{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Vinteropbevaring {{forumTopicSubject}}

Hey derude,

Jeg har købt min første motorcykel nogensinde (Suzuki gsxs 750) og den er spritny fra fabrikken.
Med det sagt, er jeg jo ret grøn i mange ting og ret overbeskyttende over for den.
Jeg bor i kbh i lejlighed så det er lidt bøvlet med motorcykel, men det er dæleme noget jeg ikke skal undvære alligevel smiley

Jeg har betaler for at have biken stående i en stor p-kælder som er lukket af, men portene åbner naturligvis når man kører ind eller ud, som der jo vil være flere af de andre lejere der gør dagligt.
Men tørt og frostfrit er det.

Mine spørgsmål er så:
1) Er det ikke gode nok forholde at opbevare sin bike i?
Har en åndbar Oxford indendørs cover på.
Igen det er jo en spritny bike, så vil gerne have den ikke forringes på nogen måde inden foråret.
Jeg vil ikke have den stående hos en forhandler fordi jeg gerne vil have adgang til den i tide og utide just in case.
2) Hvor ren skal den være når den puttes til vinter?
Jeg har jo løbende pudset den meget ofte med diverse sprays osv. men der er en smule grums på køleren vag fordækket og sådan, men ikke det store. Og det er altså bare bøvlet at vaske motorcykel her når det er koldt og man bor i lejlighed smiley
3) Den fik sin første service her 3. august hvor den selvfølgelig fik skiftet olien og filteret. Hvor vigtigt er det at skifte olien og filteret her nu hvor den skal vinterputtes? Gør det noget at lade den samme olie være henover vinteren, eller er olien frisk nok?
4) er det nødvendigt at hæve dækkene og sætte træstykker under dækkene som nogle nævner er vigtigt?
5) Jeg har tænkt mig at tage batteriet ud her i næste uge, og smide den i en oplader. Men er der andre ting der er vigtige at tænke over?
SKAL den f.eks sprayes med rustbeskytter for ikke at ruste

På forhånd tak fra ham den nye der holder af sin nye baby smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinteropbevaring
  • #1   19. nov 2022 Tag batteriet med ind og lad på det af og til, du skriver den står frostfrit, så ville jeg bare lade den stå under cover, låst osv :). Min egen ged står med fyldt tank og på lader til det er tåleligt at køre igen smiley

  • #2   19. nov 2022 Tak for svar!
    Skiftede du også olie og filter til vinterens hi? smiley


  • #3   19. nov 2022 Slet ikke, havde første service på den i september og den får ikke skiftet det før jeg kører syd på til foråret og når det er tid til service igen smiley

  • #4   19. nov 2022 OK cool nok. Jeg har nemlig læst meget om de ting man bør gøre før man vinteropbevarer og der er der altid næsten nævnt det med at man bør skifte olien, da den brugte olie bliver syrlig og kan danne et dårligt miljø indeni på motoren over vinter, og man derfor bør have en frisk olie i.
    Men kan ikke finde ud af om man virkelig behøver det. Særligt nu hvor olie of filter blev skiftet 3 Aug i år - er det mon ikke rimelig ny olie…?


  • #5   20. nov 2022 Mener ikkke olieskift er nødvendigt, hvis du starter den op indimellem i løbet af vinteren - iøvrigt tillykke med biken, og gó idé at passe på en helt ny bike smiley

  • #6   20. nov 2022 Det er ikke en god idé at starte den op ind imellem. Det gavner intet og er kun med til at danne kondens. Har du mulighed for at sætte en vedligeholdelseslader på cyklen nede i p-kælderen, så gør det. Batteriet har meget bedre af at stå køligt end i en varm lejlighed.

  • #7   20. nov 2022 Sådan starter vi alle - masser af spørgsmål, kommer olie i cylinderne og stiller den på bøgeparket (alle ved der er syre i egetræ, så egeparket dur ikke...)
    Så efter en 5-25 år begynder man at slappe lidt mere af ..... smiley
    Så har man oplevet en kammerat der parkerede uden at gøre noget som helst, Og 4 år senere kommer han ned i min kælder og henter sin cykel. Sætter sig op, Trykker på starteren og kører væk. (Vi havde ladet på batteriet undervejs.)
    Samme benzin, olie osv.

