{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.024 visninger | Oprettet:

Nye regler omkring ombygning? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg er i den situation at jeg er den glade ejer af et gammelt BSA projekt som gerne skulle begynde rigtigt at tage form om ikke så længe. Og så i går kom min fatter forbi og kunne fortælle at iflg. tror det var en artikel i et Classic magasin, så måtte man ikke længere ændre på sin motorcykel også udover det konstruktions mæssige, dvs at skærmene f.eks også skulle forblive originale

Det skulle være vedtaget af færdselsstyrelsen så synsfolk rundt omkring i landet ikke skulle stå og lave individuelle og måske fejlagtige godkendelser.
Jeg har ikke tænkt mig at ændre på stel eller gaffel for den sags skyld, men havde måske tænkt mig en lidt anden bagskærm og måske et andet styr...

Er der nogen herinde der kan svare på hvor grænsen går for ændringer og om der overhovedet er nogen grænse tilbage hvis det da forholder sig som fatter siger smiley

Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye regler omkring ombygning?
  • #1   25. apr 2012 at man har tuv papirer er skat vel lige glade med ....

  • #2   25. apr 2012 Tag et billede af din cykel og smut ned til en synshal og snak med dem og fortæl dem PRÆCIS hvad du vil gøre ved din cykel.
    Stik så manden en hundredelap og spørg ham om hvor meget du må/kan ændre for at han stadig vil godkende den.


  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
  • #4   25. apr 2012 Byg du trygt og roligt, bare du ikke begynder at skærer og svejser i stellet.
    Der er ingen typegodkendelser på gamle mc´er, det gør alt meget lettere.




  • #5   25. apr 2012 http://www.skad.dk/303-202_for-mc-kunder-af-skad.htm

    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973538&vId=0

    Og nej det er ikke nok delene er TuV godkendt..

    /KP


  • #6   25. apr 2012 Arrrrgh, mangler en stærkere startermotor, så jeg få godkendt min nye 181ccm cylinder....
    Kører den sgu ikke til syn, når den skal løbes igang.


  • #7   25. apr 2012 måske er jeg helt galt på den, men fordi cyklen kan synes er vel ikke det samme som at der ikke skal betales nye afgift ????

  • #8   25. apr 2012 Nej cyklen kan jo i princippet godt være lovlig med dele der ikke er godkendt til den SYNS mæssigt ihvertifald..

    /KP


  • #9   26. apr 2012 Som Ole L skriver , der er ingen typegodkendelse på din BSA 1954.
    Bare det er forsvarligt/sikkert det du vil lave , så bare kom i gang smiley


  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
    #10   26. apr 2012 Du kan jo se her, hvad Bornholmeren har oplevet, med sin veteran maskine.
    http://www.motorcykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=179293


  • #11   26. apr 2012 Du kommer ikke til at betale ny afgift, fordi den aldersklasse i forvejen er uden afgift.
    Problemet begyndte først da mange Harley ejere anskaffede et stel fra en veteran. Og så derefter byggede en ny Harley op, ud fra det gamle stel. Det kunne betale sig fordi prisen på en Harley var sindsyg høj.

    Så hvis du holder dig til det der forstås som en alm. ombygning så sker der absolut intet.


  • #12   26. apr 2012 Der står rimelig tydeligt på SKAD hjemmesiden at man stort set intet må ændre på en veteran og det man ændre skal ændres så lidt at den ikke mister for meget af sit originale udseende. Ændre man for meget, så vil den miste sin afgift og der skal betales afgift af dens nye værdi.

  • #13   27. apr 2012 Nu er det jo bare sådan, at langt de fleste gamle / veteran motorcykler er omforandret og ændret mange gange siden de kom på gaden for 40-50 år siden, så det med original er lidt svært at skulle holde styr på.
    Så tag det bare rolig, det er ikke alt man behøver at tage så bogstaveligt.


  • #14   27. apr 2012 Chancen er selvfølgelig EKSTREM lille.. især med "ældre" mc'er.

    Det blir det dog ikke mere lovligt af ^^..

