{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.236 visninger | Oprettet:

Tommy N. H
Tommy N. H
Tilmeldt:
30. aug 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Kobling problemer på yzf r1 {{forumTopicSubject}}

Heysa..

jeg har nogle triste problemer med min kobling på min 1998 r1'er, den glider værre end et ondt år.(meget). Jeg tænkte selvfølgelig at et simpelt kobling skift med friktions og metal plader og fjeder var sagen. fandt så ud af (efter at have spildt penge på et koblingskit) at det ikke passede helt i, da der er monteret en 99'er kobling i mc'en. ikke desto mindre, så løste det ikke problemet at skifte plader og fjeder.. jeg læste så noget om kevlar plader og fuldsyntetisk olie var fy fy, og skiftede så igen kobling plus olie. stadig ingen ændring. mere undrende skiftede jeg så HELE koblingen, da der jo måtte være noget galt et sted.. og nu står jeg så her, stadig med en kobling der smutter rundt som et badekar styrer på is..

jeg har ved hvert skift justeret frispil i koblings kablet, og sørget for koblingshuset og gear arm til trykpladen passede sammen ved mærkningen.. det lader til den vil bide nogenlunde de første par accelerationer, men glider så mere og mere.. Gik ud fra det måske var olien der ikke var gennemvarm, og har så heller ikke lukket helt op for kedlen der, da jeg helst vil have en "lun" maskine inden den får stryg.

Alt i alt undrer jeg mig meget, og må her ty til at håbe på eksperthjælp der kan hjælpe mig :s
Et eller andet har jeg tydeligvis overset, ved så ikke om den monterede 99'er kobling på min 98'er model er synderen bag det hele... det virker jo til at passe findt sammen ellers.
og yes, jeg kunne sagtens smide den til mekaniker, men der er sq ved at være lidt stædighed, stolthed og ære i det satans skrammel skal virke for min hånd, da jeg ellers plejer at være fin til at skrue smiley

men håber på enkan hjælpe, ellers bliver jeg sq nødt til at banke mig selv med en fingerbøl, æde det sure æble, og smide den til mekanikeren..

Mvh undertegnede.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobling problemer på yzf r1
  • #2   29. maj 2010 Hej Tommy:
    Jeg har prøvet præcis det samme på min r1 som var en 99. Den kom aldrig til at virke helt optimalt og det var godt nok meget frustrerende. Jeg har skiftet så mange koblingsdele på den maskine jeg var tæt på at være aut. yamaha mek. Jeg fik den aldrig til at spille og det endte med jeg solgte den med defekt kobling. Ikke en hjælp til dig, men nu ved du da du ikke er den eneste der har prøvet det


  • #3   29. maj 2010 prøv en anden olie.. det hjalp på min den gang..

  • #4   30. maj 2010 Hvis du hælder en megafin fuldsyntetisk longlife olie på, så er du næsten dømt til at få problemer. Prøv en gang med en billig semisynt. med den rette viskositet og de rigtige APIspecs. En Billig en, fordi du så kan være ret sikker på, at der ikke er tilsat friktionsnedsættere - de er faktisk dyrere end selve olien.

  • Tommy N. H
    Tommy N. H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   30. maj 2010 kasper@ ikke rart at høre, men alligevel lidt et klap på skulderen ^_^

    knud@ jeg har t?sket div. l?sestof omkring olie igennem, og har prøvet 3 slags olier, hvoraf en var delsyntetisk. jeg har dog holdt mig til 10w40 olier, og motul olien jeg kører med nu skulle have en fin shear stabilitet, som jeg t?nkte også bidragede til probletmet.

    n?ste skridt må vel v?re konvetering til alm trykfjedre med kratige fjedre, og del syntetisk yamalube. :s

    takker for hjj?lpen indtil videre.


  • #6   30. maj 2010 Ok, det lyder som om du er opmærksom på problemet med de "for fine" olier.