    Hvis cyklen står i en nogenlunde tør og frostfri kælder, så er det fint.
    Lad lidt på batteriet, og hvis du synes kan du jo trille den 10 cm en gang om måneden, så den ikke står samme sted på hjulene. (Hvis der er central støtteben hiver du bare lidt i forhjulet så det flytter sig lidt.)

    Når så foråret kommer starter du den og kører glad ud i verden. smiley

    Det med olieskifte har jeg aldrig rigtig forstået - den står da også med olie i resten af året og hvis olien pludselig begynder at ætse motoren, bare fordi det er blevet vinter er det altså lidt mærkeligt.


  • #8   21. nov 2022 Så er min i vinterhi i åben stald smiley

    profilbillede
  • #9   22. nov 2022 Tak for de gode inputs!!
    Jeg tror sgu bare jeg laver den være som den er uden at skifte olie til vinteren hi så. Dog tror jeg at jeg lige fylder den op med benzin og stabilizer og så må jeg vist hellere skynde mig at pille batteriet ud, da det er godt nok koldt fra nu af smiley


  • #10   22. nov 2022 Et almindeligt batteri tager vel ikke skade af frostvejr? Det tåler vel selv hård frost? Det der kan være skadeligt for batteriet er koldstarter i frostvejr, men det er vi jo ikke ude i når Mc'en skal stå stille hele vinteren.
    Jeg ved ikke med lithiumbatterier. Læste følgende:
    Lad aldrig batteriet stå ude i frost, sne, regn eller bagende sol, tag altid batteriet med ind, når du er færdig med at bruge det, og sæt det efterfølgende til at lade. Bruger du ikke dit batteri i en længere periode, skal det opbevares tørt og i normal stue temperatur. Batteriet skal der lades på, selvom det ikke bliver brugt.
    https://himex.dk/shop/lithium-batteri-info-47c1.html
    Gad vide om alle folk med elcykler m.m. følger disse råd?


  • #11   23. nov 2022 De fleste typer baterier har en vis grad af selvafladning. Så de mister spænding over tid.
    Og ligeledes har de fleste typer batterier ikke godt af at miste spændingen helt.
    Specielt LiPO batterier tåler ikke fuld afladning.
    Et nyt f.eks. AGM MC batteri burde faktisk kunnne stå vinteren over.
    Men de bliver jo dårligere år for år. Så når man lader lidt på dem er det "better safe than sorry". Og så er det jo ikke altid man kommer ud lige når man regner med. Så går der 2 måneder ekstra osv.


  • #12   23. nov 2022 Ja jeg har ladet mig fortælle at batteriet over tid kan stå og aflade, og vistnok endnu mere hvis det er er koldt.
    Kunne være dejligt ikke at gøre en dyt på den front heller, men tror selv et nyt batteri som jeg har i, kan risikere at flade ud inden forår.
    Jeg overvejer at købe et litium batteri fordi de siger man bare kan disconnecte den uden at tage den ud, da d litium batterier praktisk talt ikke aflader.


  • #13   24. nov 2022 Der er ingen grund til at skifte batteriet i din nye motorcykel. Det kan holde i adskillige år. Det eneste problem med frost er, at kapaciteten/ydeevnen falder, men den stiger igen, når temperaturen stiger. Dvs. at hvis f.eks. bilen har svært ved at starte i kulden så vil man ikke have ret mange forsøg, før batteriet er "fladt". Et nyt batteri bør sagtens kunne stå vinteren over uden opladning. Det anbefales at koble den ene pol af, fordi der kan være nogle småting, der bruger strøm, f.eks. uret (selvom det ikke er ret meget). Men tag endelig batteriet ud og med op i lejligheden, så du kan tjekke med et multimeter og evt lade på det (med en lader beregnet til MC batterier), når du alligevel skal have fat i det for at afmontere en ledning.

