3.290 visninger
|
Oprettet:
Fordel ved en mono bagsvinger {{forumTopicSubject}}
Lige et noob spørgsmål Hvad er fordelen ved at have en mono bagsvinger frem for en normal dobbelt bagsvinger
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 371
http://motorcykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=129387
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 38 Svar: 209
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.264
Mener de primært blev brugt i endurance løb fordi det er hurtigere at skifte dæk.
Og du vil sikkert ikke kunne mærke forskel når du kører på den.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.913
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.395
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 707
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.953
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.322
Men der er andre fordele ved mere moderne bagsvingere, bla kortere vandring i støddæmperen!
Forklaringen er at jo længere vandringen er i en støddæmper des mere olie skal der flyttes = der afsættes mere varme og dermed risiko for foaming af olien = ingen dæmpning.
Med mono svingeren er det muligt at lave et system med een kort dæmper og opnå bedre effekt. Læs evt mere her:
http://www.carbibles.com/suspension_bible_bikes.html
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Det er dog det værste gang, lort jeg længe har hørt.
- Sving arme vejer typisk mere end, en tilsvarende svinggaffel.
- forklar lige din påstand ang. vandring. Ducati 748, 916, 996 køre med sammen slaglængte som 999 (72 mm) hvilket stort set ande andre cykler med mono dæmper også bruge +/- et par mm
og hvordan er det lige et vandringen bliver korter på en Monoarm i forhold en tilsvarende gaffel ??? mig bekendet er geometrien nemlig ENS !!!
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.322
My bad!
Udviklingen har med sandwich konstruktion og bedre materialer taget meget af vægten, men torsion kræfterne sætter selvsagt store krav til svingeren når kræfterne skal optages i een side modsat almindelige bagsvingere hvor kræfterne er fordelt og udvikling kan jo også bruges på dem med vægt reduktion for øje
Forklaringen i linket angående én kort støddæmper kontra to almindelige syntes jeg er ret interessant! Men sådan er vi jo nok så forskellige
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.322
Så jeg prøver ikke at påstå vandringen på hjulet er forskellig, blot vandringen i selve støddæmperen. Det andet ville jo være direkte dumt
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.005
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.500
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 65
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.922
Jeg ville til enhver tid bygge om fra mono til dobbelsidet
Fordel ved en mono bagsvinger