1.333 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Maling af gammel motor på Fyn Maling af gammel motor på Fyn

Som overskriften lyder, så er jeg interesseret i at få nogle råd i forbindelse med malingen af min gamle luftkølet CB 400 F motor. Den er helt skilt ad og planen er så at få den glasblæst og dernæst malet.

Først havde jeg tænkt at jeg selv ville male det med varmefast grå VHT maling, og så finde en en måde at hærde det på i egen ovn eller andet. Jeg er dog blevet mere og mere overbevist om at det er bedre at få det gjort prof, da jeg ikke orker at det skal begynde at skalle af igen inden ret lang tid, og derfor hellere vil betale det ekstra så det bliver gjort ordentligt og holder.

Men jeg savner noget vedledning i hvordan det skal males, først havde jeg tænkt pulver? Eller er det bedre med alm autolak eller noget tredie? Samt hvor kan de finde ud af at gøre det her ordentligt her på Fyn?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklip + køre afklip på lossepladsen 2.000 kr.
  • Fjernelse af ukrudt på fortov 700 kr.
  • install a few ikea items 550 kr.
  • Fjerneukrudt/ stort bed. 2.000 kr.
  • Toilet der løbet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Maling af gammel motor på Fyn
  • #1   30. jul 2016 Lige gyldig hvad, så er en motor ikke beregnet til at male på, så om det er en proff eller du gør det hjemme, kan i visse tilfælde være ligegyldigt. sådan en luftkølet satan bliver lun. Der er en del der spiller en rolle, eks lagtykkelse, vedhæftning og selvfølgelig produktet. Min cb650 fik hele turen. Blæst med lava, hvor motor var komplet samlet, derefter adskildt og malet. Det er en stor opgave som jeg desværre ikke har tid og lyst til at hjælpe dig med. Men håber der er en der har smiley men ligegyldig hvad, vil jeg aldrig anbefale spraydåse, og slet ikke hvis det er 1 komponent. Køb nogle produkter ved en vognmaler. Go fornøjelse

• #2   30. jul 2016 Hvordan er en motor så lakeret når den kommer fra fabrikken?

Du får det til at lyde som en større og dyr operation beskrevet på den måde.
    Hvad er det der gør at man ikke "bare" kan man male det på traditionel vis? Temperatur svingningerne?

• #3   30. jul 2016 Det bliver varmt, vådt, svedigt, olie, mågelort og jeg skal gi dig. Motoren skal affedtes for fuld smadder. Derefter slibes eller blæses. Det er en stor opgave. Men opgaven er helt sikkert større for mig end så mange andre. Det er op til ens forventninger jo

• #4   30. jul 2016 Så man kommer altså ikke nok af med fedt osv ved at glasblæse? Hvilke midler bruges der til affedtning?

• #5   30. jul 2016 Hmm, er det kun blok og dækslet? Eller er det med cylinder og top også

• #6   30. jul 2016 Hele skidtet. Top, cylinder, dæksler, og over og under blok.

• #7   30. jul 2016 Køb en Radiator pensel og en dunk fortynder smiley

• #8   30. jul 2016 Okay, er der ikke et Forum herinde hvor forklaring følger. Har svaret en del på de her spørgsmål

• #9   30. jul 2016 Tjek. Jeg kigger lidt i forum igen smiley tak for dine svar.

Håber der sidder nogen derude der kan vejlede mig i retningen af nogen på Fyn der kan deres kram med sådan en opgave her.

• #11   30. jul 2016 Jo det synes jeg nu jeg har. Har skam også fundet din sorte motor - den grå var dog ny. Er den grå også autolakeret?

Men som du kan se ved Dennis' kommentarer længere oppe, har han en bekymring ved at autolakerer.

Formoder du har fået det lavet professionelt? Må jeg spørge hvor og til hvilke priser ca?

• #13   30. jul 2016 Har ikke en bekymring ved at autolakke, det har jeg prøvet flere gange. Og det holder fint, men får man ikke renset og slebet ordenligt er der intet der holder. Min opbygning var flere lag sort epoxy, der var meget fortyndet. Derefter sort to komponent acryl lak. Der hvor det kan gå galt er at lagtykkelsen bliver for stor, derfor har jeg tyndet lakken meget.

• #14   30. jul 2016 Jeg bliver klogere! Mange tak skal i begge to have!

• #15   30. jul 2016 Og glasblæsning er noget værre lort... Kommer ind alle steder.

Soda blæsning er meget bedre. Har lige lavet cylinder topstykke og topdæksel på min kawa, er meget nemt og blæse med og vaske rent bagefter, uden og skal dække alting af for glasstøv.. Købte den her: https://www.kn-auto.dk/product/sodablaeser-med-beholder-1kg-sodapulver-1365/
    Og spar dine penge til soda og kør på foderstoffen og hent det der i stedet for, Gav 86,25 kr for 25 KG.
    Kan godt være de siger det ikke er det samme, men kunne ikke mærke forskel.. Og husk vandudskiller på kompresseren ellers bliver pulveret klumpet

• #16   30. jul 2016 Tak for råd Martin! Har allerede brugt det en del soda - og har også selv været på foderstoffen.

Troede bare ikke det var kraftigt nok til som forberedning til maling - men hvis det er det, er det helt sikkert et godt alternativ!

• #17   30. jul 2016 Blæste nemt maling af alu'en sviner bare en del smiley

• #18   30. jul 2016 Græsplænen er ikke så grøn lige i en diameter af en meter hvert fald smiley

• #19   30. jul 2016 Jeg har flere steder hvor der er ryttet for alt ukrudt og græs..

• #20   30. jul 2016 Jeg har fornøjelsen af at bo i Odense C. Et redskabs skur i baghaven er blevet indrettet til værksted og til at kunne rumme en enkelt mc hvor VFR'en står. Så bliver delene renoveret i skuret og CB'eren samlet på i lejligheden på første smiley

• #21   3. aug 2016 Håber du har det nemmere, når den skal ned fra første end jeg havde med en Ariel VB 600, som jeg samlede å 2. sal på Islands brygge. Det var nemt nok at få stumperne derop en af gangen - Ok, motoren var TUNG, men da den skulle ned ad de smalle trapper i slummen....
    OK - nok lidt off-topic her..

• #22   3. aug 2016 Hehe heldigvis er mine trapper ikke så smalle igen! Med to ekstra kammerater så tænker jeg at det nok skal gå - men den tid den sorg. Har mange hovedpiner endnu inden vi kommer så langt smiley

Kommentér på:
Maling af gammel motor på Fyn

Annonce