{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.382 visninger | Oprettet:

Gear ved sving eller dreje {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg ville høre hvilket gear I bruger når i skal dreje, tage et sving eller en større rundkørsel.

Jeg har det sådan at jeg altid ligger mig i 2. gear så jeg har omdrejninger nok til at "komme væk derfra" eller kunne bremse ned, fordi det føles som om MC'en "rejser sig op" hvis man kører i 3. gear og så må bremse ned fordi man kommer for langt ud..

Der er tale om hastigheder mellem 30-90 km/t...

Give me your 5 cent smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gear ved sving eller dreje
  • #1   14. maj 2012 i teorien er det det rigtige du gør... ifølge bmw`s manual skal man altid ligge i den midterste 1/3 af omdrejningerne...

og er også altid i 2. gear i rundkørsler... men kommer der et sving på en landevej kommer jeg altså ikke så langt ned i gear når der bare cruises...

skal der leges bliver 2. gear kraftigt foretrukket.. smiley

• #2   14. maj 2012 kommer jo an på hvilken mc det er.... moment/hk osv...

men jo, jeg bruger da også lavt gear... så jeg kan "trække" den gennem svinget... men igen.. det kan sagtens være 4 gear.. kommer jo også an på svinget

• #3   14. maj 2012 Det kommer an på størrelsen af svinget og alt efter, hvor aggressivt jeg kører. Jeg forstår ikke det med at den rejser sig.

Nogle gange er det også bedst bare at læne sig noget mere istedet for at bremse.

• #4   14. maj 2012 @ Like a boss

Jo du har ret. Men nogle gange, hvis man taget et sving, og man kan mærke at man kommer længere ud, så kan det være svært at bare læne sig ned noget mere hvis man fx er i 4. eller 3. gear, fordi når motorcyklen ikke længere "trækker" så at sige, så begynder den at rejse sig op og får en endnu mere ud af svinget..

Ved ikke om du kan følge mig i det jer mener?

• #5   14. maj 2012 Prøver altid at holde omdrejningerne lidt oppe, da en v2'er er lidt grov og urolig i bunden af skalaen, så 2 eller 3 gear alt efter hastighed.

• #6   14. maj 2012 Jeg er nok normalt i 2. gear i sving some i en rundkøreles, dog hvis jeg lige skal have en runde med knæet i, så tager jeg den i 3. for at den er lidt mere stabil på gasen.

• #7   14. maj 2012 Du kontrastyrer bare noget mere, den behøver vel ikke at trække.

• #8   14. maj 2012 V.B

"så kan det være svært at bare læne sig ned noget mere hvis man fx er i 4. eller 3. gear, fordi når motorcyklen ikke længere "trækker" så at sige, så begynder den at rejse sig op og får en endnu mere ud af svinget.."

hvis jeg forstår det korekt så er det ikke rigtigt...

når du køre med nedlækning i et sving og gir gas så rejser den sig, og når du slipper gassen/bremser så ligger den sig mere ned.. smiley

• #9   14. maj 2012 V.B som den tur igår.. Ligger jeg i 3. gear når vi er på landevej og drejer og lader den æde nogen rpm!! tager vi et 90* graders sving og derover er jeg altid i 2. gear.
    Og så har du jo en gixxer der er _lavet_ til at æde rpm smiley

• #10   14. maj 2012 # Nicky

Er også sådan jeg forstå det.. Selvom det virker omvendt - det ene eller andet sted her - smiley

• #11   14. maj 2012 Nicky, det er ikke helt rigtigt.. Se evt Twist of the wrist 2, der gives en forklaring og demonstration af det..

Korrekt at hvis du bremser (med forbremsen) så lægger den sig mere ned... HELT ned... :))

• #12   14. maj 2012 Min erfaring siger: (600-700cc)
    30-50km/t. 2nd gear
    50-100km/t 3rd eller 4th gear
    Men det mest, jeg bruge femte gear på landevej(ikke meget små vej)sving smiley
    ....og tænke hele tiden, SLOW IN...FAST OUT smiley

• #13   14. maj 2012 @ Nicky

Jeg oplever det modsatte, at hvis jeg ikke giver gas gennem sving at den så rejser sig.

Det er typisk hvis jeg ligger i "mindre" sving eller større rundkørsler hvor jeg ligger i 3. at jeg føler at den hellere vil køre ligeud i stedet for at dreje..

@ Nick

Jeg lå også 2. gear i alle de der 90 graders sving, og de lidt større i 3. gear.... det virkede i hvert fald.

Anyway.... skal bare ud og svinge lidt, så kommer det nok af sig selv.. smiley

• #14   14. maj 2012 Fx her:

http://www.motorcykelgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=9172

Start 02.14 - slut 02.30

- Havde i taget den i 2. eller 3. gear?

• #15   14. maj 2012 2. gear lige fra han skal til og inde i det venstre sving og hele vejen til han kommer ud af det højre sving.

Det kommer jo an på motorcyklen og hvordan den går i de forskellige gear..

