{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.262 visninger | Oprettet:

95 eller 92 oktan {{forumTopicSubject}}

God aften til alle.

Jeg har fået købt mig en Honda CBR 600 F2 fra 94, men der fulgte ingen manual med den.
I de manualer jeg har downloaded på nettet, står der ikke noget om hvilken benzin jeg skal bruge.

Så mit spørgsmål er: Skal jeg bruge 92 eller 95 oktan?

PS. Den er droslet (men det har vel ikke nogen betydning).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  95 eller 92 oktan
  • #1   4. mar 2009 oktan 95 ville jeg gå efter...

  • #2   4. mar 2009 95, du kan risikere at den tændingsbanker ved 92 og det vil du helst undgå

  • #3   4. mar 2009 Det bestemmer du selv - eneste forskel for dig og din maskine, er prisen.

  • #4   4. mar 2009 I tanker vel blyfri???

  • #5   4. mar 2009 nogen q8 har stadig 95 oktan.. kører lidt race på scooter, og bruger kun det, sammen med oktan forøger..

  • #6   4. mar 2009 Prøv en tankfuld af hver. Hvis ikke den tændingsbanker ved 92 oktan eller tøver ved gasgivning, kan du roligt køre på 92 - og derved spare lidt på benzinudgifterne ... smiley

    Langt de fleste nye og nyere MC'er kan faktisk køre på 92 ....


  • #7   4. mar 2009 99 oktan fra Shell


  • #8   4. mar 2009 jo det er jo egentlig nok.. dope... ikke flere svar herfra. smiley hehe

  • #9   4. mar 2009 Jeg siger mange tak for svarene - og glæder mig til at den kommer hjem fra mekaniker : )



  • #10   4. mar 2009 Nu spørger jeg lidt dumt, men hvad er tændingsbanker?

  • #11   4. mar 2009 Jeg er lige med på en lytter....

  • #12   4. mar 2009 Bare lige til info...

    "Besparelsen" på at tanke 92 i stedet for 95 er minimal... Hvis du tanker 45 liter om ugen (ca. mit forbrug, pendler fra Holbæk til KBH), er det ca. 150 kr.... Om året!

    Så spørgsmålet er, om det er "forsøget" værd... Jeg personligt tanker altid 95... "Tør" ikke andet smiley


  • #13   4. mar 2009 Hva' var det der tændingsbanken?

  • #14   4. mar 2009 Tændingsbanken er når benzinen selvantænder inden den burde antændes. Jo lavere oktan desto lettere har benzinen ved at selvantænde. Hvis MC'en kører fint med 92 oktan får man intet ud af at bruge højere oktan. Oktan har intet med hestekræfer at gøre.

  • #15   4. mar 2009 Der var et fifth gear afsnit hvor de konkret tester de endnu dyrere dråber (v-power mv) på biler. De kunne måle en forskel på 6 heste på en 160 hk' bil... Er der nogle lign. erfaringer fra MC test?

  • #16   4. mar 2009 Prisforskellen er 6 øre pr. liter så kan du selv regne ud hvad besparelsen er.

  • #17   4. mar 2009 Gefh: Ja, Bike lavede en test for en del år siden med V-power. De testede det på en R6, en Moto Guzzi og en 3. maskine jeg ikke lige kan huske. R6 mistede 2 heste. Guzzi fik de 2 R6 havde mistet og den 3. var der ingen forskel på.

  • #18   4. mar 2009 Jesper - Tak!

  • #19   4. mar 2009 Der var også en test fra 5. gear , der viste at motorer med højere ydelse fik mere gavn af flere oktan : en clio ingen forbedring , golf gti lidt bedre , Subaru klar forbedring. ( de sammenlignede normal oktan , BP´s ultra og Shell V-power .
    Det bør da også give en forskel på mc ?


  • #20   4. mar 2009 Hvis man læser lidt på de forskellige producenters test af mc'ere så er mange maskiner testet med oktantal så lavt som 88-89 oktan.... Hvis der er tale om ældre maskiner >8-10 år så er det spild af ussel mammon at købe andet end 92 oktan...... Det gør INGEN forskel....

    Min er testet med 89 oktan og er anbefalet at køre på denne blanding, det kan jeg dog ikke få, så derfor kører jeg på 92....


  • #21   4. mar 2009 så blev jeg det klogere smiley

  • #22   4. mar 2009 Tja, min zx6r skal køre på 95+ oktan smiley men de gamle cykler kan vel sagtens klare sig med mindre, dog ville jeg aldrig fylde 92 på en cykel.

