8.609 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
ødelagt gevind i tændrørshul ødelagt gevind i tændrørshul
Jeg har lige opdaget at det ene af mine tændrører skruet skævt i topstykket.Det er kun skruet halvt ind.Jeg kan sagtens skrue det ud men jeg kan ikke skrue det lige ind igen da det virker som om gevindende er beskadiget.Hvad kan jeg gøre for at redde situationen og gevindende?Motoren starter og kører ellers fint men er det risikabelt at køre med tændrøret som det er nu?
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 319
Man laver hullet lidt større og sætter en bøsning i,
jeg vil bruge helicoil hvis det var mig som skulle lave det
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Du tager et gammelt tændrør..
Spænder det vandret op i et skruge stik
Så tager du en Nedstryger og saver en skrå rille på tværs af gevindet.. kun lige så rillerne i gevindet forsvinder... dette gentager du yderliger 3 gange for hver kvarte omgang...
Nu har du noget der ligner en gevind tap...
Med en tændrørs top, en forlænger og en skralde prøver du nu at skruge tændrøret i mens du sørger for at det ikke kæntre...
hvis du møder modstand så kør en havl omgang tilbage inden du forsætter... hvis det lykkes at få det i bund skruger du det ud igen og blæser forsigtigt med trykluft for at få spånerne ud...
Og så er det i med et nyt tændrør... husk lige kobber fedt på... og pas på ikke and over spænde et... gevindet er jo lidt mørt..
Hvis ikke så er der kun den lange vej tilbage med Helicoil... Nok et værksteds job afhængig af hvordan dine hænder er skruget på...
Held og lykke
Øster
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
lad være med at puste med trykluft men brug masser af fedt på det tændrør som øster skriver, fedtet vil holde på de spåner som kommer når du "pløjer" igennem, jeg har erfaring med bøsning og det er nummer et, en go loctite holder bøsningen på plads hvorimod helicoil er lidt skrøbelig, jeg kørte 4 år med min bøsning uden problemer
dec 2006
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 59 Svar: 602
igennem fra cylindersiden.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Hvis IKKE du tager topstykket af, men bare skærer et nyt gevind oven i det gamle, risikerer du det bliver så svagt at tændrøret bliver skudt ud når du kommer langt op i omdrejninger, og så står du der med dine talenter.
Fusker metoden er at du skærer det gamle gevind op uden at afmontere toppen, og bruger en Loctite gevind forsegler sammen med et nyt tændrør, og så sælger du cyklen inden der skal skiftes rør næste gang.
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Altså stål mod aluminium, hvem tror du vinder?
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 319
Så kan evt spåner lægge sig i rillerne
jun 2009
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 53
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Men det rigtige er at afmontere toppen, beklager!!!
feb 2008
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 9
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Mvh Allan.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
ødelagt gevind i tændrørshul