  • #14   24. nov 2022 Som #7 skriver så har de fleste været i din situation på et tidspunkt.... Selv gør jeg absolut ingenting. Den bliver parkeret i skuret som ved afslutningen af alle andre ture og bliver taget ud til foråret som ved alle andre ture. På en ny MC med frisk batteri bør det ikke udgøre nogen som helst udfordring.

    På min gamle MC havde batteriet en tendens til at blive lidt træt hen over vinteren, så der satte jeg en lader på en enkelt gang når vejret begyndte at nærme sig køretid - og så startede jeg som altid ved årets første tur.

    Jeg plejer at se om jeg får tid (lyst) til at give den en vask inden vinteren for at få de værste insekter af - de har en tendens til at gro fast hvis de sidder hele vinteren.


  • #15   26. nov 2022 Tak igen for de gode inputs!
    Det giver mig en ro omkring tingene. Man vil jo gerne have sin cykel står som ny i så mange år frem som muligt smiley

    Jeg overvejede endda når jeg lige tager batteriet ud (måske jeg faktisk undlader dette også) at spraye den med noget silikonespray for lige at lave en barrierer mod kulden. Blot fordi det er så let at gøre, og så beskytter den en smule - er det mon det værd? smiley


  • #16   26. nov 2022 Ingen silikone. Det er enhver malers mareridt, hvis du en dag får behov for at få malet en kåbedel. Og så er det helt unødvendig.
    Vask den, smid et tæppe eller noget andet der ikke ridser over den og så som jeg allerede har skrevet, sæt en vedligeholdelseslader på batteriet.
    Færdigt arbejde.


  • #17   26. nov 2022 Modtaget. Ingen silikone smiley

  • #18   22. dec 2022 Hej med Jer!

    Så fik jeg nosset mig sammen til at komme ned og fjerne batteriet. Jøsses det er må være lettere for andre modeller smiley

    Jeg køber ny benzin dunk så jeg kan hælde benzin og stabilizer i, men dunken er utæt ved mundingen og spilder benzinen ned på gulvet (heldigvis ikke på cyklen).
    Nåh, men det måtte så vente og jeg får i det mindste skiftet coveret til min mere vejrforseglede af slagsen da MCen faktisk var lidt våd af kondens(!) samt jeg fjernet og sat batteriet i oplader.

    Mit spørgsmål er så blot nu:
    der er under en kvart tank benzin i tanken og det er jo noget der har været der i nogle måneder - kan bare hælde frisk benzin i med stabilizer oven på og så ikke bekymre mig for at den gamle benzin laver ballede???

    Tak og god Jul allesammen!


  • #19   22. dec 2022 Det sker der ingenting ved. Ryst måske lige cyklen lidt for at få benzinen blandet godt op i tanken.

  • #20   22. dec 2022 Når man hælder benzin i tanken, bliver det hele jo blandet godt sammen...
    Det kan være en fordel med en tragt ved påfyldning. Jeg har selv været ude for at de der dunke, hvor man kan skrue en fleksibel påfyldningsstuds på, kan være svære at få helt tætte mellem dunk og studs.

    Kondens opstår især ved store skift mellem kulde og lunere vejr. Det har f.eks. været frostvejr, og når der så kommer lunere, fugtig luft vil fugten sætte sig på det kolde metal - ikke mindst tanken, der kan være fuld af iskold benzin. Derfor er det godt hvis der er ventilation i presenningen, f.eks. med nogle "ører" oppe ved styret.


  • #21   23. dec 2022 Du skal ikke hvis den står indefor have noget mere vejrbestandig cover - tvært imod: Du skal sørge for at få et med så god ventilation som muligt. Det er fordi fugten fanges under coveret at du ser så meget kondens. Det kommer derind, det gælder om at sikre at det kan komme ud igen hurtigt.

