6.244 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Harley ryster (mere end normalt) ;) Harley ryster (mere end normalt) ;)

Hej. Jeg Har en Electra Glide 1970 med en Shovelhead 1200cc. Den er begyndt at ryste, (mere end den plejer) den sidste uges tid. Det er som om, at den først rigtig kommer med rystelserne, når motoren er blevet varm. Det er mest under acceleration, at man kan mærke det, men også en lille smule i tomgang. Synes ikke at man decideret kan se motoren ryste, men hvis man kigger ned på hjulbolten på forgaflen, kan man tydeligt se vibrationerne i cyklen. Har tjekket kæde og motor-ophæng. Det ser ikke ud til, at det er der problemet ligger.
For ca. 2 uger siden skiftede jeg volt-pack, da den gamle var defekt. Den fik også 2 nye tændrør. Den "klukker" lidt ud af udstødningen (tror jeg nok), når motoren er blevet varm. Er det normalt?

Har lige et par ekstra spørgsmål også:

Kan man komme til, at fylde for meget olie i olietanken, eller kan man bare fylde den op, og så tager motoren bare, hvad den skal bruge?

Har gearkassen seperat olie, eller tager den olie fra olietanken? Hvis den har seperat olie, hvordan tjekker man så oliestanden/fylder olie på på denne slags motor?

Skriv endelig, hvis der er noget der skal uddybes.

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Siemens dishwasher makes annoying humming noise 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenarmatur 850 kr.
  • Ophængning af 5 ting på betonvæg 1.200 kr.
  • Havearbejde, klipning af hæk m.m. 680 kr.
  • Havearbejde, klipning af hæk m.m. 680 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Harley ryster (mere end normalt) ;)
  • #1   8. aug 2012 Tjek dit øverste motorophæng igen. Hvis det er ok så tjek for revner på stellet de steder motoren er boltet fast. Husk at evt mellemrum mellem motor og stel skal chimses ( staves?) op og ikke bare spændes sammen.
    Gear kører med separat olie og skal kunne anes i bunden af gevindet til påfyldningsproppen. For meget olie i tanken resulterer i at ånderøret fra motor bliver oversvømmet. Held og lykke. smiley

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 235
    #2   8. aug 2012 Vær opmærksom på, at på en cykel som din, der skal hver bolt og møtrik på hele cyklen spændes efter for hver 600 km ifølge bogen..

Loctite er din nye ven, hvis du ikke kender ham i forvejen.. : )

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

#3   8. aug 2012 Mht. påfyldning af motor olie, så fyld ikke højere op i tanken end max. en til to fingers bredde fra påfyldnings hullet..

• #5   8. aug 2012 Du skriver du har tjekket kæde... Hva med primær kæde?.. Hvis der ikke er olie i primærkassen, smelter den klods der spænder kæden op og så vil du opleve vibrationer (mange).. Primær kæden skal kunne flyttes ca 2-2,5 cm op og ned på det længste sted og der skal bare være olie nok til, at kobling og kæde kan smide det rundt. smiley

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

#6   8. aug 2012 Hvilket vil sige ca. en deciliter i primær siden.. Bogen siger vist lidt mere..

• #7   8. aug 2012 Det er vel som at køre på en hurtigt gående pladevibrator :o)

• #8   8. aug 2012 Super. Tak for svarene! Læste lidt i manualen, og skal til at tjekke gearolie. Men ang. primær olie + kæde, kan jeg så bare pille det der lille ovale dæksel, der sider ca. midt i primær-coveret, af, uden af der kommer olie ud? Og er det sådan man tjekker primær-kæde + oliestand i primær?

http://i.ebayimg.com/t/2301-Harley-FX-FL-Shovelhead-outer-primary-cover-60510-70-/00/s/NDgwWDY0MA==/$(KGrHqFHJDkE8flmDMYVBPIJOMwccQ~~60_35.JPG

• #9   8. aug 2012 Hurtiggående - nej smiley Vibrator - JA! smiley

• #10   8. aug 2012 Ja, du kan bare pille det ovale af, og se om alt er ok.

• #11   8. aug 2012 Og husk at cyklen skal stå lige når du chekker olierne

• #12   8. aug 2012 Med hensyn til rystelser, check lige at det ikke er gearkassen der er på vej af. (5 bolte på undersiden)

• #13   8. aug 2012 Super, tusind tak. Jeg skal nok blive en haj til det en dag. Har kun lige overtaget cyklen for 4 måneder, men skal bygge den om/renovere den over vinteren, så der lære jeg cyklen bedre at kende smiley

• #14   9. aug 2012 I primær-side skal der fyldes 1 liter olie på, da det er en våd-kobling. Fik jeg i hvert fald at vide nede i CAPS.