    /KP


  • #15   27. apr 2012 Hmmm..fedt med alle de forskellige inputs til det her spørgsmål, men jeg må sige at efter at ha læst dem og teksten inde på SKAD hjemmesiden er jeg stadig i tvivl om hvor grænserne går. Jeg forstår også SKAD's tekst som at man ikke må ændre noget overhovedet.
    Jeg følger en del blogs for selv/ombyggere af vintage cykler og har tænkt mig at høre de forskellige ad hvad deres holdning til det er.
    Tror også jeg giver SKAD et kald da jeg synes deres lovtekst er pæn tvetydig mange steder. Eller også er det måske bare mig der ikke er så stiv i lovtekst smiley
    Det ville være surt at sætte en helt spritny renoveret og lakeret cykel på gaden for så at kunne kassere det halve igen. smiley


  • #16   27. apr 2012 må man fjerne beslag fra stellet som ikke længere bruges, tænker her på om man må skære dem af så længe stellet ikke skæres over ?

  • #17   27. apr 2012 Altså der står at der ikke må skæres i stellet.
    Og hvis de beslag er svejst fast på stellet, så er det vel en del af stellet, som du så ikke må skære i, fordi du ikke må skære i dele af stellet, som SKAD siger at du ikke må skære i, fordi beslag er en del af stellet, som ikke må skæres i, som der står i teksten at du ikke må skære i.

    Eller noget.


  • #18   27. apr 2012 hahaha smiley Tommy, du er da den fødte pædagog...skære det ud i pap så tosserne forstår det smiley


  • #19   28. apr 2012 Hold nu op, der er da ikke en kæft der interesserer sig for om f.eks en holder, beslag eller andet mangler på en ældre mc, om dt så er skåret af eller filet af..........gav de sidste ord lige en mulighed smiley

    Regler og love er firkantede for at skræmme alle kreative mennesker.

    Lav din ombygning ordentlig og faglig korrekt så er der aldrig problemer men voksne synsfolk.
    F.eks når der står at styr gerne må udskiftes så længe den originale befætning bruges, så må det jo være ulovligt med et clip-on.
    Men i bøgerne på synshallen står der " at et styr skal være forsvarligt fastgjort og uden svejsninger "

    Byg nu bare den bike du drømmer om, lav det ordentligt (du skal jo selv køre på den)
    Lad være med at spørge de officielle kanaler for de siger altid nej og forbudt for at sikre deres røv.


  • #20   28. apr 2012 Allier dig med en synsmand inden du gør noget.
    Det ville jeg gøre. ( næsten ) Jeg har ikke sagt noget til nogle, da jeg skiftede cylinder, men den ryger også til syn med den på, når jeg får fikset min ELstart.
    Af hensyn til forsikringen....


  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
  • Zarko Z
    Zarko Z Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #22   27. jan 2016 Hvad endte det med Søren? smiley

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #23   27. jan 2016 Hey Zarko

    Jeg valgte ikke at skære eller bore i stellet og istedet benytte mig at eksisterende huller i stellet. Jeg lavede min egen bagskærm og lavede nye beslag til den, og fastgjorde beslagene i de eksisterende huller i stellet.
    Det samme gjorde jeg med kædeskærmen, ...hjemmelavet kædeskærm og hjemmelavede beslag og så i gamle huller.
    Jeg valgte ikke at montere forskærm for at bevare bobber looket og den smuttede lige igennem syn.
    Jeg har heller ikke noget speedometer, for at lave den så skrabet som muliugt, og det gik også igennem fordi min model fra 1953 ikke nødvendigvis ville være født med et speedometer.

    Jeg tror man skal holde sig fra at skære og svejse nye ting fast på et gammelt stel. Hvis man gør det, så skal man ihvertfald få det til at se ud som om det har siddet sådan fra fødselen af.

    Jeg har vedhæftet lidt billeder så du kan se hvad jeg mener smiley
    Håber det er svar nok smiley





    profilbillede
  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #24   27. jan 2016

    profilbillede
Kommentér på:
Nye regler omkring ombygning?

Annonce