    Mht benzin - fyld nu bare på, og alt det bøvl med stabilizer osv spiller ingen rolle når den kun skal stå 4-5 måneder. Du gør det alt for besværligt for dig selv ved at overtænke tingene. Giv den nu bare lidt ro, når så vejret er godt igen piller du coveret af drejer nøglen, trykker på starteren og nyder turen!


  • #22   23. dec 2022 Tak for inputs!

    Det mere vejrbestandige jeg har smækket på nu, har udluftningshuller oppe ved ‘ørerne’ så den skal gerne kunne ånde. Det er klart det indendørs er noget mere åndbar men synes der blot der var lige lovligt meget kondens. Så det nye her værner bedre mod det… tænker jeg.

    Okay. De maler bare fanden på væggen med at den benzin begynder at blive dårlig fra ca. en måned af, hvis den står stille og at det kan gå i cylindre og hvad ved jeg.
    Det nævnes samtidigt at man ikke bør starte ens mc om vinteren medmindre man har tænkt sig at bruge den, pga. kondens dannelse.
    Samtidigt står der man burde lige lade motoren stå i tomgang så stabilizeren og den nye benzin kommer rundt i systemet - jeg antager på jeres svar at jeg bare skal fylde op, og måske ryste lidt, og så ellers lade den være? Ikke noget tomgang eller noget smiley


  • #23   24. dec 2022 Meget kondens skyldes lige netop at der ikke er udluftning nok! Hvis du havde et problem med det mere åndbare overtræk bliver det bare værre med et mere tæt overtræk.

    Du overtænker vinteropbevaring alt for meget. Den står indenfor, jeg ville helt droppe overtræk og bare lade den stå uden mere forberedelse indtil den skal id og køre igen. Det tager den ikke skade af.


  • #24   24. dec 2022 Jeg bruger ikke selv fuel stabilizer. Tror det er de færreste, der gør.

  • #25   24. dec 2022 ... min egen står under et halvtag med et Highsider cover med udluftning og blød foring. Fordi jeg har en plade til top boks bagpå, er det spændt noget ud, så der er luft mellem dækken og tank og sæde. Jeg har desuden et tykt mikrofiber håndklæde over tanken til at beskytte mod kondens. Og alt ser fint ud, når jeg af og til tjekker.
    Man skal selvfølgelig være opmærksom på at sådan en klud over tanken også kan være en ulempe og netop holde på fugten, når der opstår kondens. Hvis cyklen står mere frit skal man også være opmærksom på at en løs presenning kan give slidskader, hvis den blafrer for meget.


  • #26   4. jan 2023 Godt nytår allesammen! smiley

    Tak for inputs. Jeg købte en ny benzin dunk fordi den første jo fossede utæt ud ved mundingen - og gæt hvad den jeg købte i dag også gjorde? Det samme!
    De er åbenbart bare dårlige de billige benzindunke der! smiley
    Så nu MCen stået i lang tid sådan. Hvad faen gør man lige…? Jeg kan jo ikke blive ved med at købe nye benzindunke hele tiden… kender i nogen der holder tæt? Alternativt skal jeg vente på en varm og tør vinterdag, og så køre den op til tanken og fylde den godt op, men så skal man vel sørge for at køre den rigtig varm ellers siges det at der dannes kondens i motoren hvis man kun køre en kort tur efter den har stået så længe?
    Kan være jeg overtænker igen, men det er den info man finder på nettet smiley


  • #27   4. jan 2023 Du anskaffer en billig og passende stor plastictragt, så du kan hælde benzin direkte fra dunken ned i tanken.

    En anden mulighed er at undersøge om du får skruet studsen ordentligt fast på dunken, så det bliver tæt.
    Evt. vikle nogle omgange teflontape rundt om gevindet på dunken (eller måske bare noget isoleringstape). Teflontape er det hvide tape, der fås i byggemarkeder og bruges til gevind i rørsamlinger. Der skal nok en del omgange til for at gøre det tæt. Det skal strammes til så det lægger sig helt ind gevindet og i retning med uret, når du vikler det på.


