2.375 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Forgaffel opbygning Forgaffel opbygning
Jeg har set flere steder beskrevet at en forgaffel skal ha et vis lufttryk.
Hvorfor er der luft i nogle, og ikke i andre?
Erstatter luften fjedrene?
Hvad er luftens opgave?
På forhånd tak.
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 7
Forgafler med lufttryk har vel samtidig fjedre indeni?
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
jun 2007
Vil så lave noget regulaorstyret luftstyring i forgaflen, som jeg kan indstille på instrumentbordet.
Men vil gerne vide, hvordan de er bygget op.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 53 Svar: 377
Aktiv lufttrykstyring ? .... måske.
jun 2007
Idéen er at lave en tryktank til trykluft. Den blir fodret af den mekaniske kompressor på maskinen, som leverer op til 5.5 bar. Det kan jeg styre med en drøvleventil, så der kun ryger luft ind i beholderen i en vis mængde, og motoren stadig kører uhindret.
Så kan jeg med en regulator fra tanken styre luftmængden til benene, så trykket hele tiden er konstant, hvis der måtte være en smule svind i trykket. Har læst mig til at der bruges omkring 6-11 psi på en MC typisk. Trykket kan så justeres fra regulatoren jeg placerer et sted i nærheden af styret.
På den måde må jeg kunne undvære fjedrene? Eller er det helt urealistisk?
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 53 Svar: 377
Luft kan sikkert fint helt erstatte stålfjedre.
http://www.4strokes.com/tech/ktm/forkoil.asp
jun 2007
Men da gaflen jeg vil bruge ikke er designet til det, vil jeg se det som en ekstra sikkerhed for at den ikke pludselig mister tryk, og falder sammen. Jeg vil naturligvis sikre tætningsringene på en eller anden vis, så ikke de har så let ved at falde ud.
Vil også bare lege med det, fordi jeg kan og har muligheden nu jeg har kompressor på maskinen i forvejen, og synes idéen er sjov.
Vil læse lidt på det link du gav mig. Tak for det.
jun 2007
Så kan jeg bare lave det så jeg har en kontakt, som kan åbne for luften når trykket er for lavt ved stilstand, og vil ha mere luft i. Ellers skal systemet så vidt muligt være lukket.
Og et manometer med drøvleventil på tilgangen, så jeg kan overvåge trykket i benene. Drøvleventil/lign. så manometeret ikke står og flagrer hele tiden.
Jeg skal helt sikkert eksperimentere med det.
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.231
Hvis det er dm du kører, ved ikke lige om jeg har set dig der ovre så er det jo en rimelig ekstra vægt og en usikkerhed igen i at systemet kan fucke op, hvorfor skal trykket overhovedet reguleres ?
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
jun 2007
Dog kan jeg ikke se, hvor du får den ekstra vægt ind. I min idé var det blot en lille beholder, svarende til en patron til en Sodastream, der skulle til som luftbeholder. Den vejer ik alverden.
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.231
Forgaffel opbygning