{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rustfri bolte i aluminium
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #2   27. mar 2019 Jeg bruger en klat olie på gevindet - sådan har jeg spændt bolte i mange år og ikke knækket en ENESTE siden i aftes.... smiley

    Det skete så da den skulle ud, og den var helt tør og iret...


  • #3   27. mar 2019 Når jeg montere rustfri bolte i aluminium, faktisk generelt bolte i aluminium, så bruger jeg alu-fedt.

    Ellers bruger jeg kobberfedt eller bremsepasta. Den sidste jeg knækkede er alligevel 14 dage siden smiley Den var så ikke smurt og da den skulle ud. smiley


  • #4   27. mar 2019 problemet er galvanisk tæring, og jo hårde miljø jo være bliver det.
    Men som Søren skriver Alu-fedt, og nok af det.
    rustfri bolte i aluminium kan sætte sig så fast at du ødelækker aluminiumen eller boltene knækker når det skal adskilles.



  • #6   27. mar 2019 Min erfaring med rustfri bolte i aluminium er jo godt nok kun Ca. 25 års arbejde med fødevare maskiner, så måske jeg er helt forkert på den.
    Lad mig sige det sådan det er kun glædeligt at de fleste maskinvanger nu er i rustfri.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #8   27. mar 2019 Ja altså jeg bruger bare en klat olie, som så sikrer at der ikke er for lidt føling med momentet, og holder fugt ude af hullerne...

    Skal jeg skrue RF i RF, så er det neverseez - dvs noget alu fedt eller evt noget keramisk hvis der er noget tilbage i bøtten...


  • #9   28. mar 2019 Tak for svar

  • #10   28. mar 2019 Hvis en bespænding ikke er specificeret som smurt og man alligevel vælger at smøre gevindet med en "lille klat olie", benytter man "normalt" alt efter materiale den tommelfingerregel, at der momentreduceres med minimum 25%. Hvis der f.eks. benyttes en SAE30 olie, kan der faktisk være tale om en reduktion på helt op til +40% for ikke at ødelægge "Pit eller Grethe".

    Derfor er det IMHO vigtigt, at man i sin manual kigger ordentligt efter, om et gevind rent faktisk skal smøres eller ej og med hvad smiley

    Reduktion:
    Grafit: 50 - 55%
    "Hvidt fedt": 35 - 45%
    SAE 30: 35 - 45%
    SAE 40: 30 - 40%


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #11   28. mar 2019 Jeg smører med hvad smørekanden har i sig, og spænder med "falder_ikke_ud" NM... smiley

    Om jeg rammer det rigtige moment er svært at sige - det ligger jo i hånden efter nogle år, men succes kriteriet er at gevindet ikke går, og at boltene ikke skvatter ud. Det opfylder mit skrueri til fulde...


  • #12   28. mar 2019 Jeg falder så fuldstændig gennem rillerne i gulvafløbet og ud med badevandet smiley

    Har lært på maskinskole for 800år siden at ‘bolte og mødomme’ ikke skal have smørelse.. smiley
    Men DET kan jo være ændret mange gange siden !! smiley

    Derimod var det vigtigt i aggressive miljøer at holde vand/fugt væk, så i de tilfælde kun man gi det en tynd gang fugtfortrænger.. smiley
    Der så kunne være et olie produkt.. smiley

    Men - alle mine mc’er har gennemgående fået blå gevindlås a’la loctite.. smiley på ALLE bolte.. smiley
    - alle gevind og bolte holder sig flotte og skarpe gennem årene (selv V helårs kørsel som jeg smiley )
    - fast rustede bolte (bla. i motorblokke) er HIStory..
    - alle bolte sidder styrkemæssige som jeg har sat dem
    - Det blå har en smørende effekt ved iskruning og det er kun der, man har brug for det..
    - bolte i gevindhuller der er ‘åbne’ i bunden så bolten kigger ud på den anden side, er som nye at skrue ud, selv efter en saltvinter, den blå film størker over gevindet der stikker ud.

    (Når manualen foreskriver rød gevindlås til visse bolte, (selvf. Ikke ALU eller rustfaste) er det selvfølgelig det den får der, bremse skiverne f.eks. Ville jo være ærgerlige at fæste med olierede bolte!!! smiley )


  • #14   28. mar 2019 #12 hvad ville du give en rustfast bolt (ikke original), hvor manualen foreskriver låsevæske? fx monteringsbolte til kaliber smiley

  • #15   29. mar 2019 Jeg bruger lidt brugt motorolie på mine bolte, og det virker sku fint smiley

  • #16   29. mar 2019 @ #14
    Forhåbentlig en spøg m yngste lærlingen her inden w-e..?! smiley
    For du bruger jo ikke rustfaste bolte til dine calibre..!! smiley smiley

    https://erdetfredag.dk

    smiley


  • #18   29. mar 2019 Henrik:
    https://raceboltuk.com/product/honda-cbr600rr-03-04-ss-flanged-hex-front-caliper-mounting-bolts
    nu ved jeg ikke om 'high Cr/Ni Austenitic Stainless Steel' er rigtig rustfri eller bare noget man har valgt at kalde dem. men de kan godt nok købes mange steder ??


  • #19   30. mar 2019 @#18 smiley yeahr right.. smiley Du kan helt sikkert også få nogle endnu lettere og stærkere der opfylder din manuals krav + + her: https://www.terma.com
    smiley
    Men er vi ikke reelt ude i undtagelsen, der bekræfter reglen... smiley


  • #20   3. apr 2019 Man kan ikke sige at noget er rigtigt eller forkert rustfast, martensitisk er en anden type rustfast, 165M er en anden type, meget brugt i Nordsøen, det er magnetisk.

Kommentér på:
Rustfri bolte i aluminium

Annonce