8.609 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

brian k
brian k
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 9

ødelagt gevind i tændrørshul ødelagt gevind i tændrørshul

Jeg har lige opdaget at det ene af mine tændrører skruet skævt i topstykket.Det er kun skruet halvt ind.Jeg kan sagtens skrue det ud men jeg kan ikke skrue det lige ind igen da det virker som om gevindende er beskadiget.Hvad kan jeg gøre for at redde situationen og gevindende?Motoren starter og kører ellers fint men er det risikabelt at køre med tændrøret som det er nu?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ødelagt gevind i tændrørshul
  • #1   17. aug 2009 Man kan få et coil sæt til at rep det med
    Man laver hullet lidt større og sætter en bøsning i,
    jeg vil bruge helicoil hvis det var mig som skulle lave det

• #2   17. aug 2009 Inden du begynder med helicoil så er der lige et lille triks du kan prøve..

Du tager et gammelt tændrør..

Spænder det vandret op i et skruge stik

Så tager du en Nedstryger og saver en skrå rille på tværs af gevindet.. kun lige så rillerne i gevindet forsvinder... dette gentager du yderliger 3 gange for hver kvarte omgang...

Nu har du noget der ligner en gevind tap...

Med en tændrørs top, en forlænger og en skralde prøver du nu at skruge tændrøret i mens du sørger for at det ikke kæntre...

hvis du møder modstand så kør en havl omgang tilbage inden du forsætter... hvis det lykkes at få det i bund skruger du det ud igen og blæser forsigtigt med trykluft for at få spånerne ud...

Og så er det i med et nyt tændrør... husk lige kobber fedt på... og pas på ikke and over spænde et... gevindet er jo lidt mørt.. smiley

Hvis ikke så er der kun den lange vej tilbage med Helicoil... Nok et værksteds job afhængig af hvordan dine hænder er skruget på... smiley

Held og lykke

Øster

• #3   17. aug 2009 godt tip østerex
    lad være med at puste med trykluft men brug masser af fedt på det tændrør som øster skriver, fedtet vil holde på de spåner som kommer når du "pløjer" igennem, jeg har erfaring med bøsning og det er nummer et, en go loctite holder bøsningen på plads hvorimod helicoil er lidt skrøbelig, jeg kørte 4 år med min bøsning uden problemer

• #5   17. aug 2009 Eftersom du ikke har kværnet hele gevindet kunne det også være en mulighed at du piller topstykket af, og køre en snittap
    igennem fra cylindersiden.

• #6   17. aug 2009 Hvis du piller topstykket af så sætter du selvfølgelig en Helicoil eller en Timesert bøsning, alt andet ville være dumt!
    Hvis IKKE du tager topstykket af, men bare skærer et nyt gevind oven i det gamle, risikerer du det bliver så svagt at tændrøret bliver skudt ud når du kommer langt op i omdrejninger, og så står du der med dine talenter.
    Fusker metoden er at du skærer det gamle gevind op uden at afmontere toppen, og bruger en Loctite gevind forsegler sammen med et nyt tændrør, og så sælger du cyklen inden der skal skiftes rør næste gang.

• #7   17. aug 2009 inden du begynder på alle de trick der står højere oppe så prøv lige at købe et nyt tændrør , som jeg læser det kan det lige så godt være det gevind der er ødelagt.

• #8   17. aug 2009 Tændrøret er det som er af det hårdeste materiale og topstykket er lavet af aluminium, der er blødt som smør. (i biler kan det være støbejern)
    Altså stål mod aluminium, hvem tror du vinder?

• #9   17. aug 2009 ahhh jeg kan også se nu der står tændrørshul i overskriften , så jeg trækker mig ydmygt tilbage smiley

• #10   17. aug 2009 Man kan sagtens komme med nogen løsninger der duer selvom de ikke er "autoriserede", hvis det virker så virker det:)

• #11   17. aug 2009 ØsterEXMC (N-Fyn) det var sku dagens goe tip smiley
    Så kan evt spåner lægge sig i rillerne

• #12   17. aug 2009 en tynd gummislange på støvsugeren så kommer 99% af alle spånerene op hvis du vælger at fuske...:-)

• #13   18. aug 2009 Eller blæs trykluft ind af udstødningsporten, efter at have tage forrør af, helst med begge ventiler så trykket kommer direkte op i tændrørshullet!
    Men det rigtige er at afmontere toppen, beklager!!!

• brian k
    brian k Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Emner: 18 Svar: 9
    #14   19. aug 2009 Jeg takker for alle tips...skal prøve ØsterEXMC metode først.

• #15   25. aug 2009 Hvis du bruger den metode så husk at komme gevind forsegler i når du skruer røret i igen, for at sikre at det bliver siddende nede i hullet. Personligt tvivler jeg på at det lykkes, men håber det gør!
    Mvh Allan.

• #16   27. aug 2009 Hvordan er det så gået?

Kommentér på:
ødelagt gevind i tændrørshul

Annonce