  • #28   24. jan 2023 Tak Claus P for altid at have kommet med så gode og udførlige inputs.
    Jeg endte med at få en ven til at komme og holde tragten og en plastikpose som vi prikkede hul i som tragten løb igen. På den måde kunne jeg hælde direkte fra de skod-dunke direkte ned i uden at spildte andre steder end ned i plastikposen.
    Så hældte jeg også en smule stabilizer i. Jeg tænkte den dog ikke fordi alt det med at det er skidt at tænde den medmindre man kører den ordentlig varm osv.

    Så nu glæder jeg mig til marts hvor vejret forhåbentlig bliver så varm man kan køre og jeg er spændt på at fyre den op igen - man læser godt nok meget med hvor skidt det er med den gamle benzin i (som jeg jo ikke fik behandlet med stabilizer… ca. en kvart tank måske lidt mere), hvordan det kan klogge benzinindsprøjtnings-systemet… men hvis den starter og man kører al den benzin ud, så må alt vel være i orden? smiley


  • #29   25. jan 2023 Dit spørgsmål gik på vinteropbevaring, og det har du fået mange input til. Nogle er jeg enig i, andre slet ikke; men en ting vil jeg råde dig til fremover: Tank din cykel op på vejen hjem fra hver eneste tur, så tæt på dit hjem/garage som muligt. Så undgår du kondens i tanken, og hvad det medfører smiley

    Og kører du indimellem ture med andre, bliver du ikke tumpen, der stopper gruppen efter blot 50-60 km "fordi jeg lige MÅ tanke" smiley


  • #30   25. jan 2023 God ide med at gøre det til en vane at fylde den op inden man stiller den.

    Jeg er nysgerrig på hvilke af rådende du er uenig i? smiley
    Og så lige sidste ting: bør jeg tænde motoren for at lade stabilizeren hele vejen ind i indsprøjtningssystemet (der ligger det gamle benzin da jeg parkerede den), eller gøre det mere skade end gavn at tænde den om vinteren for så ikke at køre den helt varm på en lang tur. Det er der meget snak om nemlig.


  • #31   25. jan 2023 Du skal bare stoppe med at bekymre dig mere om den og se frem til at vejret bliver godt igen. Det er en motorcykel og en brugsgenstand og den kan sagtens holde til at stå vinteren over...

  • #32   25. jan 2023 #Hehe… du har nok ret. De maler bare fanden på væggen når man læser op på tingene smiley

  • #33   26. jan 2023 Vil godt lige høre: En lokal forhandler mener at man bør "stoppe udstødningen til" aht "hvis en ventil står åben kan der kommer kondens ind i cylinderen" ER der faglig belæg for dette?

  • #34   26. jan 2023 Kører man med slangeløse dæk, er det også nødvendig at afmontere dem, for ellers kan der også komme kondens i dem. Kondens i hjulene kan være meget farligt, for fælgene bliver ødelagt indefra. smiley
    NEJ NEJ.
    Hold nu op med alle de åndsvage teorier.
    Vores motorcykler er jo ikke lavet af pap. Langt langt de fleste ting folk gør for at opbevare cyklen i den korte vinterperiode er helt unødvendige.
    Men kan tingene give folk ro i sjælen, så for min skyld ingen alarm.


  • #35   26. jan 2023 #30 Constantin Du skal lytte til forskellige og drage den konklusion. du mener passer bedst til din situation, akkurat ligesom, når du søger behandling for en sygdom/lidelse. Og husk at herinde får du råd fra mcister med vidt forskellige vilkår og syn på at holde mc; lige fra dem, der skifter mc efter 1-5 år og lader aben gå videre, og os der holder mc for livet. Det afspejler input til de mange tråde gennem årene herinde om vinteropbevaring. inkl flere af mine tidligere smiley

    Stabilizer tilsætter jeg, når jeg tanker et par km før, jeg er hjemme på tur inden flere ugers/mdrs stilstand. Ihvertfald før sæsonens formentlig sidste tur, hvor jeg så også skifter olie og filter. Bliver vejret til en tur mere på tørre, saltfri veje, sker der næppe noget ved olien, når blot motoren bliver kørt gennemvarm ; under 85km på en tur kører jeg alligevrl aldrig.

