991 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Kødben eller bagdæmper Kødben eller bagdæmper

hej hej

Skal i aften have sat kortere kødben på min sv 650 s, da jeg gerne vil hæve bagenden på den. Der sidder dog også en Hyperpro bagdæmper på cyklen, og så er det jeg er kommet i tvivl. Kan jeg bare hæve bagenden med dæmperen, eller vil det ikke give nok (regner med at kødbenene skal være 1 cm kortere, hvilket vist nok hæver bagenden med ca 3 cm)? Vil der være fordele/ulemper ved at bruge den ene metode frem for den anden?

På forhånd tak for jeres input.

Mvh Esben

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kødben eller bagdæmper
  • #1   19. feb 2013 kødbenene hæver bagenden uden at påvirke dæmper og fjederen i skadelig grad , hvis du bare strammer fjederen og forventer cyklen hæves tilsvarende , opsætningen vil skade køreegenskaberne mærkbart og uhensigtsmæssigt

• #2   19. feb 2013 men bagdæmperen er jo justerbar i højden. Foregår det ikke uden at påvirke fjederen?

• #3   19. feb 2013 det er fjederens hårdhed du justerer og ikke højden

• #4   19. feb 2013 Du kan ikke justere højden på en bagdæmper uden at det påvirker graden af dæmpning..
    Jeg vil, uden at være ekspert, sige at det er bedre at hæve med kødben.
    I øvrigt vil du jo altid ændre lidt på geometrien uanset...

• #5   19. feb 2013 Da dæmperen er justerbar i længden sker justeringen uden at ændre på fjederforspændingen eller selve dæmpningen.
    Start med at justere dæmperen ud i længden til du opnår den ønskede hævning.
    Kødbenudskiftning er unødvendig.

• #6   19. feb 2013 @ * lange *: ja det er altså også sådan jeg har forstået det, men er selvfølgelig ikke sikker. Hyperpro kalder det også for "ride height adjustment". Det skal jo ikke ha noget med selve fjederen at gøre.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #7   19. feb 2013 Min bagdæmper på baneraceren er også længdejusterbar, så det findes skam.

• #8   19. feb 2013 Ja fjeder forspænd er jo mellem de punkter hvor fjederen er men der sikkert osse noget gevind du kan justere så selve alu delen forlænges så fjeder og dæmper er u påvirket. Spørgsmålet er jo så bare om det er nok smiley

• #9   19. feb 2013 Hyper Pro har jo netop lavet den justerbar for at man skal kunne justere højden på bagenden. Der er udveksling i linksystemet så det er ikke 3cm du skal forlænge dæmperen. På min RVF er udvekslingen ca 1:4 hvilket så medfører at 7,5mm forlængelse giver 3cm i højden. Tallene er nok anderledes på din SV men ideen er den samme.

Kommentér på:
Kødben eller bagdæmper

Annonce