2.727 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Olie sort allerede efter 1500 km Olie sort allerede efter 1500 km

Hej,
Havde min SV'er til 1000 km eftersyn for små 1500 km siden, hvor der bl.a. blev skiftet olie og oliefilter. Da jeg så kigger til olien i forbindelse med rengøring af den her i går, ser jeg så at olien er næsten helt sort. Kan det virkelig passe at den skal være så mørk efter så få km og er det normalt eller bør jeg skifte?

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation vaskemaskine 500 kr.
  • Reperation af vaskemaskine 1.136 kr.
  • græsslåmaskine 600 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.000 kr.
  • Stoppe timerfunktion i stikkontakt 500 kr.
  • Bygge et paxskab med to låger, hænge monteret lys og reol på væg 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie sort allerede efter 1500 km
  • #1   19. jul 2012 Det viser bare at det er en olie der er god til at løsne det skidt,sod og slam der er i motoren...

• #2   19. jul 2012 Min Dl 650 har kørt 50 000 km olien er ikke sort men grøn den har kun været lidt brun når der har været tid til skift. MOTUL 300V

• #3   19. jul 2012 Det er helt normalt, no need to worry.

• #4   19. jul 2012 helt normalt.

• #5   19. jul 2012 Normalt ,. det er den allerede efter 1 times kørsel.

• #7   19. jul 2012 Hmm på min gamle CBR køre jeg omkring 6000-7000km før jeg kan se noget på olien, når jeg trækker pinden op, men der er også 12000km serviceinterval på olien.
    På min Dominator der i mod bliver det sort allerede efter 1500-2000km, men den har også kun et serviceinterval på 3000km
    Olien er helsyntetisk 10W-40 fra Silkolerne
    Men det er somsagt på pind, tror det vil være noget andet hvis man så det gennem et skueglas.
    Uanset så vil jeg ikke tænke mere over det...

• #8   19. jul 2012 Olien laver mange ting:

Smører, køler, renser, fanger og transporterer sod, fanger og transproterer uforbrænt benzin osv.
    Det er langt mere almindeligt at den bliver sort omgående end noget andet:-)

• #9   19. jul 2012 mm det er lige før man bare skal hælde det i også starte for at checke det, så er det sort igen, så helt normalt smiley

• #10   19. jul 2012 Nu har jeg ikke aalt for stor erfaring med mc - motorer, men fra min tid som automekaniker, ved jeg at der er KÆMPE forskel på hvor meget de forskellige bil-mærker sviner olien sort.. Spør mig ikke hvad der er den reelle forskel er. Har primært erfaring fra Fiat/alfa og Mitsubishi, og der er i hvertfald en tydelig forskel på italienerne og japserne.. Japserne er altid fint mørkebrune, og italienerne er altid godt sorte.

Ved ikke hvad der gør forskellen, men ved at mitsu'erne altid har en slags baffel-plade i bundkarret, der stopper/begrænser strømninger af oliegasser mellem cylindrene.. Ved ikke om det er sånt noget, men forskellen er i hvertfald påfaldende.. Men så længe du bruger en god olie i ordenlig kvalitet, så no worry.

Kørselsmønster/skifteintervaller spiller naturligvis også ind smiley

• #11   19. jul 2012 Jeg takker for svarene og kører trygt videre smiley

Kommentér på:
Olie sort allerede efter 1500 km

Annonce