{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.080 visninger | Oprettet:

udluftning af bremser {{forumTopicSubject}}

Jeg er i gang med vinterservice, men udluftningen/skift af bremsevæske på min bagbremse driller.

Jeg bruger en udlufter fra Louis.de, men selv om jeg pumper og pumper med pedalen, sker der ingenting og bremsevæsken står aldeles stille i begge ender.

Hvad søren kan det skyldes? Alt er gået godt med forbremsen, hvor der straks var sug i den nye væske, som jeg hældte på foroven.

Men bagtil står det altså helt stille. Kan det skyldes, at der skal være vakuum bagtll, men ikke fortil? Jeg tror ikke, at pågældende apparat kan bruges til vakuum. Den er alene til at 'tage imod', mens man driver den gamle væske ud med pedalen/håndtaget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udluftning af bremser
  • #1   3. jan 2010 Har du prøvet i langtid?

    den kan godt være meget langtid om at komme igang. har jeg oplevet et par gange.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #2   3. jan 2010 Det tager gerne lidt tid at få masteren fyldt op med væske så den kan flytte det ud i kaliperen.

    Jeg plejer at bruge min thansen bremseudlufter - den kan lave vacuum og få væsken ud i systemet på 5 sekunder, og så fortsætter man bare på den traditionelle måde med at pumpe og åbne / lukke luftskruen.

    Hvis du bor i nærheden af Roskilde, er du da velkommen til at låne den. :o)


  • #3   3. jan 2010 Jeg synes jeg har pumpet og pumpet. Stoppede med at tælle ved 100 tryk på pedalen, men der sker intet som helst.

    Sajmon: Flot tilbud smiley Og jeg bor faktisk i Roskilde.


  • #4   3. jan 2010 og vil gerne låne apparatet

  • #5   3. jan 2010 Havde selv det samme problem med min bagbremse sidste år.
    Til sidst tog jeg et lille sykke slange satte det ned mod hullet i bunden af bremsevæskebeholderen og pustede til jeg var helt blå i hovedet. Selvfølgelig mens udluftningsskruen er helt åben. Da væsken begyndte at komme ud lukkede jeg skruen og kunne lufte ud på normal vis.
    Hvis du har tømt systemet helt, så pust i etapper hvor du fjerner pusteslangen indimellem og lader væske løbe ned i tilførselsslangen til mastercyl.


  • #6   3. jan 2010 Du kan også finde en kanyle og slutte den på en slange og så trække vakum i den imens du åbner for luftskruen og træder pedalen ned, så kommer der skub i sagerne. Apoteket sælger feks. kanyler.

  • #7   3. jan 2010 Aha gode forslag. Jeg tror, at jeg vil forsøge mig med kanyle-teknikken for at se, om det kan skabe noget træk gennem slangen.

    smiley


  • #9   3. jan 2010 Søren G

    Ja, det er ikke nogen dårlig ide. Jeg har forhørt mig, og det er nu klart, at jeg har begået en fejl. Jeg har nemlig pumpet løs med åben udluftningeskrue på kaliberen, så den har suget luft med ind nedefra.

    Så der må altså stå en del luft i slangen, som er kommet ind nedefra.

    Mon det kan hjælpe at sprøjte bremsevæske ind nedefra? Eller skubber det bare luften længere op i slangen?


  • #10   3. jan 2010 Luftskruen skal være lukket, også pumper man ellers løs en 10 gange, trykker pedalen lidt ned også åbner luftskruen, så gentager man hvis der ikke kom noget ud.
    Sad også og bøvlede ok langtid med mine forbremser indtil jeg prøvede at pumpe bremsen med luftskruen lukket,så kom der skub i den smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #12   3. jan 2010 Jeg havde heller ikke "brug for" den, men når man har tømt systemet helt, gør den godt nok livet en del lettere - og til de skide 125 kroner, overlever jeg nok.