Men din kan jo nemt gå og trække godt fra 20ktm til 120ktm i 2. gear uden den tager skade.

• #16   14. maj 2012 V.B

der er du gal på den...

men prøv det næste gang du tager en tur i en rundkørsel... ta gerne et par runder.. smiley

når du gir den gas så vil den gerne ud af rundkørslen, hvor imod hvid du lukker for den trækker den ind af.. smiley

det har alle mine cykler i hvertfald gjort, og det bliver der også lagt stor vægt på de gange jeg har været på FDM kørekurser.. smiley

• #17   14. maj 2012 @ Nicky

Jeg har faktisk nogle ret store rundkørsler herude hvor jeg bor, sådan 2 sporede, og ret mange af dem... så jeg fiser skam rundt og øver.....

Jeg må nok teste det lidt mere af, det kører jo bedst hvis man ikke behøver at dosere igennem svinget med gassen, men problemet er at jeg ikke altid lige kan måle af hvor meget gas den skal have igennem hele svinget, og holder jeg den på det samme eller slipper på gassen, ja så trækker cyklen indad, hvilket jo heller ikke er godt, for man får følelsen af at man "falder"...

Men tak for dine imput, skal prøve tænkte mere over det næste gang jeg flyver derud af..

@ Nick

My choice ville også havde været 2. gear, det nærmest et "safe gear"...

• #18   14. maj 2012 kan anbefale dig de FDM kurser... der lærte jeg virkelig hvordan min gixxer skulle køres...

og så er det skide skægt.. smiley

• #19   14. maj 2012 Hmm ja... men de koster jo også en 3.000 kr. hvis jeg ikke husker forkert?

• #20   14. maj 2012 ja det er noget i det lag... og har været på det 4 gange, og skal helt sikkert også igen i år.. smiley

tro mig... det er en helt anden cykel du kommer hjem med...

• #21   14. maj 2012 # Nicky

Så må du lige fortælle mig hvornår du skal af sted næste gang!

For jeg kommer gerne hjem med din cykel efter sådan et kursus så..

Tror de 3.000 er godt lagt ud så smiley

• #22   14. maj 2012 hahahha....nice one... smiley

• #23   14. maj 2012 Nick.. den smule ekstra heste min har, kan man ikke rigtig bruge på den bane...

da jeg var der nede på min gamle gixxer fik jeg røv af en mini ninja, og for satan den lille dreng på 18 kunne sq køre godt...

• #24   14. maj 2012 Ja er så småt ved at have lært af sur erfaring at i mange af de sving er det ikke hk's og ccm det kommer an på..

Og har også hørt at de 250'ere skulle være geniale til at sno sig igennem de skarpe sving..

• #25   14. maj 2012 næh... op til en 130-160 kan jeg faktisk ha svært ved at hænge på dig da min meget gerne vil løfte snuden i de første par gear.. smiley

• #26   14. maj 2012 Det hele drejer sig om teknik, tjek lige gutten med firebladen, det helt vidt sygt.

http://www.videobash.com/video_show/unreal-control-on-honda-20071

• #27   14. maj 2012 Det eneste jeg kan se er, at han har et andet styr...

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #28   14. maj 2012 Altså...

Hvis en MC rejser sig når man slipper gassen, er det FØREREN som gør det. Al fysik og køreteknik understøtter det modsatte, så det er noget DU gør ved cyklen...

V. B - Du burde køre med på nogle flere svingture. Hver tirsdag er der afgang fra McD i Buddinge rundkørslen - hvis vejret er til det. Jeg kan sagtens være at finde på de ture...

• #29   14. maj 2012 @ #42 Sajmon ™

Hvad tid plejer i at køre`?

• #30   15. maj 2012 @ Nicky
    @ Like a boss
    @ Nick

Like a boss havde ret,. Det var lige med at klamre sig bedre til MCen med benene og bruge ryggen. Ikke hvile på armene men placere dem nærmest 90 grader med styret da man lettere kan manøvre. Sætte måsen en anelse tilbage i sædet og så bruge kontrastyring. Det virker helt vildt godt, MCen er mere stabil og det samme sving kan man tage med både 2. og 3. gear... For ikke at snakke om at man nærmest lan køre dobbelt så stærkt igennem svingene..

• #31   15. maj 2012 V.B. Hvile på håndtagene mens man drejer på rullen kan også give noget håndledsproblemer, så jeg sørger altid for at rette rygget og bruge benene, samt klemme sammen om tanken med benene, for at holde mig ret, uden at hvile på styret.

• #32   15. maj 2012 #42 Sajmon ™

har du nogensinde kørt oliekølet GSXR ? smiley

de har tendens til at rejse hvis ikke der bare er lidt stramning på kæden smiley

så at kalde det kørerfejl er nok lige at generalisere lidt smiley

• #33   15. maj 2012 Hvordan rejser en motorcykel sig?

Kommentér på:
Gear ved sving eller dreje

Annonce