{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.129 visninger | Oprettet:

Bundprop gevind ødelagt {{forumTopicSubject}}

Har første sæson på min Aprilia Shiver 2009. Den var købt nyserviceret med olie og filter. I dag ville jeg tappe lidt olie af da den stod over stregen i skueglasset. Da jeg skruede proppen ud gik den trægt i langt så let og så trægt igen. Da jeg skruede den i igen uden at lægge meget kraft i trak den gevindet ud!!! Jeg burde selvfølgelig have listet mig mere frem... men antager at en forgænger har lavet forarbejdet til miseren.
Så hvad nu, bore op gevind oversized bundskrue, var min første tanke, men det er en stor bundskrue i forvejen, 15 mm tror jeg.
Helicoil - kan man det?
Håber i har et godt råd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bundprop gevind ødelagt
  • #2   9. maj 2019 Been there, done that ! Endte med at tage bundkarret af og fik det lavet ved en marine mekaniker . På min Suzuki Gsx 1400, skulle jeg bare have udstødningen af, så kunne bundkarret komme af, så var jeg sikker på der ikke var nogen spåner i bundkarret efter rep. smiley


  • Ronni G
    Ronni G Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #4   10. maj 2019 Det er den tidligere ejer, som nok ikke har ejet en momentnøgle. Så du kunne ikke rigtig have gjordt noget anderledes. Man kan godt rep. det med en gevindindsats, hvis der er gods til det.

  • #5   10. maj 2019 Jeg har nu set at der findes rep. kit med gevindskær og ny prop, men jeg tror jeg skal op i 17mm, og så kunne jeg også blive nervøs ved godstykkelsen. Mht gevindindsats, hvordan finder jeg så en prop med samme stigning på gevindet?

  • #9   10. maj 2019 Tak for input, jeg hælder lidt til rep. sæt fra Biltema, der tilsyneladende ikke kræver at hullet bores op, vist nok kun at gevindrester bores ud.
    Gevindet er 16mm og på lager så jeg slipper for at bestille over nettet. En rolig hånd og i mål for nogle få hundredelapper, på en god dag.


  • #10   10. maj 2019 Den der store bekymring over godstykkelsen forstår jeg ikke, men nu er jeg heller ikke så kvik. Men er der ikke en der vil være så sød at prøve at forklare mig hvorfor at det er umuligt at måle denne ukendte størrelse?
    PS Bemærk den høflige tone smiley


  • #12   10. maj 2019 helicoil er vejen frem

    hvor mange kilometer har cyklen kørt bare lige for at få en fornemmelse af hvor mange gange det er spændt og løsnet?


  • #13   10. maj 2019 12000 km

  • #14   10. maj 2019 Det er da uden betydning om en bolt har været skruet ud og strammet tusindvis af gange, så længe der ikke er brugt vold og lignende! Man kan spænde den over første gang hvis man vil, og nej, det hjælper ikke ret meget med en momentnøgle! Hvis man ikke har følelse for at spænde en bundprop, skal man nok bare lade være! Momentnøglen hjælper jo ikke hvis bolten er skruet skævt i smiley

  • #15   10. maj 2019 tom det er netop ikke uden betydning specielt ikke aluminium

    hver gang man spænder bolten så bøjer man rynkerne når det er gjort tilpas mange gange så knækker det og specielt aluminium det knækker for det er ikke forfærdelig glad for at blive bøjet


    men med så få km og lad os antage ganske få olieskift så har der været en klovn på spil som har overspændt det


  • #17   11. maj 2019 #16 Læs nu hele tråden, jeg har lige "lært" at det er fordi at alu bliver gammelt (det var i hvert fald noget med rynker) havde det været en gammel blikdåse var det aldrig sket, det siger da sig selv! smiley

  • #19   11. maj 2019 #18 Hvorfor? Hvis der er nogen der føler sig krænket i denne tråd, så er de for fintfølende til at omgås andre mennesker!

