727 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Ledninger på batteri? Ledninger på batteri?

I dag fik jeg så min nye lader, så jeg måtte ud i regnen og pille batteriet af fruens ER6'er. Jeg undrede mig over, at der sidder 2 tynde kabler på batteriet, foruden + og stel? Der sidder en sikring på de tynde kabler, men hvad filen er de til? Jeg har dem ikke på Ninja'en...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ledninger på batteri?
  • #2   10. maj 2012 Det er der ikke monteret noget af. Hun købte cyklen fabriksny...

• #4   10. maj 2012 Hehe ja, det må jeg prøve. Er det i øvrigt normalt, at batteriet "hyler" af og til under opladning? Såen lisom en slags udluftning?

• #5   10. maj 2012 det kunne godt tyde på at du lader med for mange ampere. hvor stor er den lader du bruger.

• #6   10. maj 2012 Den lader med 0,8 amp, så den burde ikke være for stor...

• #7   10. maj 2012 nej så er det nok ikke det der er galt.

• #8   10. maj 2012 Nu er batteriet også ladet op...uden at det sprang i luften vel at mærke. Så det har nok ikke været noget alvorligt.

• #9   11. maj 2012 Ikke for at skræmme livet af dig - helt smiley

Når batteriet oplader dannes der brint, som slipper ud enten gennem propperne der er taget af, eller en lille plastslange i den ene side af batteriet. Sådan skal det være, ganske enkel kemi.

Jeg er oprindelig skolelærer med fysik og kemi som liniefag, men jeg kendte kunsten at hoppe af i tide, det vil sige lige efter eksamen. Havde jeg været skolelærer i dag, sad jeg sikkert i spjældet for mord på eleverne - eller en af forældrene.

En gang imellem lavede vi "brintbomber". Det vil sige vil satte et rør i bunden af en dåse, vendte den på hovedet og fyldte brint i til vi var helt sikre på den var fuld. Brinten kom så ud gennem rører i bunden - der altså nu var toppen - fordi den er meget lettere end luft. Comprendo?

VI satte ild til brinten som brændte med en lille næsten usynlig flamme, og den afbrændte mængde brint blev efterhånden erstattet med luft der strømmede ind i dåsen nedefra. Når brinten i dåsen var blandet med luftens ilt i forholdet 2 til 1, eksploderede blandingen med et ordentligt drøn, og lærere og rektor kom farende. Vi var naturligvis væk. Efter eksplosionen var dåsen blevet våd inden i, fordi 2 brintatomer brændt af med et iltatom giver et vandmolekyle. Og så ikke de der smørrede grin, det er seriøs kemi det her og ikke det andet.

Lige inden blandingen eksploderer slår flammen lidt ned i røret, men den kan ikke brænde dernede fordi der ikke er ilt nok, så den hopper op i toppen og brænder videre, slår lidt ned igen, op igen o.s.v. Det giver en svag hyletone så man kan nå at fjerne sig inden drønet.......

Hyleriet fra dit batteri har naturligvis en helt anden årsag. Der kan have været et knæk på udluftningsslangen.

• #10   12. maj 2012 Ok, tak for det. Det var da et uddybende svar. Men kan satme stadig ikke finde ud af, hvad de ledninger er til...er der andre med ER6'ere, som også har dem?

Kommentér på:
Ledninger på batteri?

Annonce