2.561 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Svejse plader på tank, tips og tricks? Svejse plader på tank, tips og tricks?

Hej

Jeg vil gerne få min tank til at se større ude, ved at svejse nogen blikplader på bagud.. De skal hæftes på tanken, og der er mit spørgsmål:

Hvordan hæfter jeg bedst på en tank.. ?
Co2 og punkte, eller skal jeg over i noget tig?
Bør jeg fylde den med vand eller er det nok bare at skylle den godt ud?

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svejse plader på tank, tips og tricks?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.714
    #1   12. apr 2012 Tøm den, og lav så meget gennemtræk i den du overhovedet kan.

Når du så skal svejse, skal den fyldes med Argon eller Co2 så alt ilt bliver fortrængt.

Det er IKKE nok at fylde den med vand, medmindre den har ligget nogle dage og dampet af.

• #2   12. apr 2012 Man kan købe nogle "stretch" ender som blot hæftes på med co2eren og så er det op til autolakeren at spartle og male.

du gør intet ved tanken ( ud over at slibe den ned og tømme den selvfølgelig smiley

Når du blot giver den en stak små hæftninger så er det rigeligt at skylle den godt bagefter.

• #3   12. apr 2012 Sajmon: Okay.. Det må jeg prøve så, vil ikke ha lortet går i luften for mig jo.

Brian s: hvad er det for noget?

• #5   12. apr 2012 Brian: det ser godt ud.. men min skal forlænges så den passer med en speciel bagende der passer på en gsxr, så er bange for jeg selv må i gang smiley

• #6   12. apr 2012 Som en kammerat, der har forstand på slige ting, sagde til mig, da jeg ville lappe et par huller i tanken med CO2 svejseren.: At så kunne jeg lige så godt slå os begge ihjel med det samme!" Man skal passe gevaldigt på med svejser, tanke og benzin.

• #7   12. apr 2012 Nu er det jo som sådan ikke benzinen i tanken der er farlig, men dampene. Udover det er det altså kun mekanikere der kalder det co2 svejsning ; )

Men ellers bare gør hva Sajmon skriver. Har selv gjort sådan flere gange ved huller i tanke og det er aldrig sket en skid, selvom mange mener det er en tikkende bombe.

Men bortset fra det, hvad forståes der med at du vil punkte det? Forhåbeligt ikke at der bliver mellemrum mellem "klatterne" også bare glasfiber eller poly spartel hen over?

• #8   12. apr 2012 HA jo det var faktisk lige det jeg havde tænkt mig.. men der kommer jo ikke så mange klatter ved tig smiley

Hvad er den rigtige måde at gøre det på? fuldsvejse?

• #9   12. apr 2012 Så går der ikk længe inden det bobler værre end i lalandia : D Det skal lukkes helt med svejsning, fuldsvejse er nok så meget sagt, for det har folk en lidt forskellig opfattelse af hvad der menes med. Men du svejser et stykke af gangen 20-30mm og skifter mellem 5-6 steder hvor du gør dette skiftesvis for at undgå at det bliver for varmt = buler. Jeg plejer altid ha en luftpistol ved hånden når jeg laver pladearbejde til at køle svejsningerne med. Når du er færdig skal det gerne være ((((((((( svejsninger og ikke O O O O hvis du forstår : )

• #10   12. apr 2012 Fuldstændig tåbeligt at fuldsvejse. Og næsten lige så tosset at tigge. Selve tanken skal jo ikke ændres, derfor er eneste formålet med operationen kosmetisk. Og derfor skal der kun " klattes" præcis så lidt med mig-svejseren ( ok Peter ?) at forlængelsen bliver på sin plads i al slags vejr og i mc'ens levetid.

Der er ingen formål med at svejse så meget at der kommer nogen form for gennembrænding. En lille klat hver cm er rigeligt. Det holder og den oprindelige tank bliver ikke skæv.

Prøv at tjekke på nettet. Der er ufattelig mange guider til hvordan folk har gjort det på deres harleyer.

Tanken skal tømmes. Og blæses helt tør indv. Så skal den slibes ned og forlængelsen skal tilpasses, blæs så tanke. Grundig igennem igen, og du kan nu svejse på den som du har lyst uden " boom "

Har svejst nye dæksel muffer på flere gange efter samme opskrift.