  • #20   11. maj 2019 tom

    nu har jeg hele min læretid som industritekniker arbejdet i primært aluminium så du får ikke bildt mig noget andet ind


  • #21   11. maj 2019 #20 Undskyld, en gammel smed som mig, der har arbejdet meget med maskiner til levnedsmidler, været selvstændig og meget andet sjovt, burde vide at man ikke kan lære en lærling noget smiley
    Industritekniker?? Er det ikke et moderne udtryk for det der i "gamle dage" hed maskinarbejder? Hvis det er det, skal du ikke være ked af det, som vi sagde til maskinarbejderne førhen "du kan jo altid læse videre til smed"! smiley
    PS Jeg håber at alle er opmærksomme på den gode tone, jeg prøver virkeligt ikke at krænke nogen!


  • #22   11. maj 2019 nu er jeg ikke lærling, er snart udlært på 4 år tror hvis det er lige omvendt hvad angår videreuddannelse smiley

  • #24   11. maj 2019 #23 Man henter altså ikke sådan lige reservedele på lageret i vore dage! Næ, man skal udfylde en blanket (elektronisk, det siger sig selv) og sende den til reservedelsekspedienten, der så skal godkende den og få lagerforvalteren til at finde delen. Og selvfølgeligt er det lige det samme, bare i omvendt rækkefølge, når den 6mm lille bolt skal ud på det farlige værksted! Og så er dagen gået, kun gulvrenseroverinspektøren er tilbage (i gamle dage ville vi nok have kaldt ham for fejedrengen)! Der er jo en grund til at ting koster penge smiley
    Beklager meget hvis jeg ikke kender de korrekte titler, men jeg er fra en tid hvor man ikke kaldte en bonde for en roekuleklapper, eller andet fornemt, håber ikke at nogen er krænket smiley


  • #25   11. maj 2019 Kan man lukke en tråd!!!

  • #26   11. maj 2019 #25 Ja det kan du da, men måske er det alligevel lettere at fikse den bundprop smiley

  • #27   13. maj 2019 Gå ind under REDIGER

  • Lars J
    Lars J Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Svar: 3
    #28   15. maj 2019 Har du undersøgt om "Time sert" har et kit for rep af prop? Lang at foretrække frem for helicoil

  • #29   15. maj 2019 Spøjst, man læser mange forskellige indslag om alle mulige emner så ender det sku altid med en masse forstokkede holdninger fra Tom L som konsekvent prøver at få en diskussion om alt andet en det emnet er oprettet for.
    Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke kan lykkes for Tom L, at få et nyt offer til at hoppe på den ------ JEG SLUKKER NU


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #30   15. maj 2019 Ang. ham der Tom...
    Jeg kan ikke rigtig greje ham. Han lyder til at have erfaring som en på 70, men opfører sig som en konfirmand.........


  • #31   15. maj 2019 En troll............

  • #32   15. maj 2019 ?? Det ender ALTID i kloge Åge diskutioner herinde ????

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #34   15. maj 2019 Nå, er krænkelseskulturen også nået til det barske motorcykelfolk - eller er der tale om femtekolonnevirksomhed? smiley

    smiley


  • #35   16. maj 2019 Næ synes det er skide skægt at læse! Men kan se min smiley i starten af min tekst blev til to spørgsmålstegn..
    Kør i bare på tøser! Jeg synes det er hyggelæsning smiley


  • #36   16. maj 2019 Du skal bruge en gevindbøsning, ikke en Helicoil.
    Der er sikkert mange der kan sætte den i, hvis du ikke selv har mod på det. Det er ikke så farligt at lave, og bruger du godt med fedt på Tappen, så hiver du spånerne med med ud.
    Og så skal en bundprop ikke vold-spændes smiley
    Bundkar skal jo nok af, så du kan stå ordentligt med det.
    Held og lykke. Det er ikke den store skade du har smiley


Kommentér på:
Bundprop gevind ødelagt

Annonce