{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.338 visninger | Oprettet:

Øjeblikkelig rust i tank {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er igang med at renoverer min MC. Jeg havde lidt rust i tanken, som skulle fjernes. Til formålet brugte jeg 30% saltsyre i 1:10 blandingsforhold. Efter et par timers trækken var rusten helt væk. So far so good. Efter behandlingen skyllede jeg efter med vand og tørrede med føntørre. Efterfølgende kunne jeg konstaterer at tankens indvendige side var fuldstændig dækket at et fint lag rust...
jeg har gentaget processen en gang mere med samme resultat. Tank går fra at være kemisk ren til rusten på et øjeblik.

Hvad gør jeg forkert?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øjeblikkelig rust i tank
  • #1   15. aug 2018 Saltsyren!!!! smiley

  • #2   15. aug 2018 prøvatskylle i dieselolie tilsat lidt motorolie

  • #3   15. aug 2018 Er det syre for kraftig?
    Er det muligt at forsegle med det samme syren er hældt ud?


  • #4   15. aug 2018 brug A64 kalk og rust fjerner det virker med garanti

  • #5   15. aug 2018 Efter saltsyrekuren, har jeg haft held med at skylle efter med kogende vand - det tørrer væk på få sekunder! Derefter hældes lidt benzin iblandet 2-taktsolie i tanken og denne rystes - det forhindre ny rustdannelse...

  • #7   15. aug 2018 Jeg ville nok sætte mig lidt ind i hvad "rust" rent faktisk dækker over, før jeg begyndte at lege den lille kemiker med diverse syrer/baser! Jeg har aldrig hørt om automalere der lige smører lidt saltsyre på, for at fjerne begyndende rust, det ville sgu da godt nok være smart hvis det virkede, meeen!

  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #8   15. aug 2018 Det ser ud som om tanken ruster udvendig også?Men når du har fyldt tanken med saltsyre blandingen, så lad være med at hælde det ud, for så kommer der ilt til og rustprocessen eksploderer.Stik en vandslange i og lad vandet løbe en times tid, så skulle syren være væk og tanken kan tørres.

  • #9   15. aug 2018 Rust er jern der går i forbindelse med ilt. Når du renser med syre fjerner du ganske vist rusten men du gør også overfladen super modtagelig for iltning, så så snart den kommer ud i luften begynder iltningen igen. Er den let fugtig går det endnu hurtigere.

    Skyller du tanken med vand lige efter og derefter fylder den med benzin eller anden vædske end vand kan jernet ikke iltes og du bevarer den rene overflade.

    Jeg har arbejdet på en galvaniserings fabrik hvor jernet renses i 3-5% saltsyre, det rustede næsten øjeblikkeligt fra det øjeblik det kom op af karret indtil det blev dyppet i flydende zink. Derfor gik det igennem et bejdse kar lige inden med noget basisk vædske der lukkede jernet indtil zinkgryden.

    Næsten rene emner var kun "i syren" et par timer mens store jernkonstruktioner med valsehud og maling skulle have 9-12timer. Og hvis syremandskabet sov på vagten var der af og til ikke noget på krogen når man trak emnerne op af karret.....

    Hvis du vedbliver at afsyre en tyndvægget konstruktion som en tank med så skrap syre er jeg bange for du snart har en utæt tank

    Jeg har selv renset tank med almindelig husholdningseddike og en håndfuld møtrikker som jeg rystede rundt i tanken over et par dage. Det går knapt så hurtigt og er mere kontrollerbart.


  • #10   16. aug 2018 Ja, det er ilten i luften der er årsagen til rusten, så du er nødt til at forsegle overfladen når den er ren.

  • #11   16. aug 2018 saltsyre er kradse sager, det kan hvis det er 50% nemt få et epoxygulv til at koge op. Og ligeledes åbner det jo jernet, så det er sårbar overfor yderligere tæring. Efterbehandle med vand, blæs tør, også imprægner med olie eller olie benzinblanding for at gøre det lidt mere lind.

  • #12   17. aug 2018 Man kan jo, hvis man er lidt fingernem, bygge sig sådan en tankrenser https://youtu.be/kAwLrZnRxv0


  • #13   17. aug 2018 @12 - den er fandme cool, og når tanken er renset kan man bruge den til at spydstege kylling, gæs, pattegrise og små lam

  • #14   22. aug 2018 Du skal ikke fjerne rusten du skal bare seale tanken indvendigt. Det virker: https://www.amazon.com/KBS-Coatings-52000-Sealer-Gallon/dp/B000IBDIX2


  • #15   22. aug 2018 14# ja det virker

  • #16   22. aug 2018 Jeg har brugt skruer og møtrikker, søm og bolte sammen med en liter petroleum eller lampeolie. Rensemaskinen er genial, men jeg rystede og rystede så armene til sidst bævrede - og så blev der skyllet med vand og derefter husholdningsprit, der optager det sidste vand.
    Derefter blev der hældt Tank Seal fra 3M i tanken, vendt og drejet til den ildelugtende forsegler var fordelt overalt i tanken. Efter hærdning i et par dage har tankene været tætte siden 1989.


  • Erik F
    Erik F Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 21
    #17   23. aug 2018 Som #9 skriver efterlader saltsyre overfladen hyper modtagelig for rust.

    Saltsyre er supereffektivt til at fjerne rust, men til hjemmebrug i praksis lidt for effektivt.
    Eddikesyre arbejder ikke så hurtigt som saltsyre men efterlader ikke en så sart overflade
    Citronsyre er vidst mildere endnu.

    Under alle omstændigheder er det en meget god ide at eliminere syre rester ved at opløse en spiseskefuld natriumbikarbonat (aka natron) i en halv liter vand og ryste tanken med.
    Og tilsidst skylle med rent vand.



  • #18   23. aug 2018 Syre neutraliseres med en base. 30% er også helt vildt - det er jo skrappe sager.

  • Erik F
    Erik F Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 21
    #19   23. aug 2018 #18 nu blev den 30% saltsyre også fortyndet i forholdet 1:10 som kan skriver i første post.

Kommentér på:
Øjeblikkelig rust i tank

Annonce