
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 104 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 226 Svar: 3.256
Har mistet en til vanvidskørsel, og kan den løsning bare fjerne 1 dødsfald... ja så siger jeg go...
okt 2009
Følger: 35 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 953
Nicky, hvordan betegener du selv den legetur med en Mercedes du havde for nogle år tilbage? Den ville i dag blive betegnet for vanvidskørsel, og nok og lidt til.
Du er måske blevet klogere med alderen?
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 104 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 226 Svar: 3.256
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 623
Dengang havde Reuters udsendt en tekst hvor det stod og den blev ukritisk refereret af alle store aviser.
Men når man læste EU loven, så skulle alle biler være FORBEREDT til installation af alkolås via standardiseret interface.
Og det er jo noget helt andet.
Så hvis vi lige klapper hesten og hopper til EU:
https://road-safety-charter.ec.europa.eu/resources-knowledge/media-and-press/intelligent-speed-assistance-isa-set-become-mandatory-across_en
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 623
Og har en gammel artikel hvor de har fået rettet fejlen.:
https://jyllands-posten.dk/biler/ECE11326856/fartkontrol-og-noedbremse-skal-installeres-i-alle-biler-i-eu/
Så stol ikke på journalister uden teknisk indsigt.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 144 MC-er: 3 Emner: 101 Svar: 2.007
Korrekt, - altså præcis som BMF beskriver
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 623
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 5 Emner: 1 Svar: 25
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Derefter kom der skiltegenkendelse i bilerne, pudsigt nok kan de kun aflæse fartskilte, så her registrerer bilen, hvad den aktuelle fartgrænse er. Det er heller ikke fejlsikkert, for vores spritnye hybrid bil registrerede 80 km skiltet bag på en campingvogn på motorvejen, og eneste måde at få blinkeriet fjernet på, var at køre ind i nødsporet og slukke for strømmen. Vi solgte den kort tid efter, hvilket slet ikke v ar let, fordi brændstofforbruget var helt uacceptabelt.
Så kom der registrering af, hvor man kører og hvornår. Naturligvis for dit eget bedste. Du skulle jo nødigt køre i grøften uden nogen opdagede det eller køre ud over en skrænt i Alperne. Det gælder ikke for motorcykler, selvom der er flere motorcyklister på småveje og bjergveje end biler, og at bilen er meget mere synlig end en væltet motorcykel og de der sad på den.
Så nu registrer din bil hvor du kører indenfor få meter, tidspunktet på sekund, hvor hurtigt du kører indenfor en km/t og hvad den lokale fartgrænse er. Så sender man bøden til ejeren, der som i mit tilfælde sad på et skib i Middelhavet mens min bekendt kørte 60 i Svendborg, hvor der var 50. Det hele kan fuldautomatiseres uden nogen som helst menneskelig indblanding.
Det ville give et skær af fornuft hvis:
Ulykkerne skyldes overskridelse af fartgrænserne, det gør de ikke.
Fartgrænserne alle er korrekte og afspejler virkeligheden. Det er gøre heller ikke.
Fartgrænserne er variable. Det er rimeligt at køre 110 nogle steder i Trekantområdet, men ikke kl 22 eller kl 5 hvor folk sover.
Systemet har kun en fordel: Det er nemt og billigt at administrere. Så skidt med retsssikkerhed, rimelighed og fornuft. Ordnung muss sein.
FDM synes det er fremragende og kalder det førerstøtte.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 916
Don’t shoot me, - I’m only the messenger!