• #15   9. aug 2012 1 liter !?
    Husk at købe ekstra kattegrus!
    Hvis din cykel er med kæde i primæren (er den det?) og stadig har det originale smøresystem fra oliepumpen, hvor der sidder en studs inde i primærdækslet, er det ikke nødvendigt at hælde noget på.
    Oftest er dette system lukket af, da det svinede meget, hvis primæren ikke var helt tæt. Hvis lukket og kæde, tag det store bagerste runde dæksel af, og fyld på så olien kun liiige rører kæden. Kontroller hver 2000 km, hvis den ikke smider på jorden.

• #16   9. aug 2012 Hvis du skal bygge den om til vinter var det måske en ide at overveje bælte, med et 2" kan du stadig køre med lukket primærside, hvis du vil det. Har selv haft 2 shovels og det er både nemmere at vedligeholde og mere lydløst med beltdrive.

• #17   9. aug 2012 Som Tom siger..
    Billigt og ingen svineri. ( måske skulle jeg selv gøre det... Narjj, den skal være besværlig og have lov at pisse territoriet af)
    Din kobling kan sagtens køre uden olie...

• #18   9. aug 2012 hmmmm.....der var sammenlagt (gear + primær) 300ml olie, der blev tappet af smiley Det var da ikke så meget, når man tænker på, at jeg, efterfølgende, har fyldt næsten 1,8 liter på (1 liter i primær + 0,75 liter i gear) smiley ?!

• #19   9. aug 2012 Der skal IKKE 1 l i din primær ...

• #20   9. aug 2012 Hvor i landet bor du henne ( kan ikke se det på din profil) det lyder som om du godt kunne bruge lidt " one on one" hjælp med din ged smiley

• #21   9. aug 2012 Det har jeg altså gjort. Kan det gøre nogen skade? For så vil jeg da tappe lidt af. Den køre forresten perfekt nu, hvor der er kommet olie på dyret.

• #22   9. aug 2012 Bor i Brønshøj (København)

• #23   9. aug 2012 Htm er selv fra Lolland.. Så der lidt langt imellem. Måske der er en anden hjælpsom sjæl tættere på smiley

Tap du bare olien af igen så den kun lige er i kontakt med din primærkæde. Så skal koblingen og kæden nok slynge det rundt de steder det skal være.
    Mvh.

• #24   9. aug 2012 Men gør det nogen skade at der er en liter i???

Den drypper alligevel lidt fra primær. Skal skifte de fleste pakninger til vinter.

• #25   10. aug 2012 Du skal ikke hælde en liter på, basta!
    Du får en kobling der skrider og et helvedes svineri.

• #26   10. aug 2012 Jeg ved godt, at jeg spørger meget, men det er jo også mig der skal lære hér smiley
    Der hvor det liiiige skal ramme kæde, er det ved bagerste tandhjul. For der kan jeg ikke se kæden pga. en "plade" uden på tandhjulet, der sidder i vejen, og skygger for den. Syns sgu det er lidt underligt, at der ikke står noget omkring mængde af primær-olie i hverken manual eller andre diverse forums ^^

Fuck svineriet! Det er en gammel Harley, og den skal svine smiley

Jeg fik at vide, at det var en vådkobling, og derfor ikke begyndte at skride, når den fik olie.....er det helt forkerte informationer jeg har fået der?

• #27   10. aug 2012 Det er en tør kobling, ellers er der lavet rigtig meget om på din cykel.

• #28   10. aug 2012 Okay, du har fjernet dine rystelser, så dit koblingsleje er sikkert godt slidt. Det er ruller der sidder inde i kransen, det har sikkert hjulpet med lidt smørelse. Billigt og nemt at skifte.
    Det er originalt ikke meningen der skal være olie i primærkassen, da olietågen fra pumpen vil holde alt smurt derinde. Din kobling skal IKKE have olie, kun kæden, da kædestrammeren ellers bliver ædt.
    Du skal tappe noget af, ellers får du hurtigt en skod-kobling. Fyld på så du kan se kæden bliver smurt (kør evt. med starteren, fingerene væk). Men først bliver du nødt til at bestemme om du har smøring fra pumpen. Desværre skal du have yderprimæren af for dette. Der skal så sidde en studs en trediedel ca. inde fra front øverst. Med motoren igang skal du se en dråbe komme ud engang imellem.
    Men jeg gætter på det er lukket af...

• ulrik B
    ulrik B Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #29   30. maj 2017 Jeg vil have rem på i min gearkasse på en sporster 1200 s fra 1998 hvem kan det og en ca pris VH Ulrik

• #30   31. maj 2017 Mon ikke det er noget din lokale HD forhandler/mekaniker kan klare smiley tænker næsten de levet af det.

Kommentér på:
Harley ryster (mere end normalt) ;)

Annonce