Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forgaffel opbygning
  • #1   31. jan 2010 Fordi stempler kompresser luften eller olien, således at jo mere den bliver trykket, jo mere skal der til for den kommer længere i bund. Så hvis trykket er forkert, så enten dæmper den ikke, eller hamre i bund

• #2   31. jan 2010 Så i praksis virker luften, som var det en fjeder?

Forgafler med lufttryk har vel samtidig fjedre indeni?

• #3   31. jan 2010 jeg ved at der er kommet en service meddelse fra honda på et tidspunkt at man skulle tage luft trykket af deres gaffel ben.

• #4   31. jan 2010 Jeg spørger, da jeg er ved at overveje noget luftstyret affjedring på min scooter. Den er med kompressor, da den har indsprøjtning. smiley

Vil så lave noget regulaorstyret luftstyring i forgaflen, som jeg kan indstille på instrumentbordet.

Men vil gerne vide, hvordan de er bygget op. smiley Hvad luften helt nøjagtig er der for.

• #5   31. jan 2010 Der en afspærret mængde luft i toppen af ethvert gaffelben, ja - det har en fjedervirkning. Man regulerer 'trykket'/hårdheden ved at gøre luftmængden større eller mindre ved at påfylde mere eller mindre olie.
    Aktiv lufttrykstyring ? .... måske. smiley

• #6   31. jan 2010 Simon K: Også hvad jeg umiddelbart har indtryk af.

Idéen er at lave en tryktank til trykluft. Den blir fodret af den mekaniske kompressor på maskinen, som leverer op til 5.5 bar. Det kan jeg styre med en drøvleventil, så der kun ryger luft ind i beholderen i en vis mængde, og motoren stadig kører uhindret.

Så kan jeg med en regulator fra tanken styre luftmængden til benene, så trykket hele tiden er konstant, hvis der måtte være en smule svind i trykket. Har læst mig til at der bruges omkring 6-11 psi på en MC typisk. Trykket kan så justeres fra regulatoren jeg placerer et sted i nærheden af styret. smiley

På den måde må jeg kunne undvære fjedrene? Eller er det helt urealistisk? smiley

• #7   31. jan 2010 Kan ikke se der er brug for den slags styring. Trykket skal/kan vel kun justeres under fastlagte, ensartede forhold - dvs. stilstand og eks. fuldt udstrakt gaffel. I brug vil trykket jo svinge vildt hele tiden....

Luft kan sikkert fint helt erstatte stålfjedre.
    http://www.4strokes.com/tech/ktm/forkoil.asp

• #8   31. jan 2010 Hensigten var også at kunne justere trykket under stilstand. Er klar over trykket ændrer sig under kørsel/brug.
    Men da gaflen jeg vil bruge ikke er designet til det, vil jeg se det som en ekstra sikkerhed for at den ikke pludselig mister tryk, og falder sammen. Jeg vil naturligvis sikre tætningsringene på en eller anden vis, så ikke de har så let ved at falde ud.

Vil også bare lege med det, fordi jeg kan og har muligheden nu jeg har kompressor på maskinen i forvejen, og synes idéen er sjov. smiley Skal ikke bruges på vejen. Kun til træf/race måske.

Vil læse lidt på det link du gav mig. Tak for det. smiley

• #9   1. feb 2010 Kan godt se det ikke blir nemt at styre, nu jeg tænker mig om. smiley

Så kan jeg bare lave det så jeg har en kontakt, som kan åbne for luften når trykket er for lavt ved stilstand, og vil ha mere luft i. Ellers skal systemet så vidt muligt være lukket.

Og et manometer med drøvleventil på tilgangen, så jeg kan overvåge trykket i benene. Drøvleventil/lign. så manometeret ikke står og flagrer hele tiden. smiley

Jeg skal helt sikkert eksperimentere med det.

• #10   1. feb 2010 Kan godt være det er mig men er det ikke spild af tid ?
    Hvis det er dm du kører, ved ikke lige om jeg har set dig der ovre så er det jo en rimelig ekstra vægt og en usikkerhed igen i at systemet kan fucke op, hvorfor skal trykket overhovedet reguleres ?

• #11   1. feb 2010 Simon´s lillebror eller lærling

• #12   1. feb 2010 Jeg er blevet klogere på, hvordan det virker. Og kan kun gi dig ret Rune. smiley En ting er teori, noget andet praksis.

Dog kan jeg ikke se, hvor du får den ekstra vægt ind. I min idé var det blot en lille beholder, svarende til en patron til en Sodastream, der skulle til som luftbeholder. Den vejer ik alverden.

• #13   1. feb 2010 Kabler styrebokse kontraventiler, det hele løber altså op sådan er det bare. plus mere der kan gå i stykker.

Kommentér på:
Forgaffel opbygning

Annonce