Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kobling ved gearskift?
  • #1   18. maj 2011 Min kan både med og uden kobling uden at lave mislyd, den skal dog op i de høje omdr før den kan og jeg lægger gassen helt ned inden jeg river i pinden

Der kommer ingen mekaniske mislyde eller noget så jeg vil mene at der ikke er unødig slid

• #2   18. maj 2011 Det kan du ikk er godt gøre hvis du Vil. Det gør man på bane hvor der ikk er tid til kobling

• Jeppe A
    Jeppe A Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
    #3   18. maj 2011 når okay, fordi jeg har også selv prøvet det på min egen , og jeg gør det samme som dig Nikolai , og jeg synes heller ikke at der kommer nogle mislyde.

• #4   18. maj 2011 Jo det kan man godt. Preload og let en smule på gassen så springer den op i næste gear og så fuld hane igen. Min kan nemt skifte både op og ned uden kobling men for det meste trækker jeg en bette smule i kobl.grebet af vane.

• #5   18. maj 2011 lasse H
    Skrevet: 18-05-2011 17:50:24

Det kan du ikk er godt gøre hvis du Vil. Det gør man på bane hvor der ikk er tid til kobling

VRØVL!
    Du kan uden problemer skifte gear både op og ned uden brug af kobling hvis du lyster, jeg fortrækker dog at bruge kobling under nedgearing da det går mere glidende på den måde.
    Fuld hane på gashåndtaget, når du nærmer dig max omdrejninger presser du let op på gear armen, slår et nøk med gashåndtaget så den lige falder et kort sekund i omdrejninger og vupti den er i næste gear.
    Det er ikke nødvendigt at give den fuld hane/nå max omdrejninger, (det fremmer bare fun factoren) bare et lille nøk med gassen og et let pres på gear armen og den hoppe et gear op.
    Og gear kassen tager ikke skade af det!

• #7   18. maj 2011 niklas... man slækker på gassen og så i næste gear,,, intet problem

• #8   18. maj 2011 Niklas det er det samme der sker som ved en quick shift, vi er bare nogle der ikke gider smide x antal 1000kr efter sådan en lille elektronisk dims smiley

• #9   18. maj 2011 Selvf ka man skifte gear uden kobling, helt uden at det skader gearkassen..

Og det kan man ivørigt også i bil, både op og ned.. man skal bare tilpasse motorens omdrejninger med gearkassens omdrejninger.. Jeg gør det ofte når jeg kører stille og roligt og ikke gider bruge venstre ben..

• #10   18. maj 2011 på bane skifter jeg uden brug af kobling når der skal accelereres max, tror faktisk ikke man henter skide meget ved at investere i quickshift.

på gademaskinen bruger jeg næsten altid kobling, men det kan ske jeg lader være. kender efterhånden maskinen så godt at jeg kan undlade, også ved lavere omdrejninger, og nej, der kommer ikke nogle lyde, spjæt eller noget andet. man udnytter det lille slup der er i transmissionen og kæden, det er ganske uskadeligt

• #11   18. maj 2011 Og Niklas tager fejl. Bigtime.. Faktisk slider man mindre på gearkassen på en MC ved at skifte uden kobling.. Gider ikke engang forklare hvorfor.
    - Hvis folk gad bruge søgefunktionen her på siden, ville man kunne læse side efter side af kompetente menneskers svar på hvorfor det forholder sig sådan.

