{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.355 visninger | Oprettet:

Atter et olie spørgsmål. {{forumTopicSubject}}

har lige et par ting jeg gerne vil vide.
Hvad betyder de forskellige tal på olie.
f.eks. 10W-40. Hva står de tal for.

for det andet.
Da jeg gerne vil det bedste for min fireblade fra 2006 er der jo altid
lidt tvivl om hvilken olie som passer bedst.
Har de sidste 2 år kørt på Castrols 10W-50 som jo er til racing
maskiner. MEN MEN MEN, i år er castrol kommer med en 10w-30 som skulel
være til race også, Hondas egen olie er også kommet i en 10w-30 og det anbefaler de jo
selv i deres honda katalog.
Så hvad mener i? hvilken olie passer bedst til min Fireblade, som
ikke er ked af at blvie brugt som den skal rpm mæssigt.

Hvad er forskellen på en 10W50 og 10W30??
Håber at høre fra nogle olie eksperter.
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Atter et olie spørgsmål.
  • #1   22. feb 2011 Viskusiteten - altså hvor tykt det flyder.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil


  • #2   22. feb 2011 10w er viskositeten målt ved -18 graders celsius det næste tal er viskositeten målt ved plus 100 grader

    Det er det der kaldes SAE værdien

    Nedenunder står API værdien som er udtryk for kvaliteten den kan hedde ex. SH-CF hvor S står for "Service" dvs. biler og mc til privat og C for Comercial dvs. trucks og industrimotorer

    ud for det andet bogstav er der en beskrivelse om hvad olie lever op til i en tabel hvor ex. SA er betydeligt ringere end SH....

    Håber det er svar nok

    Hilsen Mikael


  • #3   22. feb 2011 Jeg vælger igen den samme olie:
    Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50
    http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9027724&contentId=7050548


  • #4   22. feb 2011 Er nemlig fordi castrol som sagt er kommet med den nye 10w-30 om smøreevnen er bedre på den?`


  • #5   22. feb 2011 En 50 er i tykkere end en 30 når motoren er varm og når du kører med mange omdrejninger så vil man gerne have god/tyk oliefilm.. men man kommer altid til at gå på kompromis mht effekt, gasrespons mm.

    Jo tykker olie des større friktion i motoren, så skal man gøre op med sig selv hvad ens behov er.. jeg kører også med Castrols 10w50


  • #6   22. feb 2011 Kan ikke lade vær at sige tak smiley

  • #7   22. feb 2011 Hvad endte valget så på Simon? smiley

  • #8   22. feb 2011 10w50 som jeg bruger nu. castrols nye er jo først kommet og er til extreame riding og ved ikke så meget om den endnu

  • #9   23. feb 2011 jeg vil gerne slå HELT fast.... at INGEN 50 olie er til extrem riding, medmindre hoved og plejlleje tollerencer er lagt ud til knap og nap max. tollerence.

    Det skal forståes på den måde, at en racermotor oftes bygges med forstørrede tollerencer, (i den maximale ende af fabrikkens opgivelser), for at olie kan flyde hurtigere igennem, og dermed medbringe mere friktionsvarme, og samtidig nedbringe den friktion der afgir nævnte varme......

    For et par år siden, testede Jansberg og undertegnede Castrols daværende top racerolie, i en 600 honda, prikket op til VM i supersport.

    I den test der blev sammenlignet med Mobil1 5W-30 fra H. Nyborg på tilbud, viste det sig at Mobil olien gav så meget mindre friktion, at der var ca 2 hk forskel på ydelsen på baghjulet.

    Olie er en faktor der skaber, fjerner friktion, fjerner olie/kølemiddel og som, når det blir anvendt extremt, blir "slidt" meget hurtigt.....friktiopns dæmpende additiver går hurtigt tabt, derfor at mc fabrikanter foreskriver olieskift efter hvert race......

    Hvis der køres trackdays/race med standart motor bør der anvendes olie som møder fabrikantens foreskrifter, både i viskositet og kvalitet....SAE værdi og API applikation. Den skal så som hovedregel blot skiftes hvergang.

    MVH Mikael


  • #10   23. feb 2011 Mirza A

    Det er ikke olien der bestemmer tykkelsen af olie filmen..... det er afstanden imellem de bevægelige dele(tollerancen)...... hvis du tror du fåe en tykkere olie film med en tykkere olie tager du fejl.....


  • #11   23. feb 2011 Mikael, nej ikk tykkere det var måske forkert formuleret, men ved høje belastninger og temperaturer smører en 50'er bedre end en 40, og hvis temperaturet bliver for høj, så bliver oliefilmen i en 40 olie alt for tynd og giver ikke optimal "beskyttelse".. Er det forstået korrekt ?`

  • #12   24. feb 2011 Nej.... det er ukorrekt forstået.... anvendes en tykkere olie, bliver filmen samme tykkelse, idet mellemrummet mellem lejer og søler afgør filmens tykkelse.... det der sker er at olien presses langsommere igennem, og tager IKKE så meget varme med ud som evt. er påkrævet, og stiger temperaturen drastisk på sølen, blir den tykkere, og så trækker den leje panderne med rundt i plejlstangen med totalt motor haveri til følge.....

    Jeg kan ikke præciserer nok, hvor vigtigt det er IKKE at køre hårdt/race på for tyk en olie, idet olien skal medbringe varmen fra de bevægelige dele ud til oliekøler/temperator....

    Jeg udatler mig her om RACE . . . til gaden kan det sgu være ligemeget.....

    Jeg anvendte en 5/30 olie i en Kawa ZX10R da den blev brugt til Tysk mesterskab..... skiftede hver dag og efter hvert race......
    Byggede temperatoren om til reel oliekøler og droppede vandtemperaturen næsten 30 graders celtius.....se evt billeder af den i mit album.....

    Med venlig hilsen Mikael


Kommentér på:
Atter et olie spørgsmål.

Annonce