    Jo en overstørrelse i fjedre kunne måske hjælpe. Hvis du modererer dig kan det i hvert fald ikke skade:-)


  • #7   30. maj 2010 Der sidder membranfjeder på en R1 af den årgang.
    Jeg har selv haft lidt problemer med kobling der kunne finde på at glide lidt ved 8-9000 omdrejninger, de første gange den kom der op efter motoren er kørt varm.
    Jeg har lige bestilt en EBC fjeder, der skulle være 10% strammere end den originale som jeg tror er lidt træt efter at have siddet i spænd i 10½ år


  • Tommy N. H
    Tommy N. H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   31. maj 2010 Knud@ faen med jeg får noget hånd gymnastik med at trække koblingen, bare skidtet vil bide til gengæld smiley men må prøve det med en billigere del syntetisk olie igen, for så hut jeg hvisker, så skiftede jeg vidst ikke koblingskit da jeg prøvede den olie. Og pladerne har jo så nok øjensynligt været halvskadet og badet i den gamle olie så.

    Robert@ Ja det er en "diaphram" fjeder mener jeg den hedder, og er også en EBC jeg har smidt i min. Min starter også i første omgang med at glide i høje omdrejninger, derefter ved 8k+ omdrejninger. og til sidst er det rent piskeris. Men fra toppen af hovedet, er det vel også ved ca 8500 omd. den yder mest moment?

    en lille update:
    fik testet lidt forleden, og fik kørt en tur på en lille halv time, uden raske accelerationer for ikke at stresse koblingen. På det tidspunkt ville jeg da mene olien er varm, og koblingen havde ikke smuttet under den "pæne" kørsel. Da jeg så gav lidt kul i kedlen (fuld pede), der bed koblingen fint nok, men begyndte så igen at glide efter et par accelerationer.

    Så ud fra min logik (hvis den er rigtig), så er det vel ikke et kold / varm olie problem, og i princippet presser fjederen vel også hårdt nok i første omgang.

    har desværre først tid til at rode med det og teste en anden olie i næste uge, men kommer det til at virke af det, så lover jeg dig long time knud smiley


  • #9   31. maj 2010 er der hakker i dine skåle? altså de lange stråle/riller hvor pladerne skal sidde i? hvis der er nogen hakker så kan du godt skifte olie og plader 100 gange uden at det vil hjælpe en skid på noget som helst... i øvrigt har kørt på alt olie... synt... mineralsk... bilolie... 10w -40 20w - 60 .... aldrig haft problemer på min

  • Tommy N. H
    Tommy N. H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   31. maj 2010 - J1 - MCL@ Jeg har tjekket efter det, og det så umiddelbart ud som om der kun er minimale "brugsmærker". Men at pladerne har lavet små aftryk i skålen, er det tegn på for meget slør så? For at se til, så er det meget minimalt det slør der er. om meget lidt så stadig er for meget, det ved jeg ikke. Mener også at have læst et sted at EBC friktions pladerne er en kende mindre end original, hvor meget det har på sig ved jeg så ikke lige.

    plus, har jo skiftet hele koblingen også (koblingsskålen, clutch boss og trykplade), og at begge skulle være lige defekt er vel ikke så sandsynligt.

    men men, har haft vesrac, lucas og ebc plader i. må vel prøve original plader og se om det hjælper så :s

    men takker for input fra alle smiley


  • #11   31. maj 2010 slør som sådan betyder ikke det stor, mærker sommer som alm slid...... selv de mindste mærker kan betyde dårlig kobling... man hvis det er så lidt som du siger, så er det nok ikke det....ellers giv det med sandpapir på inderskålen og fil rillerne glatte i yderskålen og polere dem op bagefter... de skal helst være helt glatte og blanke ellers så hænger din kobling ganske enkelt i dem... det og ja hvis pladerne er tyndere så ville det jo betyde noget...men hvis du har prøvet med

Kommentér på:
Kobling problemer på yzf r1

Annonce