1.505 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

R1 gear skift "wobble" ? R1 gear skift "wobble" ?

Heysan smiley

Ville lige høre jer om noget.

Har oplevet flere gange at når jeg ligger i et lille sving og gir fuld gas og skifter gear, er det som om at den begynder at "gynge" lidt fra side til side.
Går udfra det er fordi at når jeg skifter gear og slipper gassen i et mili sekund, daler den i forgaflen og derefter stiger igen når jeg gir gas i næste gear?

Er det noget jeg kan gøre noget ved?

Er det min forgaffel der ikke passer til min vægt? (org indstilling) eller er der andre ting der spiller ind ? smiley

Mvh Kristoffer Geisler

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  R1 gear skift "wobble" ?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #1   31. maj 2012 Din bagdæmper sutter bred pæl og du mangler forståelse for køreteknik.

Hvis det er "et lille sving", skal du være i det rigtige gear før du går IND i svinget, og så rulle langsomt / glidende på for ikke at bringe uro i cyklen.

• #2   31. maj 2012 med de chicken strips du køre rund med, skal du slet ikke bekymmere dig om at den slår lidt.

Det du beskriver kommer ene og allene, af du bevæger højre arm. Det eneste du kan gøre er at ligge dine albuere ind til kroppen. Og der ved undgå at skabe uro i forenden.

PS... Hvis cyklen ikke åler på vej ind, igemmen og ud af et sving.. Så giver du sku for lidt gas .-)

• #3   31. maj 2012 Yep yep. så var det, det jeg tænkte smiley hehe.

Tror os jeg fik misformuleret mig, for det er nærmere en stor bakke der svinger svagt mod højre, og bakken er så lang at der er masser af plads til både at skifte til 2-3-4 gear smiley

Køreteknikken fejler skam ingenting, kunne bare ik forstå det. Men som du siger er det jo nok "uro" i cyklen når den bliver kørt lidt hårdt..

Og er udemærket klar over at i et sving ligger man i det rigtige gear inden svinget og ruller nænsomt igennem det smiley

Det jeg oplever er vel det samme man kan opleve på f.eks på motorvej ved fuld gas? bare det føles lidt mere voldsomt da vejen drejer svagt?

Siden du siger min bagdæmper sutter røv, hvad er årsagen til det hvis jeg må spørge? Er det fordi R1 07-08 bare har en skod bagdæmper? eller hvordan?:)

• #4   31. maj 2012 Racing4fun:

Hvad mener du med "åler" mener du den "uro" der kommer ved fuld gasgivning?

Og ja, ved godt mine chicken striber er store, men havde desværre det held at sende cyklen sidelæns i sidste sæson, så fik lidt respekt for det der smiley Så har kørt "meget" forsigtigt da jeg ik har kasko og det vil ruinere mig at rykke hele siden på den smiley haha

• #5   31. maj 2012 Har egentlig overvejet sådan et banekursus for at få lidt mere "føling" med dyret, men tiden har ikke lige været til det endnu smiley

• #6   31. maj 2012 og så lad være med at slippe gassen når du skifter gear, bare jok en pind mere i tøsen. Men det er kun aktuelt hvis du som Sajmon siger kommer ind i svinget i det forkerte gear og derfor rammer begrænseren..

• #7   31. maj 2012 Åler eller uro... lidt efter hvordan man vælger at formulere det.
    Når du begynder at bruger cyklen, så vil den åle på vej ind i svinget pga indbremsningen. Midt i svingen vil uroen komme, pga nedlægning, gearskift mm. Og på vej ud af svingen kommer det pga gasgivning, og pga manglen vægt på forenden.

Det er altid godt med, lidt respekt for cyklen.. Og siden du ikke, vælger / ønsker at bruge det sidst af dækken. Så er RIGTIG langt ud til, hvor det begynder at blive farlig. Derfor er der også masser af plads, til at der er uro i cyklen.

• #8   31. maj 2012 Tænker du på gearskift uden kobling eller bare uden at slippe gassen?

For sidste gang jeg legede gearskift uden kobling på min R6'er i en sæson kostede det næsten en hel gearkasse smiley Men det var dog også min første mc og efterhånden 6 år siden.

• #9   31. maj 2012 Uden kobling.... Kunne aldrig finde på at bruge koblingen hvis der køres " frisk " i et sving smiley

• #10   31. maj 2012 hvis næste gear smides ind på fuld rulle i et sving, så er det dælme et sving på motorvejen hvis det skal gå til held eller også så er man lige vågnet midtvejs rundt og fundet ud af at man mangler 100km/t før hastigheden passer smiley

• #11   31. maj 2012 Helt sikkert smiley

Siger mange tak for den gode og hurtige respons! smiley Men det er self også af disse grunde jeg bruger forummet smiley

Racing4fun: Mange tak for de kloge ord! smiley Og det er sku også en fejl jeg ik får brugt hele dækket smiley Men tror det er noget psykisk der sidder i baghovedet. For jeg både kan og vil egentlig gerne bruge hele dækket smiley Kunne jeg da på min R6'er hehe. Måske jeg burde få mig den kasko og derved minimere risikoren for et totalt fallit i tilfælde af styrt smiley MEN vil nu lige sige at de chiken striber der er på mine billeder er fra samme dag som jeg købte motorcyklen for 2 år siden ca smiley Så de er nu ikke så slemme længere smiley

Rene J: Vil prøve at skrue lidt på bagdæmperen og se om der gir et udslag smiley Burde vel egentlig få optimeret alt affjedring på den så den passer til min vægt?