    Da jeg på nær langture aldrig kører i regnvejr, kan jeg holdet mcen ren ved at tørre den over med lampeolie, når den er kølet af efter kørslen. Sådan tør vask kan også laves indendøre og efterlader en tynd petroleumsfilm, der beskytter metaloverflader. Indimellem bruger jeg i stedet tund vintervoks, fx Motorex Mito Protect, der også efterlader lidt voks. Dengsng mcerne stod ude om vinteren, rengjort og siden pakket lufteigt ind i mcdækkener, sprøjtede jeg dem ind i samme vintervoks. Og jeg gentog evt behandlingen efter 3-4 mdr, hvis sæsonstart blev udskudt. Lameopile og vintervoks ville jeg også bruge, hvis garagen/kælderen er så fugtig, at der dsnnes kondens på mcen,. som du skriver.

    Hjulene pumper jeg op til maks tilladt tryk.så de bedre kan klare at stå stille. Og i løbet af stilstanden laver jeg forefalden vedligeholdelse, inkl oplader battetiet, så cyklen er klar til, hvornår nu den skal ud næste gang..

    Sådan gør jeg og mener, det er godt for minr mcer, andre gør noget andet for deres smiley


  • #36   26. jan 2023 En hel anden ting man nok bør tænke på under vinteropbevaring, er at det nok er klogt at sørge for at give hjelmen en opladning, hvis man har monteret samtaleanlæg i den.
    Det samme med evt. GoPro eller lign. kamera og GPS hvis man har det.


  • #38   26. jan 2023 Mit indlæg har intet med humor at gøre. Det er selvfølgelig samtaleanlægget i hjelmen der skal lades op. Det fik jeg nok ikke skrevet så præcis at du kunne fatte det.

  • #39   28. jan 2023 #35 Richard: Solidt input! Tak. Jeg er selv typen der passer meget på mine ting. Og det generer mig at jeg ikke fik gået alle de punkter igennem jeg ville inden det var for sent.
    Så min søgen herinde har været hvor meget “skade” der er sket så at sige.

    Særligt i brændstofsystemet. Der var 1/4 tank med benzin fra da jeg stillede den i oktober. Og så fyldte jeg den op med frisk benzin og stabilizer her j januar - hvad er sandsynligheden for at der er problemer når jeg skal til at køre på den igen??
    Jeg tændte den ikke for at få benzinen til at cirkulere men blot rystede cyklen frem og tilbage lidt.
    Skal siges at den jo holder 1 km væk fra hvor jeg bor så tingene er lidt upraktiske.
    Nogen har sagt til mig at jeg bør dræne benzinen og hælde nyt i med stabilizer.?
    Men den er helt ny den cykel så kan man ikke forvente at denne ene smutter ikke er noget jeg kommer til at høre for fra maskinen denne ene gang? smiley


  • #40   29. jan 2023 Constantin, du spekulerer alt for meget. Jeg er helt sikker på den nok skal starte og køre når foråret er der. Der står tusindvis af cykler der ikke får tilsat hverken det ene eller det andet til benzinen og de starter også, hvis ellers de fik batteriet vedligeholdt.
    Slap af og glæd dig til det er tid til at køre igen.


  • #41   29. jan 2023 @Constantin Mine cykler har alle karburator, som jeg kan efterfylde ved at åbne for tankens benzinhane med nogle månedets mellemrum, nu jeg har muligheden. Din mc har sikkert indsprøjtning, så du må nu nøjes med at skifte bemzinen, så langt du frem i systemet, du kan, imdtil du kan starte motoren og køre den varm.

