{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.056 visninger | Oprettet:

Bundprop / olie {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min r6 fra 2002 taber olie, drypvis. Derfor har jeg købt noget 15W40 olie til den (Castrol 15W/40 High Mileage) den har kørt godt 32.000 vil jeg tro, og har købt en tykkere olie fordi at det nemlig ikke burde flyde ud ligeså hurtigt.

Hvordan kan jeg reperere denne bundprop ?

jeg skal vel have en ny pakning til skruen, eller skal gevinden i tanken udbores ? (pris og sted)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bundprop / olie
  • #1   16. aug 2009 Er dit bundkar flækket?? Hvis ja, skal du nok have et nyt/brugt uden revne. Prøv lc-racing eller e-bay.

  • #2   16. aug 2009 tror ikke at det er flækket, måske mere gevindet som er slidt op i skruen .. og pakningen som er super dårlig ..

  • #3   16. aug 2009 kan man evt. bruge silicone til at smørre på skruen også skrue den i ?

    mon den vil lukke tæt så ? smiley

    (altså bruge siliconen som pakning istedet for gummiring) ..


  • #5   16. aug 2009 Tvivler også stærkt på der sidder en gummiring som pakning. Hvis der gør er det sikkert problemet. En ny bundkkrue og pakning og å skal den kun lige spændes til. Ellers flækker karet. Men hvis du nu er i gang, så tjæk lige om bundkaret er flækket..

  • #6   16. aug 2009 tak for rådene smiley

  • #7   16. aug 2009 fy for satan et kaos af olie!! Ö ..

    nu har jeg tømt ciklen for olie og det fossede selvfølgelig ud, når man skruer bundproppen i så bliver den skruet over gevind..

    det lykkedes mig ikke at finde nogen gummiring, eller form for paknin mellem skruen og gevinden ;s .. ?

    tror i at det er gevindet i bundkarret der har mistet sin "gevind" ? i så fald skal gevindet i bundkarret vel borres ud ..


  • #8   16. aug 2009 Det var sgu da mærkeligt at olien løber ud, hva havde du ellers regnet med ???????????????????????????????

  • #10   16. aug 2009 på det værksted jeg arbejder laver vi mange biler med allu bundkar og hvis di ikke bliver spendt moment så trekker den gevindet med ud neste gang man løsner den og en en bund prop med 16mm gevind spender vi kun 2.5 kg og vi har ik haft nogle som har tabt den inu så du kunde jo overveje om den har veret spendt for hordt en gang eller om det bar er kobber skiven som er dorlig

  • #11   16. aug 2009 Ikke for at være lyseslukker... Men du burde overveje at få lavet ting på værksted. Du har også fyldt Castrol GTX High Mileage på den som er beregnet til biler der har gået +100.000 og er fyldt med addictiver der under ingen omstændigheder hører til i en MC med vådkobling.

    Hent desuden en værsteds-manual så du kan se hvor meget ting skal spændes med i fremtiden. Jysk moment duer simpelthen ikke smiley



  • #12   16. aug 2009 er nok gevindene i bundkaret der er ødelagt, du kan bore det op og sætte en støre prop i, eller sætte en helicoil i eller lignende.

  • #13   16. aug 2009 Du må sgu ikke køre med den olie du har købt. Det er en om'er.

  • #14   16. aug 2009 hvad vil der ske hvis jeg kører med den olie ? - har fået det godkendt diverse steder til at det ok at køre med. Det jo bare en tykkere olie ?

    (siger jeg selvføligelig i al uvidenhed) - så venligst ikke svin mig til hvis jeg tager fejl smiley hehe


  • #15   16. aug 2009 Rasmus A

    Din kobling vil glide med den olie. I værste fald kan du ødelægge belægningerne.

    Hvis du ikke ved noget omkring olie skal du ALTID kigge i din manual inden du selv får ideer... Din MC er med vådkobling hvilket vil sige den er i olien. I mange bilolier (tør-kobling) er der tilsat diverse friktions nedsættende addiktiver hvilket selvfølgelig får din kobling til at glide!

    Som udgangspunkt: Kig i manual, eller tag en olie hvor der står: JASO MA. Det er til vådkobling. JASO MB er til tørkobling


  • #16   16. aug 2009 Forresten tror du selv du har valgt en tykkere olie, det har du ikke. Kun når den er kold... Det hjælper dig jo ikke ret meget smiley

    ...make no mistake. Olie, næsten ligegyldigt hvor tyk den er skal nok finde sin vej ud hvis der er en utæthed.

    Så skift både dit oliefilter og tap den castrol du har på nu af og kig i manual og vælg den rigtige olie.




  • #17   17. aug 2009 Morten B -

    okay, tak for et meget konstruktivt svar! smiley


  • #18   17. aug 2009 Morten B

    En 15W40 olie er tykkere end en 10W40 ved alle temperaturer også varm.
    Dog har du ret i at det er en forket olie til en MC. Hvis olien drypper ud af motoren er det i hvert fald også en forkert løsning blot at fylde tykkere olie på.
    Det eneste du får ud af det er en dårligere smørring.


  • #19   17. aug 2009 Ja kan godt se hvad i mener smiley

    jeg får min forhandler til at bore et nyt gevind i for 200-300kr, sagde han at det kunne gøres for smiley


  • #20   17. aug 2009 Lars O

    Mener ikke du har ret i at den er tykkere ved alle temps.

    15W/40 vil være mere "tyktflydende" ved -20 grader end en 10W/40. Hvis begge er f.eks delsyntetisk. Men den vil stort set være det samme når den bliver varm. Det kommer så igen an på hvor i motoren det er.

    I bundkaret hvor der ikke er så varm som i topstykket vil 10W/40 være lidt tyndere end 15W/40, men i toppen hvor graderne er meget større vil 10W/40 være tykkere end 15W/40. Altså er 15W/40 er lidt skidt olie til en racermaskine.

    Så til dels har du ret, men det er marginalt lidt vi snakker. Dette er hvad jeg har forstået ved viskositet.


  • #21   17. aug 2009 Lige for at afslutte...

    Jo tykkere olien er hvor der er rigtig varmt, jo bedre. Dvs. at til almindelig kørsel på f.eks en R6 vil en 10w/40 være fint. Kører du altid frisk og piner den lidt/eller banekørsel vil en 10w/50 være endnu bedre egnet da tykkere olie mindsker chancen for at metallerne får kontakt med hinanden. Men tykkere olie bevirker så også mindre effekt, langsommere gasrespons osv. Så en gylden mellemvej.

    20/60 er måske for tykt til race, 10/40 måske for tyndt, 10/50 er midt imellem. Alt efter hvad man bruger sin cykel til.


  • #22   17. aug 2009 Taller før W er vikositeten ved - 20 grader, det sidste tal er ved 100 grader.
    en 15w/40 olie tykkere når den er kold, men tyndere når den er varm end en 10W/50 olie.
    Hokus pokus der er sgu noget spøjs noget det kemi.


  • #23   17. aug 2009 Steen P

    Det er rigtigt. Men kig hvad lars O skriver: "En 15W40 olie er tykkere end en 10W40 ved alle temperaturer også varm"

    Nu er det ikke helt så enkelt som du skriver, for der er også forskel på hvor tyktflydende de er under f.eks 60 grader og 140 grader. Det er nødvendigvis ikke det samme fordi de begge ender på 40. Kommer også an på olien, additiver osv. Så lidt hokus pokus er der skam i det


Kommentér på:
Bundprop / olie

Annonce