7.789 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
26 Svar
Kobling ved gearskift? Kobling ved gearskift?
Hey alle i gale mc´er.
Jeg har engang hørt noget om at man ikke behøver at bruge koblingen når men skifter et gear op, er det bare noget vås eller er der en lille smule hold i det?
Tak
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 67 Svar: 284
Der kommer ingen mekaniske mislyde eller noget så jeg vil mene at der ikke er unødig slid
aug 2006
Følger: 14 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 261
apr 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.532
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.277
Skrevet: 18-05-2011 17:50:24
Det kan du ikk er godt gøre hvis du Vil. Det gør man på bane hvor der ikk er tid til kobling
VRØVL!
Du kan uden problemer skifte gear både op og ned uden brug af kobling hvis du lyster, jeg fortrækker dog at bruge kobling under nedgearing da det går mere glidende på den måde.
Fuld hane på gashåndtaget, når du nærmer dig max omdrejninger presser du let op på gear armen, slår et nøk med gashåndtaget så den lige falder et kort sekund i omdrejninger og vupti den er i næste gear.
Det er ikke nødvendigt at give den fuld hane/nå max omdrejninger, (det fremmer bare fun factoren) bare et lille nøk med gassen og et let pres på gear armen og den hoppe et gear op.
Og gear kassen tager ikke skade af det!
jul 2007
Følger: 49 Følgere: 48 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 351
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.277
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Og det kan man ivørigt også i bil, både op og ned.. man skal bare tilpasse motorens omdrejninger med gearkassens omdrejninger.. Jeg gør det ofte når jeg kører stille og roligt og ikke gider bruge venstre ben..
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
på gademaskinen bruger jeg næsten altid kobling, men det kan ske jeg lader være. kender efterhånden maskinen så godt at jeg kan undlade, også ved lavere omdrejninger, og nej, der kommer ikke nogle lyde, spjæt eller noget andet. man udnytter det lille slup der er i transmissionen og kæden, det er ganske uskadeligt
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
- Hvis folk gad bruge søgefunktionen her på siden, ville man kunne læse side efter side af kompetente menneskers svar på hvorfor det forholder sig sådan.
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 50 MC-er: 9 Emner: 37 Svar: 1.021
Fra: vildmedmc:
Brug eller ikke brug af kobling ved gearskift er noget der diskuteres ofte. Og generelt vil gearskifte uden brug af kobling være den bedste løsning, hvis det bliver gjort korrekt. En mc gearkasse er i modsætning til bil gearkasser ikke syncroniserede. Denne mangel på synkronisering medfører at gearhjulenes hastighed ikke passer sammen når man skal skifte gear. Hvis man bruger koblingen til skift mellem eks 3-4 gear, vil man typisk køre op, koble fri, og sænke omdrejningstallet på motoren, før man så skifter gear. Når man har koblet fri, vil gearkassens to aksler løbe med en indbyrdes hastighed der passer til 3. gear, og ved skift til 4. gear skal den ene aksel skifte hastighed ret pludselig, hvilket giver et smæk gennem hele transmissionen. Kobling og krumptap vil selvfølgelig ikke blive berørte, da man har koblet fri.
Men p.g.a. de lave motoromdrejninger og koblingens friktion (selv om man har koblet fri), vil koblingen holde alt slør i gearkassen og kæden til den "forkerte" side, så gearet tværer en anelse når man skal skifte. Og dette medfører en hammer effekt når næste gear lægges ind (det lille klask). Det skal dog siges, at transmissionen er konstrueret til at kunne modstå disse klask, men det slider alligevel på mekanikken.
Hvis man i stedet anvender en metode, hvor man lader mc'en trække blødt i 3. og presser gearpedalen let med foden, hvorefter man lukker gassen lidt af, så vil gearskiftet foregår i overgangen mellem at motoren trækker og til den motorbremser. Men da gearet skifter op, skal motoren køre langsommere, og er man god til øvelsen kan man lukke gassen af, så omdrejningstallet præcist passer lige netop til 4. gear. Herved kan man undgå at gearet kalsker fra side til side under skiftet, og det kan faktisk gøres helt lydløst med lidt øvelse. På visse mc'ere er skiftet fra 1.-2. gear dog bedst ved brug af koblingen, da der kan være for stort spring mellem disse gear til at koblingsfri skift duer, samt at man skal gennem frigearet før man fanger det næste gear.