    Som nogle er inde på, klarer amdre mcer sig tilsyneæadende uden samme omsorg. Du finder på et tidspunkt ud af, hvor meget og lidt din egen behøver smiley


  • #42   29. jan 2023 Jeg er uforstående.........
    Hvis benzinen er fordampet i karburatoren, hvorfor så hælde noget nyt ned der kan fordampe.
    Når foråret kommer stiller man hanen på "pri" og lader den stå lidt, og så starter man.
    Har oplevet enkelte karburator cykler der ikke havde manuel benzinhane.
    Der pillede vi vaccumslangen af karburatoren, og trak lidt vaccum med en injektionssprøjte og ventede.
    Men løbende at gå og hælde mere i som kan fordampe....hummmmm....skader nok ikke, men man kunne måske bruge sin energi mere fornuftigt.


  • #43   29. jan 2023 Disse emner giver ofte en fornemmelse af snigende sindssyge hos mcister smiley

    Som om man glemmer hvorfor man i første omgang blev fascineret af motorcykler, og pludselig er det vigtigste i livet at få sin elskede motorcykel til at leve længst muligt… Vi snakker desværre ikke om en forlængelse fra 5 til 60 år… vi snakker en forlængelse fra 59,9 til 60 år… og det vel at mærke på modeller som ingen gider eje når de er blevet 30 smiley

    Husk drømmen startede med at vi gerne ville køre mc smiley Gør det hvergang det er muligt. Pludseligt er muligheden væk. De fleste af os stopper før vi ønsker det pga helbred.og en masse dårlige undskyldninger. Der er SÅ mange der fortæller om “dengang” de kørte motorcykel.. Og når man spørger ind til hvorfor de ikke kørte mere. Pga salt,vinterforsikring.fugt.opbevaring og regn. Så er det eftertænksomme svar “ tjaaa … det gjorde man jo ikke dengang” smiley

    Vi er desværre ikke kommet længere.

    Synes det er brand ærgreligt at vi sidder fast i at det er “forkert” ikke at fylde tanken, tilsætte kemi. Pumpe dæk. Indsmøre i lampeolie.. Det er ok at gøre det hvis man har det bedst med det. Men husk realitetssansen.. ikke at fylde tanken op inden 3 mdr stilstand, er ikke samme forbrydelse som at efterlade sit barn nøgen i en snedrive foran værtshuset smiley

    Vi ses derude så snart jeg har lyst smiley


  • #44   30. jan 2023 @ Mupersule Ved at holde karburatorene fyldte undgår du, at urenheder -- små nok til at passere benzinfilteret -- afsætter sig i dyser og passager, når benzinen fordamper. Og med tiden bygger belægninger op deronde. Iflg een teori, tro det eller ej smiley

  • #45   31. jan 2023 @Richard: det giver for mig ingen mening. Du vil få den omvendte situation når du bliver ved med at fylde mere benzin i som for lov at fordampe - derved får du bare en større og større koncentration af urenheder i karburatoren.

  • #46   31. jan 2023 Min cykel har direkte indsprøjtning. Så problemer med karburator er der ikke smiley
    Ideen med at fylde den helt op med friskere benzin med stabilizer er at så undgår man kondens i tanken og så bliver den gamle benzin jeg parkeret det med lidt mere fortyndet i forhold til de forurenede der måtte hobe sig på.
    Jeg overvejer at tage batteriet med ned her i denne uge for lige at tænde den i 10 min så det hele lige kan blande sig lidt bedre og så ellers vente til det bliver forår med at gøre mere ved den smiley


  • #47   31. jan 2023 Sjovt nok indeholder noget stabiliser ethanol... I gamle dage, før ethanolholdig benzin, kunne man bruge karburatursprit på den kolde årstid for at undgå startproblemer, fordi evt. kondensvand kunne samle sig i bunden af tanken og i karburatoren. Med ethanolholdig benzin behøver man ikke karburatorsprit fordi ethanolen i benzinen optager evt. kondens. (Hvis jeg har forstået det rigtigt).

Kommentér på:
Vinteropbevaring

Annonce