• #11   12. apr 2012 @peter.

Du har fuldstændig tabt sutten... Nægter at tro at du nogensinde har forlænget en mc tank......

• #12   12. apr 2012 Tak Brian, så kan man godt gøre sådan som jeg først havde tænkt..

og ja det skal kun være kosmetisk smiley

• #13   12. apr 2012 gør som peter skriver. den anden måde begynder at boble op i lakken pga der kan trænge fugt i spartlen.

• #14   12. apr 2012 Brian det er mere end sikkert det med tiden vil boble mellem svejsningerne hvis det ikke er lukket helt eller får tin. Spartel er ikke nok heller ikk selvom bunden er lagt med glasfiber spartel. Men hvad ved jeg da også om det.. Har bare lavet uendelig meget af folks fuskede pladearbejde om, netop pga. det. Det er så godt som en klassiker på skærmkanter på ældre biler som har været i hænder på dårlige mekanikere.

Og bare for at fluekneppe lidt, er det altså MAG svejsning : )

• #15   12. apr 2012 Man må ALDRIG sammenligne skærmkanter på en bil med tanken på en mc... ALDRIG!!!

Autolakeren coater pladerne både ind og udv. Og spartler og maler og der efter er der Intet der bobler op nogensinde!!!

Det er jo ikke sådan en operation man laver på sin custom vinterged som står ude i frost og regn 24/7/365

Ingen tvivl om at i kan lave biler lige efter bogen. Men indrømmet jeres erfaring med svejsning i mc'er er udelukkende teori.

Og da man aldrig i en bil svejser på tanken. Ved i heller ikke herfra hvad bøvl det giver når man har gennembrænding i en tank. ( brændstof coating, forkulning osv)

Prøv evt at ringe til Brian Porsborg hos Extreme machines. Tror ikke der er nogen i dk der har svejst så meget i mc tanke som ham....

• #16   12. apr 2012 Jeg har fint styr på pladearbejde : ) behøver ikk ringe til nogen og forhører mig om noget : )

Men vi er bare ikke enige.. Pladerne mødes og kun at lukke med lak eller spartel VIL ruste med tiden da fugten vil også kunne trække ud imellem de mellemrum der er mellem svejsningerne. Uanset hvilket køretøj eller andet det er lavet på. Det er ikke teori, det er praksis : ) Det er muligt at det tager længere tid på en mc, da den som du siger ikke kører i vind og vejr året rundt, men det kommer og det er sikkert som amen i kirken. Det skal have enten tin eller svejses helt. Og ved fuldsvejses menes der ikke med gennembrændning og med en størrelse som holder en godsfærge, klatterne skal bare ligge så de overlapper hinanden

• #17   12. apr 2012 Hvis du kan fuldsvejse en 0,9 plade uden gennembranding, så melder jeg mig ind i folkekirken og stemmer rødt resten af livet.

Det er ingen problen at coate en punktsvejst samling med tin hvis man ønsker det.

Vi er ikke uenige på et sagligt plan. For du sammenligner et sprog med et sprog, hvor jeg prøver at forklare dig at de r er forskel på kinesisk og tysk.

Og da du er så klog at du ikke behøver at udvide din viden ved at kontakte eksperter så er vores diskussion løbet af sporet.

Thor hvis du er itvivl så synes jeg at du skal give Porsborg et ring.

Dette er sidste indlæg fra mig i denne sag.

Go fornøjelse, glæder mig til at se resultatet.

//Brian

• #18   13. apr 2012 Og du misforstår åbenbart stadigt hvad det vil sige at fuldsvejse ved pladearbejde.. For sidste allersidste gang, så skal det prikkes op i små bidder som man skiftesvis flytter mellem flere punkter, så svejsningen ender med at være uden mellemrum.

Dette er forkert

(link fjernet)

Dette er rigtigt

(link fjernet)

http://henrikolling.dk/attachments/Image/DSC06502.jpg

Og JA det er en skærmkant, men metoden er den samme. Evt. så læs selv på mandens hjemmeside hvad han skriver om det (link fjernet) men vi er jo nok begge amatører så, selvom det er noget pænt håndværk efter min mening

Kommentér på:
Svejse plader på tank, tips og tricks?

Annonce