3.859 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Hvordan opdager man skævt stel og lignende? Hvordan opdager man skævt stel og lignende?
Jeg har lidt kig på en cykel der har været nede og glide en lille tur. I følge sælger er det kun lidt kåbedele der har taget skade, og på billederne ligner det heller ikke meget mere.
Men hvordan kan man som menig mand sikre sig mod skjulte skævheder? Nogle tips og tricks der er lige til at gå til?
Den står uden afgift, så det højest til en kort prøvetur.
0 synes godt om
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
Der er gerne forskellige "tell tales" på forskellige modeller, fx. kan man se efter om ting der er boltet på t over et bredt område, fx tank/luftfilterkasse/motor etc. sidder i alle bolthuller osv. Har man mulighed for det kan man se om der er "vredet" i delene for at få boltene til at passe med hullerne osv.
Du kan også tage et helt lige stykke rør/pind/liste etc. og lægge an på siden af cyklen og så måle afstand imellem forskellige fix punkter.
Derud over kan kontrollere styr udslag, vandring på affjedring osv.
Du kan kontrollere om den trækker til den ene side når du kører på den uden hænder.
Bemærk dog at der er mange faktorer der spiller ind på specielt de sidste to linjer, og det behøver ikke nødvendigvis være fordi den er skæv, det kan også bare være forkert justering/montering.
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 15 Svar: 249
Skal se om jeg kan artiklen.
jul 2006
Følger: 21 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 104 Svar: 842
Nogle der ved om man kan være heldig at taksatorens vurderingsgrundlag følger med?
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
Det lyder dælme da ikke rart - vil det ikke sige at den "overstyrer" når man drejer den ene vej og "understyrer" når man drejer den anden? (eller at den i det mindste ikke opfører sig ens?)
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
jul 2006
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Brokker sælger sig, så kør hjem og tak dig selv for at du sparede en masse penge.
At køre en tur og lige slippe styret er et godt fingerpeg, men hvis vejen hælder, trækker MC'en til den ene side. Derfor prøver man lige samme spor i den modsatte retning, og så skulle den gerne trække skævt i samme retning igen. Altså hvis den trækker til højre den ene vej, skal den trække lige så meget til venstre den anden vej. Gør den ikke det, er den skæv.
Tag også lige et kig på dækkene, de vil være slidt forkert hvis den er skæv, meeen - det er jo let lige at sætte nogle andre på inden køberen kommer. Har den været totalskadet, eller andet voldsomt - så køb en anden, der er masser på markedet. Hvorfor købe en halt hest?
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Hippie Hansen: du kommer meget langt med disse råd:-)
jul 2006
Dog lyder en opklodsning og demont. af begge hjul noget omstændigt.
Burde det ikke også give to forskellige tal, hvis styret er drejet bare en lille smule?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Den der med vejen er god nok, turen frem og tilbage skal være i samme spor, eller som Mirza siger allerbedst på en helt plan vej, f.eks. P-pladsen på det lokale indkøbscenter.
Da jeg købte min seneste MC så vi bare efter at de fleste af delene var der, at motoren kunne dreje rundt, og at det sagde klik i gearkassen 4 gange når man bevægede pedalen. Vi var også forberedte på at splitte det hele i smådele, hvilket også skete.
jul 2006
men som du siger, måske lidt i overkanten når det er ca. 10k det drejer sig om. Tror jeg lader mine øjne og øre være super opmærksomme og krydse fingre for der er en parkeringsplads med en vandpyt, til trille en tur på. Ellers må jeg selv have lidt vand med.
Endnu en gang, tak!
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
Hvordan opdager man skævt stel og lignende?