• #12   18. maj 2011 Og så blev jeg alligevel så irritabel, at jeg ville henvise til følgende:

Fra: vildmedmc:
    Brug eller ikke brug af kobling ved gearskift er noget der diskuteres ofte. Og generelt vil gearskifte uden brug af kobling være den bedste løsning, hvis det bliver gjort korrekt. En mc gearkasse er i modsætning til bil gearkasser ikke syncroniserede. Denne mangel på synkronisering medfører at gearhjulenes hastighed ikke passer sammen når man skal skifte gear. Hvis man bruger koblingen til skift mellem eks 3-4 gear, vil man typisk køre op, koble fri, og sænke omdrejningstallet på motoren, før man så skifter gear. Når man har koblet fri, vil gearkassens to aksler løbe med en indbyrdes hastighed der passer til 3. gear, og ved skift til 4. gear skal den ene aksel skifte hastighed ret pludselig, hvilket giver et smæk gennem hele transmissionen. Kobling og krumptap vil selvfølgelig ikke blive berørte, da man har koblet fri.
    Men p.g.a. de lave motoromdrejninger og koblingens friktion (selv om man har koblet fri), vil koblingen holde alt slør i gearkassen og kæden til den "forkerte" side, så gearet tværer en anelse når man skal skifte. Og dette medfører en hammer effekt når næste gear lægges ind (det lille klask). Det skal dog siges, at transmissionen er konstrueret til at kunne modstå disse klask, men det slider alligevel på mekanikken.
    Hvis man i stedet anvender en metode, hvor man lader mc'en trække blødt i 3. og presser gearpedalen let med foden, hvorefter man lukker gassen lidt af, så vil gearskiftet foregår i overgangen mellem at motoren trækker og til den motorbremser. Men da gearet skifter op, skal motoren køre langsommere, og er man god til øvelsen kan man lukke gassen af, så omdrejningstallet præcist passer lige netop til 4. gear. Herved kan man undgå at gearet kalsker fra side til side under skiftet, og det kan faktisk gøres helt lydløst med lidt øvelse. På visse mc'ere er skiftet fra 1.-2. gear dog bedst ved brug af koblingen, da der kan være for stort spring mellem disse gear til at koblingsfri skift duer, samt at man skal gennem frigearet før man fanger det næste gear.
    Ved nedgearinger kan man også bruge koblingsfrit skifte, men dette er meget svært, og kræver en del øvelse. Så anbefalingen går på at bruge koblingen og ved give lidt "mellem gas" ved skiftet.
    Det bedste råd er at begynde at øve sig i koblingsfri skift i de højere gear og ved middel omdrejningstal. Med rytmen : træk i 4. - pres på pedalen - lukke gassen af, og så snart man mærker at pedalen bevæger sig lukker man blødt op for gassen igen. Hvor meget, og hvor pludselig man skal lukke af for gassen kommer med øvelsen. Og når man har fået et skifte til at virke er det bare at gå i gang med de øvrige gear.

• #13   19. maj 2011 http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messages-search.asp?PostPW=67062014&searchstr=gearskift+uden+kobling&For_ID=&sort=Messages.Msg_ID+DESC&submitted=yes&GroupID=

Det har været diskuteret et utalt af gange, OG det skader IKKE cyklen!

Som med så meget andet, udført korrekt, intet problem.

• #14   19. maj 2011 Til grin er at være en krakilsk gammel nar, der stædigt holder fast i sin overbevisning
    Get a grip Niklas smiley

• #15   19. maj 2011 Niklas.. Jeg er ikke irriteret - jeg syntes det er fedt du fortsætter med at fluffe din uvidenhed, og kræver din ret til at fastholde den! smiley

P.S. Køb aldrig en cykel af mig.!

• #16   19. maj 2011 Niklas D:
    når man ved korrekt skift uden kobling kan mærke at det foregår meget mere blidt end med kobling, uden ryk klonk eller den mindste lyd udover det lille klik der kommer når man sætter i nyt gear, hvordan skulle det så kunne skade?

• #17   19. maj 2011 det kræver altså ikke ret megen øvelse at ramme det rigtige punkt at skifte ved og det rigtige gasslup for at den netop svupper direkte i næste gear uden klonk og unden raslen. udførst korrekt vil sådan et gearskift ikke slide, det vil det heller ikke nødvendigvis med kobling.

men du farer frem og siger det altid vil smadre at køre uden kobling, og det er ikke korrekt.

men hvor er jeg glad for at du foretrækker nye MC'er, så er der flere brugte til når jeg engang får råd til dem. og da motorcyker, og deres gearkasser er designet til tæv, så virker de sgu nok også når jeg køber dem om 15-20 år, selvom de er tævet både med og uden kobling smiley

• #18   19. maj 2011 Niklas, du har ret i at nogle personer IKKE kan, vi er andre der kan!