Ved nedgearinger kan man også bruge koblingsfrit skifte, men dette er meget svært, og kræver en del øvelse. Så anbefalingen går på at bruge koblingen og ved give lidt "mellem gas" ved skiftet.
Det bedste råd er at begynde at øve sig i koblingsfri skift i de højere gear og ved middel omdrejningstal. Med rytmen : træk i 4. - pres på pedalen - lukke gassen af, og så snart man mærker at pedalen bevæger sig lukker man blødt op for gassen igen. Hvor meget, og hvor pludselig man skal lukke af for gassen kommer med øvelsen. Og når man har fået et skifte til at virke er det bare at gå i gang med de øvrige gear.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Det har været diskuteret et utalt af gange, OG det skader IKKE cyklen!
Som med så meget andet, udført korrekt, intet problem.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.277
Get a grip Niklas
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
P.S. Køb aldrig en cykel af mig.!
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
når man ved korrekt skift uden kobling kan mærke at det foregår meget mere blidt end med kobling, uden ryk klonk eller den mindste lyd udover det lille klik der kommer når man sætter i nyt gear, hvordan skulle det så kunne skade?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.848
men du farer frem og siger det altid vil smadre at køre uden kobling, og det er ikke korrekt.
men hvor er jeg glad for at du foretrækker nye MC'er, så er der flere brugte til når jeg engang får råd til dem. og da motorcyker, og deres gearkasser er designet til tæv, så virker de sgu nok også når jeg køber dem om 15-20 år, selvom de er tævet både med og uden kobling
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
At det er mere skånsomt samtidig at bruge koblingen som du der foreskriver, kan jeg ikke bekræfte.
NÅR du aktiverer din kobling, tilfører du jo en eller anden form for mekanisk påvirkning!!
lille som den er, er den overhovet ikke skadelig!! MEN at påstå den er bedre end uden? er der nok ikke noget videnskabeligt bevis for!!'
DET SAGT, jeg tror at alle os der konsekvent kører uden koblings brug HAR prøvet et kikset skifte.......
DET har alle der bruger koblingen også! DET er så i den situation VÆRST ikke at have brugt koblingen! uden tvivl. MEN personligt er det sku ikke mange af de upser jeg har haft....
OG slet ikke nok til at skade noget som helst!!
MEN jeg har aldrig gjort det på mine offroadere, kun på gade maskiner, syntes aldrig mine offroadere har været egnet til det. ved ikke hvorfor!
Årsagen til at jeg gør det uden kobling, er IKKE fordi det er bedre, men fordi jeg kan, og jeg føler jeg har mere kontakt med min kørsel på den måde.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
Og enormt påståelig. Igen!
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Så tror jeg da pokker du bruger kobling - du må da sidde og holde på de fem af dem, for 2 gear i indgreb samtidigt plejer at blokere en gearkasse.!??
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Jeg har ikke talt på hvor mange km. jeg har kørt på den måde, men det er nok 100.000 plus, og har aldrig haft gearkasse problemer...
(HVIS man ser bort fra da jeg skulle øve mig i at gå i andet gear, når jeg var på hjul......... DET kostede et andet gear!)
OG jeg bruger det op OG ofte ned!
MEN jeg gør det så også i bil (eller gjorde det i min gamle, den jeg har nu, føles ikke rigtig til det!
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Og inden du kloger i dette, så har jeg været ved teknisk afdeling ved en tysk bilimportør, og de fejl er der masser af - nogle gange kan man sagtens læse ordene, men det giver ingen mening, da det er skribenter der oversætter og ikke teknikere..
Nej forresten - du må gerne kloge - gider ikke skrive mere til dig, det er som at skifte vand i vandpytter at argumentere med dig.!!
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 37 MC-er: 5 Emner: 23 Svar: 1.076
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Ved ikke hvad du laver, men blev du mødt af sådan en mur af hårdnakket uvidenhed på dit fag, ville du sq nok også begynde at føle trang til at bede nogen holde mund.!!
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 37 MC-er: 5 Emner: 23 Svar: 1.076
aug 2004
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 21 Svar: 652
Kobling ved gearskift?