• #12   31. maj 2012 Haha så lige mine billeder igen, De striber der er jo ALT for vilde! smiley Tror lige jeg skal ha uploaded nogle nye billeder, for ja, der er chicken striber, men dælme ik meget mere end 2cm max da! smiley
    Den dag jeg hentede mc'en havde den lige fået nyt bagdæk! Er jo nødt til at sige noget til mit forsvar! smiley

• #13   31. maj 2012 Gør det. Hvis ikke dæmpere passer til den vægt som du køre med kan det sagtens give uro.

@niels.

Ved kun at slække en anelse på gassen når man klapper et gear op så slipper man for meget ubalance, men selvfølgelig en noget udfordrende handling hvis det forgår i de lave gear, eller på en cykel man ikke kender smiley

• #14   31. maj 2012 Yepper, var helt med på hvordan man undgik det, ville egentlig bare høre om det var normalt smiley

Og næsten alt forgår i de lave gear hvis det skal gå lidt tjept, og kender cyklen rigtig godt.

Sådan en fætter kører jo nærmest 170km/t hvis man trækker den til begrænseren i 1. gear smiley

• #15   31. maj 2012 Rene J

Helt sikkert, har jeg længe gået og tænkt på, der har bare været langt fra tanke til handling smiley

Hehe, har ellers prøvet på at få brugt dækkene, men det har ik lige været til på de små veje omkring aalborg.

Men igen, de billeder jeg har under min profil var fra samme dag, eller dagen efter jeg hentede cyklen, og den stod med sprit nyt bagdæk da jeg hentede den. Så det slid der er på billederne er højst sandsynligt fra hjemkørslen fra Randers

• #16   31. maj 2012 Hvis ikke du køre hurtigere hvorfor så skifte gear i en kurve ??lol smiley

• #17   31. maj 2012 Fordi det somsagt er meget lang bakke, og jeg lige ville se hvad den kunne trække opad smiley Og det var ik så lidt, uro eller ej smiley

• #18   31. maj 2012 Rene J

Også min indstilling. Der var jo alligevel ik andre der brugte vejen på det tidspunkt smiley

• #19   31. maj 2012 Klassekommentar fra Rene J:

<i>"Og glem alt det med at komme helt ud på kanten af dit dæk, du kan være ligså hurtig i sving ved ikke at komme derud og du har også mere grip når du vil give gas.."</i>

Hmmmmm.... Lad mig se engang... Jo, Ham her ville helt sikkert kunne køre MINDST lige så hurtigt igennem svinget, hvis ikke han brugte dækket helt til kanten... Det siger sig selv... Måske nogen skulle ringe og fortælle ham at han vil have meget mere grip hvis han undlod at lægge den så meget ned..... smiley
    http://tunedmotiondotcom.files.wordpress.com/2011/01/valentinorossicatalunyah_2.jpg?w=627

• #20   31. maj 2012 (link fjernet)

• #21   31. maj 2012 Rene J

Det kunne da godt være jeg skulle gøre brug af dit tilbud, men der er jo lidt langt til fyn smiley

Når du siger den nye R1'er ville smide mig i første sving hvis jeg det nummer på den? Hva mener du så? Hvilket nummer? smiley at give max gas i et blødt sving? eller ?

• #22   31. maj 2012 Buggi

Hvor mange kender du så der kører sådan der på alm veje i Danmark? smiley

Damn det ser vildt ud! smiley

• #23   31. maj 2012 Rene J> Jamen så tager vi da bare et billede af Stoner i stedet:
    http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2011/06/Casey-Stoner-on-the-Repsol-Honda.jpg

Hov, vent, det er jo det samme... Vi må hellere ringe til ham og sige at han gør det forkert smiley

Anyway, min pointe er at det du siger er forkert. Man kan IKKE køre lige så hurtigt som en der udnytter dækket 100%, ved IKKE at udnytte dækket 100%...Faktum! Det burde vel egentlig være logik? smiley
    Om man så har evner eller mod til det på landevejen er for så vidt komplet irrelevant, for pointen i dit statement.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #24   31. maj 2012 Stoners mid-corner nedlægning er den samme som alle de andres - det er kun hans entry og exit som er mere aggressiv, og det var værst på Ducatien.

Det er NETOP de sidste millimeter nedlægning der afgør om man er hurtig eller RØVhurtig på MC, så du vrøvler vist lidt nu Rene...

Kommentér på:
R1 gear skift "wobble" ?

Annonce