At det er mere skånsomt samtidig at bruge koblingen som du der foreskriver, kan jeg ikke bekræfte.
    NÅR du aktiverer din kobling, tilfører du jo en eller anden form for mekanisk påvirkning!!
    lille som den er, er den overhovet ikke skadelig!! MEN at påstå den er bedre end uden? er der nok ikke noget videnskabeligt bevis for!!'

DET SAGT, jeg tror at alle os der konsekvent kører uden koblings brug HAR prøvet et kikset skifte.......

DET har alle der bruger koblingen også! DET er så i den situation VÆRST ikke at have brugt koblingen! uden tvivl. MEN personligt er det sku ikke mange af de upser jeg har haft....
    OG slet ikke nok til at skade noget som helst!!
    MEN jeg har aldrig gjort det på mine offroadere, kun på gade maskiner, syntes aldrig mine offroadere har været egnet til det. ved ikke hvorfor!

Årsagen til at jeg gør det uden kobling, er IKKE fordi det er bedre, men fordi jeg kan, og jeg føler jeg har mere kontakt med min kørsel på den måde.

• #19   19. maj 2011 Niklas D er på meget tynd is. Igen!

Og enormt påståelig. Igen!

• #20   19. maj 2011 Taget fra Niklas' profil: "Gearkasse 6-trins-gearkasse med konstant indgreb, indbygget i krumtaphuset".
    Så tror jeg da pokker du bruger kobling - du må da sidde og holde på de fem af dem, for 2 gear i indgreb samtidigt plejer at blokere en gearkasse.!??

• #21   19. maj 2011 Niklas, jeg er uenig med dig, gjort rigtigt KAN det ikke give skade.

Jeg har ikke talt på hvor mange km. jeg har kørt på den måde, men det er nok 100.000 plus, og har aldrig haft gearkasse problemer...
    (HVIS man ser bort fra da jeg skulle øve mig i at gå i andet gear, når jeg var på hjul......... DET kostede et andet gear!)

OG jeg bruger det op OG ofte ned!
    MEN jeg gør det så også i bil (eller gjorde det i min gamle, den jeg har nu, føles ikke rigtig til det!

• #22   24. maj 2011 @Niklas: Hvis du ikke har så meget indsigt i et gearskifte på en motorcykel at du ikke kan se det de skriver er et glip i oversættelsen, forstår jeg slet ikke du udtaler dig om dette emne.

Og inden du kloger i dette, så har jeg været ved teknisk afdeling ved en tysk bilimportør, og de fejl er der masser af - nogle gange kan man sagtens læse ordene, men det giver ingen mening, da det er skribenter der oversætter og ikke teknikere..

Nej forresten - du må gerne kloge - gider ikke skrive mere til dig, det er som at skifte vand i vandpytter at argumentere med dig.!!

• #23   24. maj 2011 Jeg har ikke noget koblingsgreb på min KTM, så jeg skifter altid gear uden at koble ud. Den lader til at holde fint smiley

• #24   24. maj 2011 Hahahaha... I rest my case.! smiley

Ved ikke hvad du laver, men blev du mødt af sådan en mur af hårdnakket uvidenhed på dit fag, ville du sq nok også begynde at føle trang til at bede nogen holde mund.!!

• #25   25. maj 2011 http://www.anjao.com/wp-content/2011/01/looser.gif

• #26   25. maj 2011 Allan: (link fjernet)

• #27   25. maj 2011 @Heintzelmann: Ja, tænkte godt nok på den.. smiley

Kommentér på:
Kobling ved gearskift?

Annonce