8.516 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Erfaringer med ventiljustering vs km? Erfaringer med ventiljustering vs km?

Hej.

Er der nogen der har erfaringer med hvor meget en mc typisk kører før det faktisk er nødvendigt at justere ventiler? Jeg ved godt hvornår der skal checkes, men hvad er et typisk km tal når det er tid til en faktisk justering?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med ventiljustering vs km?
  • #1   11. mar 2009 Det er forskelligt. Så vidt jeg ved skal f.eks suzuki GSX 600F ha justeret ved 22000km. Men min Thundercat er det omkring 40000km, og heldigvis for det, fordi det koster en krig på min fordi knast osv skal ud...

• #2   11. mar 2009 Skal de også på min, men regner med at gøre det selv sammen med en m8, prøver egentlig bare at pejle mig ind på om jeg skal påregne at jeg skal ud og købe shims i samme ombæring, eller om jeg kan regne med at det bare er et sikkerhedscheck for at være på den sikre side....

• #3   11. mar 2009 De sagde til mig at sims blev taget ud og målt og evt nye i hvis de var slidte. Men tror det er lidt forskelligt fra mærke til mærke

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #4   11. mar 2009 man tager da ikke sims ud for at måle dem, hvis ventil tolerancen er ok er sims også ok, nogen vil nok prøve at score lidt penge der

• #6   11. mar 2009 Handler vel også om den tikker i ventilerne? Den kan jo kun komme til at stå løsere med tiden.. Snakkede med en bekendt som havde arbejdet som mcmekaniker og han ville ikke skilde hele cyklen ad medmindre den tikkede eller sådan noget..

Og for det med brikker så har min svend en bmw m3 som også kører med brikker og den skal ikke justeres ifølge data...

• #7   11. mar 2009 på flere modeller er det sku ikke nødvendigt at stille vintiler.. kender flere på cbr xx og vfr der aldrig har fået stillet dem, de er blevet tjekket efter bogen..... men ikke været nødvendig at justerer på dem..

så også på det område er det skruet op i det røde fældt for at vride penge ud af os mc folk... services for hver 4000km rolig rolig nu....

vi pisser til services i tide og utide... og som regl helt uden grund vi for tudet ørene fulde med at vi skal gører det .... men rolig nu....

skift olie og filter og luft filter tit og ofte og gør det selv...og spring så de pisse dyrer services i butikken over..

my 5 cent

mvh

• #8   11. mar 2009 Det er godt at høre det der.... Det er klart at jeg vil checke tolerancen, men syntes også at 7-8k for en service med ventiljustering er helt hen i vejret.... Jeg tror også at meget af det service gejl er til for dels at dække fabrikantens røv og så også for at tjene nogle ekstra penge på de store dyre service.... og det tit uden grund.... Skal checke på søndag og giver en tilbagemelding på min erfaring med ventil check på en Speed Triple der har gået 24000

• #9   11. mar 2009 vi er helt enig......

de skal jo suge nogle dollers et sted

glæder mig til at høre om hvordan det gik lige med din mc...

• #10   11. mar 2009 Jesper A (Nord. Sj.) .
    Ventilerne kan faktisk godt komme til at være strammere med tiden.
    Hvis ventilsædet/ventilhovedet bliver slidt istedet for ventilspindlen, ender den med at stå strammere.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #11   11. mar 2009 Jeg har hørt fra en del at de checker dem på SV'ere som min - og at de står i den nedre del af tolerancerne - men stadig indenfor.
    Da jeg tjekkede mine ventiler efter 63.300 kørte kilometer, stod de også strammest muligt - men stadig indenfor tolerancerne.
    Maskinen var på rullefelt lige omkring 60.000km og der havde den de samme HK på baghjulet som alle andre af den årgang / model. Dvs ingen nedbrydning af ventilsæder med utæthed til følge...

Så længe maskinen er dækket af garantien, går producenten med livrem og seler for at holde deres ryg fri - så logisk nok vil de holde hårdt på at alle service skal overholdes. Jeg havde helt sikkert gjort det samme for at sikre nogenlunde ensartethed i pasning og pleje af cyklen.

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#12   11. mar 2009 man skal passe på ikke kun at lytte efter om de tikker, flere mærker har problemer med at især indsugnings ventilerne kravler op i sæderne og dermed bliver for stramme, især ældre kawa har dette problem, og det kan man ikke høre, den går dårligt i tomgang og er svær at starte,
    fordi kompressionen siver ved ventilerne

• #13   12. mar 2009 Min SV1000S fik dem justeret ved 50.000 her i vinters, de var inden for tolerancer, men nu burde de holde lidt igen.

• #14   12. mar 2009 Jo jo.. Kommentare (udsprunget af mangel på viden, er der nok af)

Men vil bare sige at "Fanta H" har fat i den lange ende ;-D

• #15   12. mar 2009 OK! Thx for alle indput... Det lyder jo ikke umidelbart at jeg skal være bekymret for at den er uden for tolerancen så længe den ikke har gået de 40k..... Men checker nu alligevel her ved 24, det står jo i manualen (ved 20.000) men tiden går jo smiley

• #16   12. mar 2009 Min V-Strom blev chekket ved 24k og 48k og der var der ikke brug for justering.

• #17   12. mar 2009 intervallet for min gsx-f er for hver 6000 pga den er med skruer, derimod er min gsxr 12000km da den er med chims, men det er vel op til den enkelte at bestemme om man vil have ventilerne stillet, men et eller andet sted er det vel billigere at stille ventiler end at brænde dem eller er det bare mig?

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#18   13. mar 2009 Jesper det er rigtigt hvis de står for stramme er de nemlig ikke lukkede længe nok til at komme af med varmen til sædet derfor kan de smelte, og det er dyrt, lidt for løse ventiler gør ikke noget, andet end at tikke

• #19   13. mar 2009 Jeg har da også tænkt mig at stille dem hvis de er uden for tolerancen... Spørgsmålet gik blot på om hvad folks erfaringer var i forhold til kørte KM før det faktisk er nødvendigt med en justering.... Det er da klart, at hvis de er uden for tolerancen skal de justeres....

• #20   15. mar 2009 Såfik jeg checket og her er erfaringerne med en Triumph Speed Triple 1050 med 24k på klokken:

Adskillelse rimeligt nemt - 1½ time

Ventilerne: tolerancen inlet 10-20 stod med 15 alle sammen. Exhaust tolerance 20-30 stod med 30 alle sammen.

Samle rigtig nemt. 45min.

Pris på værksted (quotet) ca. 3500 for check Pris gør det selv.... en Søndag formiddag og en kande kaffe til min M8

Så den kan vist roligt gå 25k før jeg checker igen.....

• #21   21. mar 2009 super.....

mvh

• #22   11. okt 2017 Hej Loco vedr.din speed triple piller du knasterne ud når du skifter Shims eller findes der værktøj til at trykke ventilkopperne ned med.Jeg har en Super 3 og i Haynes manualen står der at knasterne skal ud ved udskiftning af Shims
    Mvh Leif

Kommentér på:
Erfaringer med ventiljustering vs km?

Annonce