  • #13   4. jan 2010 Hm nu har jeg været ude og prøve igen med åbne og lukke. Til at begynde med kommer der væske ud i slangen. Men så står alt stille uanset hvor meget jeg pumper og åbner og lukker.

    Måske står der en ordentlig balje luft oppe i slangen et sted, som bare arbejder med, når jeg pumper løs. Bremsevæsken i resorvoiret står også helt stille og bliver ikke suget ned i systemet.

    Jeg har også prøvet at ha en kanyle på kaliber og suge løs med pedalen i bund. Ingen resultat.

    Fandens også. Bremserne fejlede ingenting, før jeg gik igang med mit roderi.

    Nogen ideer?


  • #14   4. jan 2010 metoden der ifølge nogen ikke virker prøv den

    Luk luftskruen - tryk pedalen i bund sæt noget på så den bliver nede og lad stå til imorgen, slæk bremsen roligt og se om ikke du kan få tryk på

    der står med garanti en luftlomme og driller, om ovenstående virker på bagbremse - jeg har kun prøvet på foreste


  • #15   4. jan 2010 Syntes bare det virker som om du ikke har løsnet luftskruen nok, hvis du ikke engang kan suge det ud.

  • #16   5. jan 2010 Prøv lige at præciser hvad du gør helt præcist.
    Der ud over prøv at tage en gaffel ring nøgle så slår du bare stille og roligt først på masteren så på slangen hele vejen ned også lidt på kaliberen så kan evt luft bobler løsne sig.
    Men syntes det lyder som om du gør det forkert.


  • #17   5. jan 2010 Der er helt sikkert luft i slangen, for jeg har haft udluftningsskruen ude for at tjekke, at den var ok.

    Der er slet ingen tryk på pedalen uanset hvor meget jeg pumper. Jeg har prøvet at pumpe 10x10 gange med åbne/lukke (altså lukke, pumpe, åbne med pedal nede, lukke, slippe pedal etc).

    Til at begynde med synker niveuaet i reservoiret en lille smule, og der kommer lidt ud af udluftningsskruen. Så står alt stille. Det har gentaget sig flere gange.

    Jeg tænker, at der måske kan stå luft ved selve pumpen v bremsepedalen, så pumpen arbejder i luft?

    Jeg har ladet den stå i nat med pedalen nede, men har ikke været ude og kigge endnu.


  • #18   5. jan 2010 1. Luk luftskruen helt i, pump en 20 gange på pedalen
    2. tryk pedalen halvejs ned og hold den der, mens du åbner udluftnings skruen, også når den er åben tryk pedalen i bund.
    3. når pedalen er lige ved at være i bund så luk udluftnings skruen igen.
    4. gentag


  • #19   28. mar 2012 Alternativ, til en luftlomme der ikke vil ud. På scooter, det "tapper" jeg løs på grebet med småhurtige ryk. Så kommer der en masse små bobler op. Men på bagbremsen på MC, det går slangen nærmest vandret, så måske man skulle demontere bagbremsen og sætte noget stort ind, hvor skiven skal være og så eller bare tappe løs på pedalen.
    Jeg skal selv igang med ovenstående, for min har holdt stille i 2års tid og bremserne føles bløde når jeg bremser.


  • #20   28. mar 2012 Er sjovt, jeg har haft mine bremser afmonteret 5 gange eller sådan noget, og tømt for væske, der har aldrig været problemer med at udlufte.
    Den eneste gang jeg har prøvet det, var da min forgaffel var skæv, så troede jeg det var luft fordi jeg hele tiden kunne pumpe håndtaget, men var fordi stemplerne blev klemt ind igen fordi skiven kørte skævt smiley


  • #21   29. mar 2012 Mit greb kan ikke pumpes.
    Det er bare gummiagtigt, så det er nok rimelig sikkert snavs, gammel væske eller luft.

    Men det bliver en anden dag, for nu skal jeg på Nørrebrogade.


Kommentér på:
udluftning af bremser

Annonce