1.096 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Vedligeholdelse af kæde Vedligeholdelse af kæde

Nu har jeg lige fået min nye mc, hvor kæden ser så fin så fin ud. Dette er jeg opsat på at holde, men hvordan gør jeg det nemmest? Har set sådan et Kettenmax kæderensesæt, men hvordan er det og hvor kan det købes?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bortskaffelse af haveaffald 500 kr.
  • Fragtmand 1.000 kr.
  • Rengøring af toilet, køkken og vinduer. 300 kr.
  • Opsætning af vaskemaskine og tørretumbler 1.000 kr.
  • Handyman til tilkobling af vaskemaskine 550 kr.
  • Siemens Opvaskemaskine med fejl E:24 – hjælp ønskes 1.120 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vedligeholdelse af kæde
  • #1   2. apr 2006 Du kan jo bare tørre kæde/tandhjul af i lampeolie engang i mellem, og så smørre godt bagefter smiley

• #2   2. apr 2006 For syns skyld gør som Jesper anbefalder. Teknisk set er det helt ligegyldig om du rengør din kæde eller ej, med mindre du kører offroad med din cykel... Den skal bare smøres, især efter regnvej

• #3   2. apr 2006 Der vil jeg ikke mene du har ret Janus.

For at det ny kædespray kommer ind og smører hvor det skal nytter det ikke at alt det gamle kædespray sidder som kager og dækker.

Rens af med lampeolie ved eks:

Op på baggaffel lyfteren så du kan dreje bagfælgen rundt.
    Sprøjt lampeolie på kæden indvendigt hvor kæden møder bagerste tandhjul. (skru eks en forstøverpumpe direkte på lampeolieflasken, de passer tit direkte på)

Når den er blevet sprøjtet godt til tager du en gammel tandbørste og børster kæden godt. Tag derfter klud og holder på kæden mens du drejer fælgen, for at tage det værste gamle fedt.
    Sprøjt lidt lampeolie på igen, og lad det sidde 1 min. tid.
    Har du en kompresser er det en fordel at blæse kæden ren til sidst, ellers tør den af med en ren klud.

Vent med at ordne fælg og bagsvinger til du er færdig med kæden ik´?

Smør den godt ind igen...

• #4   2. apr 2006 Forresten husk at sprøjte kædesprayen der hvor kæde og tandhjul mødes altså på indersiden af kæden, for det er der den skal smøre og ikke udvendigt fra. Det bliver bare slynget af og smører altså ikke.

• #5   2. apr 2006 Jannik: Har du kørt 200-400 km er din kæde alligevel skinnende blank for alt det gamle fedt er kørt af. Og i øvrigt hvad mener du med at den gamle sider og kager og dækker? Det er vel lige fedt om det er gammelt eller nyt fedt der er på, bare der er noget, hvorfor smøre en kæde hvis den er smurt?

• #6   2. apr 2006 Er der nogen der erfaringer med denne løsning (link fjernet) Ser meget spændende og nemt ud, men virker det?

• #7   2. apr 2006 Jeg mener ikke at min kæde er skinnende ren efter 2-400km, jo på rullerne men ikke ved ledene, og det gamle fedt som sidder på ledene sidder jo ikke på et sted hvor det smører noget. Det skal jo ind i de bevægelige dele for at gavne.

Men igen der er lige så mange holdninger til hvad som er rigtigt og forkert som der er motorcykelister, og fred være med det. smiley

Jeg bestræber mig efter selv at gøre som jeg har beskrevet, og dermed ikke sagt at jeg har ret, blot hvad jeg har erfaret virker for mig...

• #8   2. apr 2006 Jannik : nu diskuterer vi, og det er jo altid godt smiley Rullerne er det eneste hvorpå kædespray har noget som helst virkning på. Ledene er alligevel helt forsejlede af X ,= XV- ringe eller hvad de nu allesamme hedder. Der trænger kædefedt jo ikke alligevel ind. Hvis du ser på en scotolier, vil du kunne se at det kun er rullerne der smøres på, alt andet vil man helst undgå at smøre, det det kun sviner kæden til. Havde bag/fortandjulet været overtrukket af en plasthinde, vil man slet ikke skulle smøre en kæde.

• #9   2. apr 2006 Plejer bare at smørrer kæden når den er ved at blive blank. Sidste kæde holdt da 14000km så det med at sidde med en lille børste og pusse nusse om en kæde gider jeg ikke bruge min tid på:-)

• #10   2. apr 2006 CHristian: Under ingen omstændigheder må du blæse trykluft på en kæde. Du vil blæse skidt og møg ind under tætningsringe og du kan smide din kæde ud after 14 dages tid!!!!!

• #11   2. apr 2006 hvad vil være godt at smøre med (som helst ikke sviner mcen til når man så kører med den) og hvor tit skal man gøre det (på en hygge chopper)

• #12   2. apr 2006 Christian: Igen hvis du vil have din kæde pæn, ser det ud til at være den helt rigtige løsning, det ser nemt ud, og virker også nogenlunde. Kender en der har noget lign.

• #13   2. apr 2006 Der findes noget der hedder teflonspray, er ikke oliebaseret og smitter ikke af. Det hedder vist nok noget med dry-lube, profilube eller noget. søg på det hos louis.de jeg ved de har det (under pfelge)

• #14   2. apr 2006 jeg har prøvet mange forskellige og her indtil videre været mest glad for Castrol chainWax

Kommentér på:
Vedligeholdelse af kæde

Annonce