  • #23   4. mar 2009 Min får altid 95, for så vidt jeg husker er det det yamaha anbefaler, og da den er mit ynglings legetøj sparer jeg ikke der..

    Helt ærlig, når forskellen ikke er større end 6 ører, så giv dog dyret det bedste foder ;o)


  • #24   4. mar 2009 Jeg vil nu også foreslå at gå op og bruge minimum 95 og helst V-power eller hvad de hedder ved de forskellige mærker. Kan klart mærke forskel både på busa'en men også på den gamle CBR 1000f,
    Hvis der ingen forskel er kan det skyldes at tanken rent faktisk sælger 95 oktan som 92. Det er vist meget normalt... eller at den samme % vis forøgelse af ydelsen giver minimal hk....


  • #25   4. mar 2009 måske reklame tricks men er der noget om det ?

    : Det kan Shell V-Power 99 oktan, som er udviklet i samarbejde med Ferraris Formel 1 team. Brændstoffet er designet til at forbedre motorens accelerationsevne og til at sikre maksimal effekt for den moderne bils motor, ligesom dens rensende egenskaber hjælper med at holde motoren ren og til at udnytte brændstoffet bedre.



    Shell V-Power 99 oktan indeholder som noget nyt Friction Modification Techonology, FMT, der er udviklet til at reducere den friktion, der er i motoren. Når friktionstabet i motoren nedsættes betyder det, at der bliver frigjort energi til kørslen. En energi, som ellers ville være gået tabt. Det kan give en bedre motorrespons. Shell V-Power 99 oktan kan samtidig hjælpe med at fjerne og forebygge uønskede belægninger i motorens indsugningssystem.

    Hvad er jeres mening ? lort eller lagkage smiley


  • #27   4. mar 2009 lort

    Nu har jeg aldrig holdt km regnskab men en tidl. kollega fik flere km på en tank Shell fremfor Jet eller andre "billige" tankstationer. Om så han kørte mere stille med de dyre dråber og deraf fik flere km er historien uvis.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #28   4. mar 2009 Mikkel blev du ikke bare mere forvirret ? jeg mener ikke man spare noget
    som helst ved at købe det billigste, med lavere oktan får du lavere ydelse
    med lavere ydelse giver man mere gas og får dermed større forbrug,
    hvis man har en motor med rimelig høj kompression kan man tydeligt høre
    og mærke forskel på 92 og 99 oktan, for lige at tage fra ringest til bedst
    men det er typisk discount danskere : køb det billigeste


  • #29   4. mar 2009 Altid V-power hvis der er en Shell tank i nærheden :o)
    bare chansen for at det giver en hk eller to er nok til at jeg vil give mere
    :o)


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #30   4. mar 2009 Klaus der er forskel, de rafinerer jo til de forskellige benzin typer:
    først den helt kradse racefuel som bruges i feks. F1 og moto gp.
    derefter kommer der flere forskellige typer race fuel starter med ca
    130 oktan videre ned til 110 oktan og fly benzin som er 110-116 oktan
    og tilsat bly for at øge drift sikkerheden, herefter kommer så den almindelige tankstations benzin fra 99 og ned, det er klart at benzinen
    bliver ringere og ringere jo længere man kommer ned i rækken




  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #31   4. mar 2009 lige for at overdrive lidt: prøv at hælde 92 oktan på Rossis yamaha
    han ville ikke engang nå 1 omgang


  • #32   4. mar 2009 Indsprøjtningsmotorer, har typisk også en bankesensor, så hvis man putter for lav oktan på, så justere elektroniken på indstillingerne så banken holder op... De betyder så gerne, lavere ydelse....

    Jeg ville tanke 95 oktan, og være ude over evt. problemer.... De fleste motor I dag behøver ikke højere oktan, og selv ældre motorer kører fint på 95, men skal måske have nogle tilsat benzinen, hvis de ikke kan køre blyfri....


  • #33   5. mar 2009 Fante: Nej. Oktan hænger ikke sammen med ydelse eller kvalitet. Det er som Erling skriver, at hvis man bruger lavere oktan end motoren kræver, så mister man heste. Men kan MC'en køre på 92 oktan uden bankesensoren træder ind, så får man ikke flere heste ud af at køre med højere oktan.
    Altså, man kan miste hk ved at køre ved lavere oktan end specificeret, men man får ikke hk ved at køre med højere oktan end specificeret.

    Og når en Moto GP racer ikke kan køre på 92 oktan, så skyldes det at motoren har en høj tuningsgrad (og høj kompression), og har derfor et højere oktan behov end en alm gadecykel.


Kommentér på:
95 eller 92 oktan

Annonce