{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Justering af forgaffel !!
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #1   21. jan 2009 Fjederforspænding justerer du på den sekskant som sidder i toppen af gaflen.

    Compression og rebound er på skruerne i toppen og bunden.

    Du kan ikke gøre andet end at grundjustere hvis ikke du kan køre en tur mellem hver gang du piller ved noget for at se om det dur...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
  • #3   21. jan 2009 Ja tænkte det nok er der en kontramøtrik jeg skal løsne inden jeg spænder den sekskant? Og ja hvor meget er det på grundjustering? smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #4   21. jan 2009 Der er ingen kontramøtrik du skal gøre noget med når først gaflen er samlet.

    Du er sikker på du har samlet den rigtigt, ik?


  • #5   21. jan 2009 Tusind tak Sajmon nu står der feks 4clicks out på Rebound ! vil det sige at jeg skal køre rebound helt ind først og derefter køre skruen 4 click ud ?

  • #6   21. jan 2009 Ja jeg har ikke selv renoveret mine gaffelben afmont dem bare og mont igen ..

  • #7   21. jan 2009 Som udgangspunkt bør man først justere fjederforspændingen for at få det rigtige "hæng" på cyklen, både med og uden fører.
    Inden dette bør du stille kompression og rebound midt i skalaen.
    Få en makker til at hjælpe dig med at måle vandringen på forgaflen.
    1) Løft cyklen, så gaffelbenene er helt strakt ud og mål afstanden.
    2) Sæt cyklen og tryk den et par gange i forgaflen. Derefter måler du igen afstanden.
    3) Sæt dig på cyklen (I køreposition) og mål afstanden igen.

    Statisk hæng (Uden fører): For: 25-30mm, Bag: 5-15mm
    Hæng (med fører): For: 35-50mm, Bag: 30-40mm

    Hvis hænget er for stort, strammer du toppen 1 ring og prøver igen, og omvendt hvis der er for lille hæng.

    Det resterende opsætning af kompression og rebound er lidt mere tricky og baseret på din kørestil og fornemmelse af cyklen.
    Men som udgangspunkt er det vigtigt at for/bag følges ad. Få en makker til at trykke cyklen ovenpå tanken, så han både aktivere for og bagdæmpere. Sæt dig på hug et stykke fra cyklen og kig efter om for/bag følges ad både i kompression og returdæmpning.

    Go' fornøjelse!


  • #8   21. jan 2009 Hopper lige ind på dette indlæg.. Skal til at smide et par hyperpro fjedre i min forgaffel, for for den sags skyld bagdæmper også.. på forgaflen er der en lille skrue, hvad gør den helt præcist? og til bagfjederen, hvordan ved jeg hvor ca den skal stå?
    Nu jeg jo en forholdsvis uerfaren kører (2 sæsonsner), så hopper jo ikke lige op på cyklen og kan mærke hvad der skal justeres op og ned..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.650
    #9   21. jan 2009 Hyperpro har faktisk en super guide til justering af MC'er.

    (link fjernet)

    Jeg printede den ud og brugte en eftermiddag på den samme strækning for at se hvad de forskellige ting gjorde - og fik stort set en ny cykel ud af det.

    Nu har jeg så skiftet forgaffel og bagdæmper, så jeg skal igang igen til foråret. smiley


Kommentér på:
Justering af forgaffel !!

Annonce