3.859 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hvordan opdager man skævt stel og lignende? Hvordan opdager man skævt stel og lignende?

Jeg har lidt kig på en cykel der har været nede og glide en lille tur. I følge sælger er det kun lidt kåbedele der har taget skade, og på billederne ligner det heller ikke meget mere.

Men hvordan kan man som menig mand sikre sig mod skjulte skævheder? Nogle tips og tricks der er lige til at gå til?

Den står uden afgift, så det højest til en kort prøvetur.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan opdager man skævt stel og lignende?
  • #1   28. jan 2012 Hej Hippie

Der er gerne forskellige "tell tales" på forskellige modeller, fx. kan man se efter om ting der er boltet på t over et bredt område, fx tank/luftfilterkasse/motor etc. sidder i alle bolthuller osv. Har man mulighed for det kan man se om der er "vredet" i delene for at få boltene til at passe med hullerne osv.
    Du kan også tage et helt lige stykke rør/pind/liste etc. og lægge an på siden af cyklen og så måle afstand imellem forskellige fix punkter.
    Derud over kan kontrollere styr udslag, vandring på affjedring osv.
    Du kan kontrollere om den trækker til den ene side når du kører på den uden hænder.

Bemærk dog at der er mange faktorer der spiller ind på specielt de sidste to linjer, og det behøver ikke nødvendigvis være fordi den er skæv, det kan også bare være forkert justering/montering.

• #2   28. jan 2012 Evt check sporingen ved at køre igennem en vandpyt og se om sporene fra for- og baghjul ligger oveni hinanden når man kører ligeud..

• #3   28. jan 2012 Simon h - man kan desværre ikke bruge den metode, da flere cykler fra fabrikken ikke nødvendigvis er "sporet", så en artikel fra et tysk blad, hvor de havde målt afvigelser på over 6mm.
    Skal se om jeg kan artiklen.

• #4   28. jan 2012 Det er en tidligere totalskadet.
    Nogle der ved om man kan være heldig at taksatorens vurderingsgrundlag følger med?

• #5   28. jan 2012 @ Niels K

Det lyder dælme da ikke rart - vil det ikke sige at den "overstyrer" når man drejer den ene vej og "understyrer" når man drejer den anden? (eller at den i det mindste ikke opfører sig ens?)

• #6   28. jan 2012 det med vandpytten er så upræcist som noget kan være.. krydsmål er det eneste, bedste og nemmeste...

• #7   28. jan 2012 Og med krydsmål mener du hvordan, lidt mere præcist?

• #8   29. jan 2012 Af med begge hjul. 2 stålstænger eller rør gennem stellet der hvor hjulakslerne skulle være, og så frem med stålmålebåndet. Så lægger man sig på knæ bag cyklen og når de 2 stænger flugter med hinanden skal målet mellem de 2 stænger være ens på begge sider. Det afslører ikke om stellet er skævt omkring motoren, men hvis den har været ned og ligge og måske endda har slået en kolbøtte er enten for eller baggaffel blevet slået skæve inden selve stellet.

Brokker sælger sig, så kør hjem og tak dig selv for at du sparede en masse penge.

At køre en tur og lige slippe styret er et godt fingerpeg, men hvis vejen hælder, trækker MC'en til den ene side. Derfor prøver man lige samme spor i den modsatte retning, og så skulle den gerne trække skævt i samme retning igen. Altså hvis den trækker til højre den ene vej, skal den trække lige så meget til venstre den anden vej. Gør den ikke det, er den skæv.

Tag også lige et kig på dækkene, de vil være slidt forkert hvis den er skæv, meeen - det er jo let lige at sætte nogle andre på inden køberen kommer. Har den været totalskadet, eller andet voldsomt - så køb en anden, der er masser på markedet. Hvorfor købe en halt hest?

• #9   29. jan 2012 Peter, gode råd, det med vejen og hælder skal dog tages med forbehold, da vejen som regel hælder positivt fra ryggen, altså midten af vejen, så det hjælper ikk at vende om, man skal finde en helt flad vej

• #10   29. jan 2012 Vandpytten, vejen som Peter beskriver og at undersøge om den bremser lige er nu slet ikke dårlige løsninnger. Er der intet galt her, så er cyklen jo rimeligt OK til alminedligt brug. Det er altid en god ide at kigge efter flyttede bolthuller, brud og mærkelige svejsninger.

Hippie Hansen: du kommer meget langt med disse råd:-)

• #11   29. jan 2012 Takker mange gange for de mange indputs, helt sikkert nogle ting der kan/skal bruges.

Dog lyder en opklodsning og demont. af begge hjul noget omstændigt.
    Burde det ikke også give to forskellige tal, hvis styret er drejet bare en lille smule?

• #12   29. jan 2012 Hippie Hansen, hvis noget er skævt, skal styret drejes for at bringe stængerne til flugte. Så vil afstanden mellem enderne være forskellige i de to sider. Det skyldes at forgaflen jo ikke er lodret. Det vil nok virke lidt drastisk i en handel til 10.000 kr, men er der større beløb involveret vil jeg finde det rimeligt - også som sælger. Et godt MC-værksted kan også afsløre det, de kender måske endda cyklen, og de 500 de skal have for det kan være givet meget godt ud.

Den der med vejen er god nok, turen frem og tilbage skal være i samme spor, eller som Mirza siger allerbedst på en helt plan vej, f.eks. P-pladsen på det lokale indkøbscenter.

Da jeg købte min seneste MC så vi bare efter at de fleste af delene var der, at motoren kunne dreje rundt, og at det sagde klik i gearkassen 4 gange når man bevægede pedalen. Vi var også forberedte på at splitte det hele i smådele, hvilket også skete.

• #13   29. jan 2012 Okay, nu fangede jeg den. Havde vist kun tænkt den halvt igennem. *indsæt flov smiley*

men som du siger, måske lidt i overkanten når det er ca. 10k det drejer sig om. Tror jeg lader mine øjne og øre være super opmærksomme og krydse fingre for der er en parkeringsplads med en vandpyt, til trille en tur på. Ellers må jeg selv have lidt vand med.

Endnu en gang, tak!

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #14   3. feb 2012 Hvis den er skæv af betydning, kan du mærke det straks du slipper hornene. Spørg ikke.....

Kommentér på:
Hvordan opdager man skævt stel og lignende?

Annonce