3.168 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Fordel ved en mono bagsvinger Fordel ved en mono bagsvinger
Lige et noob spørgsmål Hvad er fordelen ved at have en mono bagsvinger frem for en normal dobbelt bagsvinger
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 371
http://motorcykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=129387
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 38 Svar: 209
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
Mener de primært blev brugt i endurance løb fordi det er hurtigere at skifte dæk.
Og du vil sikkert ikke kunne mærke forskel når du kører på den.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.918
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.396
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 709
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.954
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.322
Men der er andre fordele ved mere moderne bagsvingere, bla kortere vandring i støddæmperen!
Forklaringen er at jo længere vandringen er i en støddæmper des mere olie skal der flyttes = der afsættes mere varme og dermed risiko for foaming af olien = ingen dæmpning.
Med mono svingeren er det muligt at lave et system med een kort dæmper og opnå bedre effekt. Læs evt mere her:
http://www.carbibles.com/suspension_bible_bikes.html
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Det er dog det værste gang, lort jeg længe har hørt.
- Sving arme vejer typisk mere end, en tilsvarende svinggaffel.
- forklar lige din påstand ang. vandring. Ducati 748, 916, 996 køre med sammen slaglængte som 999 (72 mm) hvilket stort set ande andre cykler med mono dæmper også bruge +/- et par mm
og hvordan er det lige et vandringen bliver korter på en Monoarm i forhold en tilsvarende gaffel ??? mig bekendet er geometrien nemlig ENS !!!
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.322
My bad!
Udviklingen har med sandwich konstruktion og bedre materialer taget meget af vægten, men torsion kræfterne sætter selvsagt store krav til svingeren når kræfterne skal optages i een side modsat almindelige bagsvingere hvor kræfterne er fordelt og udvikling kan jo også bruges på dem med vægt reduktion for øje
Forklaringen i linket angående én kort støddæmper kontra to almindelige syntes jeg er ret interessant! Men sådan er vi jo nok så forskellige
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.322
Så jeg prøver ikke at påstå vandringen på hjulet er forskellig, blot vandringen i selve støddæmperen. Det andet ville jo være direkte dumt
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 65
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.928
Jeg ville til enhver tid bygge om fra mono til dobbelsidet
Fordel ved en mono bagsvinger