{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
418 visninger | Oprettet:

Vinteropbevaring {{forumTopicSubject}}

Hey derude,

Jeg har købt min første motorcykel nogensinde (Suzuki gsxs 750) og den er spritny fra fabrikken.
Med det sagt, er jeg jo ret grøn i mange ting og ret overbeskyttende over for den.
Jeg bor i kbh i lejlighed så det er lidt bøvlet med motorcykel, men det er dæleme noget jeg ikke skal undvære alligevel smiley

Jeg har betaler for at have biken stående i en stor p-kælder som er lukket af, men portene åbner naturligvis når man kører ind eller ud, som der jo vil være flere af de andre lejere der gør dagligt.
Men tørt og frostfrit er det.

Mine spørgsmål er så:
1) Er det ikke gode nok forholde at opbevare sin bike i?
Har en åndbar Oxford indendørs cover på.
Igen det er jo en spritny bike, så vil gerne have den ikke forringes på nogen måde inden foråret.
Jeg vil ikke have den stående hos en forhandler fordi jeg gerne vil have adgang til den i tide og utide just in case.
2) Hvor ren skal den være når den puttes til vinter?
Jeg har jo løbende pudset den meget ofte med diverse sprays osv. men der er en smule grums på køleren vag fordækket og sådan, men ikke det store. Og det er altså bare bøvlet at vaske motorcykel her når det er koldt og man bor i lejlighed smiley
3) Den fik sin første service her 3. august hvor den selvfølgelig fik skiftet olien og filteret. Hvor vigtigt er det at skifte olien og filteret her nu hvor den skal vinterputtes? Gør det noget at lade den samme olie være henover vinteren, eller er olien frisk nok?
4) er det nødvendigt at hæve dækkene og sætte træstykker under dækkene som nogle nævner er vigtigt?
5) Jeg har tænkt mig at tage batteriet ud her i næste uge, og smide den i en oplader. Men er der andre ting der er vigtige at tænke over?
SKAL den f.eks sprayes med rustbeskytter for ikke at ruste

På forhånd tak fra ham den nye der holder af sin nye baby smiley

Kommentarer på:  Vinteropbevaring
  • #1   19. nov Tag batteriet med ind og lad på det af og til, du skriver den står frostfrit, så ville jeg bare lade den stå under cover, låst osv :). Min egen ged står med fyldt tank og på lader til det er tåleligt at køre igen smiley

• #2   19. nov Tak for svar!
    Skiftede du også olie og filter til vinterens hi? smiley

• #3   19. nov Slet ikke, havde første service på den i september og den får ikke skiftet det før jeg kører syd på til foråret og når det er tid til service igen smiley

• #4   19. nov OK cool nok. Jeg har nemlig læst meget om de ting man bør gøre før man vinteropbevarer og der er der altid næsten nævnt det med at man bør skifte olien, da den brugte olie bliver syrlig og kan danne et dårligt miljø indeni på motoren over vinter, og man derfor bør have en frisk olie i.
    Men kan ikke finde ud af om man virkelig behøver det. Særligt nu hvor olie of filter blev skiftet 3 Aug i år - er det mon ikke rimelig ny olie…?

• #5   20. nov Mener ikkke olieskift er nødvendigt, hvis du starter den op indimellem i løbet af vinteren - iøvrigt tillykke med biken, og gó idé at passe på en helt ny bike smiley

• #6   20. nov Det er ikke en god idé at starte den op ind imellem. Det gavner intet og er kun med til at danne kondens. Har du mulighed for at sætte en vedligeholdelseslader på cyklen nede i p-kælderen, så gør det. Batteriet har meget bedre af at stå køligt end i en varm lejlighed.

• #7   20. nov Sådan starter vi alle - masser af spørgsmål, kommer olie i cylinderne og stiller den på bøgeparket (alle ved der er syre i egetræ, så egeparket dur ikke...)
    Så efter en 5-25 år begynder man at slappe lidt mere af ..... smiley
    Så har man oplevet en kammerat der parkerede uden at gøre noget som helst, Og 4 år senere kommer han ned i min kælder og henter sin cykel. Sætter sig op, Trykker på starteren og kører væk. (Vi havde ladet på batteriet undervejs.)
    Samme benzin, olie osv.

Hvis cyklen står i en nogenlunde tør og frostfri kælder, så er det fint.
    Lad lidt på batteriet, og hvis du synes kan du jo trille den 10 cm en gang om måneden, så den ikke står samme sted på hjulene. (Hvis der er central støtteben hiver du bare lidt i forhjulet så det flytter sig lidt.)

Når så foråret kommer starter du den og kører glad ud i verden. smiley

Det med olieskifte har jeg aldrig rigtig forstået - den står da også med olie i resten af året og hvis olien pludselig begynder at ætse motoren, bare fordi det er blevet vinter er det altså lidt mærkeligt.

