2.089 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
45 Svar
Smøring af kæde Smøring af kæde
Hvad smører i jeres kæde med? Syntes det kædespray jeg har sviner lidt. Både på dæk og fælg. Hvad vil DU anbefale. Autosmøring?
0 synes godt om
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Jeg bruger kædespray - hvad jeg lige finder på at købe.
Jeg smører kun en lille smule, men ofte.
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.792
Giv den en hurtig tur når den er varm. Sprøjt "indefra" - sæt evt. et stykke pap mellem kæden og hjulet, så du kun rammer kæden.
Til rengøring er Kettenmax genial - eller bare lampeoilje på en klud til en hurtig aftørring. Er kæden ren synes jeg ikke der er det store problem med at fedt og møg bliver smidt af kæden.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
Her er ca. 20 indlæg, endda med samme overskrift.....:D
nov 2009
Følger: 28 Følgere: 39 MC-er: 6 Emner: 17 Svar: 127
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 86
@ Alle > Takker for input
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Kædesmøring er altid noget irriterende tidskrævende eller svinende møg!
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
En Scottoiler er en bekvemmelighedsting:-)
jul 2008
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 25 Svar: 122
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
tør den lige af med en klud først... ... men kører nu også mest i tørt vejr... men en byee i ny og næ kan ikke ungås
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
og tør den af med ren klud.. lad den tørre og giv den kædespray.. eller hvad man nu bruger. wd40 inderholder petrolium....
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Er det ikke problemet, at man nok placeret den forkert. Jeg har haft to, og de sviner ikke.
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Don T har iøvrigt et fint billede af hans.
Så svaret på din spørgsmål må være: Ja.
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
Er det koldt smører den mindre og er der varmt smører den for meget
dette problem er muligvis løst med den nye elektroniske scottoiler, men den er sku ikke særlig køn at have siddende på styret .....
og nej ,min var ikke monteret forkert .....
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 86
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 86
http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse_mc/15706-saa_meget_sviner_en_scottoiler
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 86
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Temperatur"problemet" løser du på en scottoiler ved at dreje lidt på drejeskiven (eller trykke på en knap på styret hvor også oliens temperatur fremgår) for at regulerer smøringen. Nøjagtig ligesom du drejer lidt hvis vejret er vådt eller terrænet hårdt. Det kan da umuligt være et problem. Og skulle det være et problem, så er det der jo også når du smører med en kædespray. Altså medmindre du laver avancerede beregninger som inkluderer temperaturen når du skal smøre din kæde og regulerer mængden der ud fra - og hvor præcist kan du lige gøre det?
Og hvis man gerne vil undgå svineri grundet for meget smøring, så må en passende konstant smøring da logisk være en stor smøring hver x antal km., klart overlegen. Når du lige har smurt din kæde med en spray, så er det da at der kan flyve noget olie rundt når du begynder at køre. Smører man eksempelvis hver 300 km. så vil der jo være for meget de første km. og for lidt de sidste. Det er jo kun lige en kort overgang at mængden der på er passende. ... I modsætning til en nærmest konstant smøring hvor du løbende kan se på vejret og din kæde og regulere derefter.
Derudover slipper man for at skulle medbringe olie til kæden hele tiden når nu mængden i Scottoileren er tilstrækkelig til omkring de 2000 km. i alm. vejr.
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
Dette produkt har jeg meget gode erfaringer med. Der er "tør-smøring", som stort set ikke sviner.
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
(jeg kan godt finde ud af at skrue en møtrik på en boldt)
PS. Lars undskyl for at have stjålet dit indlæg
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Ift. at sætte studsen og reservoiret fast og forbinde, er det ikke vanskeligt. Fra reservoiret til motor er der så en slange til vacuum såvidt jeg husker, som doserer mængde ud fra motorens omdrejninger. Det er vist heller ikke svært, så længe man altså ved hvor den skal monteres... men der er jo brugsforvirring med.
Hvis jeg var dig, ville jeg nok selv give det et forsøg og spare en timeløn. Reservoiret ville på din nok være oplagt at have under sædet for hurtig justering af smørremængde.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Eks. Til en mini v-strom har jeg fået et tilbud hos et e-godkendt værksted uden for Hamborg på 8250 kr.. Alt incl. Hvilket vil sige det er tjent hjem efter 3 til 4 kædekit, - for mig er det ca. 4-5 år..
Jeg ved ikke hvad downsiden er, det skal kun efterjusteres en måske to gange.. Og det skiftes hver ca. 50kilo til 8-900 kr..
Man kan ikke lege m gearingen, som på en kardan er gearingen fikseret..
http://www.vh-motorradtechnik.de/products/en/Belt-Drive-Kits/Suzuki/Suzuki-DL-650-V-Strom-WVB1-18004-18006.html
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Det regnes dermed ikke for en konstruktiv ændring der kræver omsyn herhjemme.
Men værkstedets T"uV godkendelse skal ligge på biken.. (fremvises)
(( ligesom certifikat på evt. omsvejsede stel ))
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 62
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7540044703&n=-1514326066&pn=-1495063177
bare smør ofte og ikke vild meget så sviner det ikke så meget
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 69
Det glæder en udlært Finmekaniker hos en Urmagermester, når jeg kigger på min O-ringskæde hvor olien er inde i ledende på kæden!!!.
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
Og selv om jeg kun er udlært tømrer,glæder jeg mig da også over en velsmurt kæde .....
dec 2003
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 220
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
men eller http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse_mc/15708-min_scottoiler_esystem
virkede 100% hvis det svinede så gav det for meget
men ellers den fra thansen så er man også fri for ALTID købe i udlandet, men det er de første steder som bliver kikket når der bliver spurgt om noget, det er nærmest som om at det er forbudt at købe i DK. !!
Pas på fignerne
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/185939-dumme_fejl_med_staerke_konsekvenser
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/185939-dumme_fejl_med_staerke_konsekvenser
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
dec 2003
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 220
Skal siges at en påfldning var spildt, skulle lave noget ved svingeren, og der var så kommet luft i systemet, udluftede og glemte at dreje den væk fra priming, resulterede i tom tank da jeg kom hjem
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Udluftning og priming? Inlighten me please. Jeg skruer op og ned for mængden af olie på drejelåget, men hvad er det ellers du gør rent praktisk?
Når jeg fylder op, har jeg fundet at motoren skal være tændt og jeg skal gerne hjælpe olien lidt på vej ved at presse på flasken når jeg fylder op. Er der en indstilling på drejehjulet hvor det gøres lettere??
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
dec 2003
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 220
Priming er kun hvis der er luft i systemet så kan du presse det heltud til dyserne ved at presse på flasken.
Du skal selvfølgelig fylde den op inden den løber tør, så er du fri for at udlufte.
Du piller bare den gummidut af hvor breather sidder på, og hælder olien i der, ingen grund til at presse det igennem systemet bare fordi du fylder på.
Den du indstiller mængden på kan drejes helt om i priming
Du sætter den måske på gummidutten, så er det besværligt, det er nemmest bare at pille den af og fylde på.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Men altså, skulle den engang blive tom inden jeg får den fyldt op, så om på priming (som vel sidder i max siden?) også presse luft ud ved fysisk at presse på olieflasken imens jeg fylder op?
dec 2003
Følger: 3 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 220
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/traef/16761-thy_traef_2011?status=2
Smøring af kæde