• #8   21. nov Så er min i vinterhi i åben stald smiley

profilbillede
  • #9   22. nov Tak for de gode inputs!!
    Jeg tror sgu bare jeg laver den være som den er uden at skifte olie til vinteren hi så. Dog tror jeg at jeg lige fylder den op med benzin og stabilizer og så må jeg vist hellere skynde mig at pille batteriet ud, da det er godt nok koldt fra nu af smiley

• #10   22. nov Et almindeligt batteri tager vel ikke skade af frostvejr? Det tåler vel selv hård frost? Det der kan være skadeligt for batteriet er koldstarter i frostvejr, men det er vi jo ikke ude i når Mc'en skal stå stille hele vinteren.
    Jeg ved ikke med lithiumbatterier. Læste følgende:
    Lad aldrig batteriet stå ude i frost, sne, regn eller bagende sol, tag altid batteriet med ind, når du er færdig med at bruge det, og sæt det efterfølgende til at lade. Bruger du ikke dit batteri i en længere periode, skal det opbevares tørt og i normal stue temperatur. Batteriet skal der lades på, selvom det ikke bliver brugt.
    https://himex.dk/shop/lithium-batteri-info-47c1.html
    Gad vide om alle folk med elcykler m.m. følger disse råd?

• #11   23. nov De fleste typer baterier har en vis grad af selvafladning. Så de mister spænding over tid.
    Og ligeledes har de fleste typer batterier ikke godt af at miste spændingen helt.
    Specielt LiPO batterier tåler ikke fuld afladning.
    Et nyt f.eks. AGM MC batteri burde faktisk kunnne stå vinteren over.
    Men de bliver jo dårligere år for år. Så når man lader lidt på dem er det "better safe than sorry". Og så er det jo ikke altid man kommer ud lige når man regner med. Så går der 2 måneder ekstra osv.

• #12   23. nov Ja jeg har ladet mig fortælle at batteriet over tid kan stå og aflade, og vistnok endnu mere hvis det er er koldt.
    Kunne være dejligt ikke at gøre en dyt på den front heller, men tror selv et nyt batteri som jeg har i, kan risikere at flade ud inden forår.
    Jeg overvejer at købe et litium batteri fordi de siger man bare kan disconnecte den uden at tage den ud, da d litium batterier praktisk talt ikke aflader.

• #13   24. nov Der er ingen grund til at skifte batteriet i din nye motorcykel. Det kan holde i adskillige år. Det eneste problem med frost er, at kapaciteten/ydeevnen falder, men den stiger igen, når temperaturen stiger. Dvs. at hvis f.eks. bilen har svært ved at starte i kulden så vil man ikke have ret mange forsøg, før batteriet er "fladt". Et nyt batteri bør sagtens kunne stå vinteren over uden opladning. Det anbefales at koble den ene pol af, fordi der kan være nogle småting, der bruger strøm, f.eks. uret (selvom det ikke er ret meget). Men tag endelig batteriet ud og med op i lejligheden, så du kan tjekke med et multimeter og evt lade på det (med en lader beregnet til MC batterier), når du alligevel skal have fat i det for at afmontere en ledning.

• #14   24. nov Som #7 skriver så har de fleste været i din situation på et tidspunkt.... Selv gør jeg absolut ingenting. Den bliver parkeret i skuret som ved afslutningen af alle andre ture og bliver taget ud til foråret som ved alle andre ture. På en ny MC med frisk batteri bør det ikke udgøre nogen som helst udfordring.

På min gamle MC havde batteriet en tendens til at blive lidt træt hen over vinteren, så der satte jeg en lader på en enkelt gang når vejret begyndte at nærme sig køretid - og så startede jeg som altid ved årets første tur.

Jeg plejer at se om jeg får tid (lyst) til at give den en vask inden vinteren for at få de værste insekter af - de har en tendens til at gro fast hvis de sidder hele vinteren.

• #15   26. nov Tak igen for de gode inputs!
    Det giver mig en ro omkring tingene. Man vil jo gerne have sin cykel står som ny i så mange år frem som muligt smiley

Jeg overvejede endda når jeg lige tager batteriet ud (måske jeg faktisk undlader dette også) at spraye den med noget silikonespray for lige at lave en barrierer mod kulden. Blot fordi det er så let at gøre, og så beskytter den en smule - er det mon det værd? smiley

• #16   26. nov Ingen silikone. Det er enhver malers mareridt, hvis du en dag får behov for at få malet en kåbedel. Og så er det helt unødvendig.
    Vask den, smid et tæppe eller noget andet der ikke ridser over den og så som jeg allerede har skrevet, sæt en vedligeholdelseslader på batteriet.
    Færdigt arbejde.

• #17   26. nov Modtaget. Ingen silikone smiley

Kommentér på:
Vinteropbevaring

x