2.478 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Forgaffel laver en kliklyd under nedbremsning Forgaffel laver en kliklyd under nedbremsning

Har en Honda VFR 750 RC-36ll årg. 96 - km 56.000.
Under nedbremsning giver den et knæk umiddelbart inden cyklen holder stiller. Lyden kan herefter ikke fremprovokeres før jeg har sat i gang igen og derefter bremser igen. Lyden kommer fra forgaffelområdet, men kan ikke præcist lokaliseres. Jeg har haft hele forgaflen afmonteret, skilt gaffelbenene ad, skiftet olie, haft fjedre ude og målt dem efter - samlet dem igen. Skilt broerne ad, skiftet kronrørslejer, samlet die ganze molivitten igen. Same shit. Klikker stadig på finalen under nedbremsning. Jeg har også rumsteret med både bremseskiver og kalibre, men kan ikke se at lyden skulle stamme der fra. Nogen gode ideer ude i den virkelige verden?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forgaffel laver en kliklyd under nedbremsning
  • #2   10. okt 2012 Når du skriver styrlejerne, går jeg ud fra, at du mener kronrørslejerne - de blev skiftet.

• #4   10. okt 2012 Hmm, det lyder dyrt, ligesom i nye skiver?

• #5   10. okt 2012 tjek lige fjedrene og clipsene som holder dine bremseklodser på pladsn samt styret til klodserne .
    hjullejer , har aldrig set nitterne i en honda skive være så slidte radialt

• #6   11. okt 2012 Er det koniske lejer du har skiftet til, og er de spændt ordentligt?

• #7   11. okt 2012 Tjekker clpsene - og ja der er skiftet til koniske lejer, de er spændt til og løsnet en 1/4 omgang. Kan ikke mærke noget slup i kronrøret, går fint fra side til side. Hvis det strammes mere, vil der være modstand. Har "snydt" lidt med lejerne ved ikke at skifte den inderste halvdel af de af nederste leje, da lejefladen ser fin ud og da denne del er mest vanskelig at skifte. Tak for feedback.

• #8   11. okt 2012 Ku være bøsningerne på gaffelbenes top og bund, der er slidte. Vi har det samme problem med en SC59. Der laves en del uorginale sæt til erstatning af de orginale.

• #9   11. okt 2012 spørg lige på vfr . dk jeg har en rc24'er der gør det samme, og jeg er ret sikker på at den skal gøre det, husker ikke hvad systemet heder, men det giver nemlig et lille klonk når man bremser hårdt..

• #10   12. okt 2012 Tak for hintet, men det er først noget den er begyndt med for nylig. Mht. RC24, kan det skyldes at visse årgange er forsynet med antidive.

• #11   12. okt 2012 for at udelukke om det er forgaffel kan du jo prøve at fylde den helt op med olie eller blokere den på en eller anden måde... du kan vel også stramme eller løsne forspænding (hvis der er sådan en) for at se om der er forskel. Du kan jo også prøve at bremse med en kaliber ad gangen for at se om det giver noget?..... prøv evt at overspænde kronrørsleje så det dårlig nok kan bevæge sig... bare lige for at høre om der er en ændring.... men jeg vil også skyde på at det er glide bøsninger i forgaffel eller kronlejet...

• #12   13. okt 2012 Jeg har prøvet det med at ændre på fjederspændingen på gaffelbenene, men uden ændringer i lydbilledet. I dag skifter jeg det nederste kronrørsleje og går bremsekalibrerne igennem - så må vi se om vejret tillader en prøvetur, med et lidt hårdt opspændt kronrør som test. Tak for din hjælp.

• #13   13. okt 2012 Søren l. Ganske rigtigt, antidive var ordet jeg ledte efter. Hvor meget tryk har du i din forgaffel ? Og er det ved normal opbremsning eller hård opbremsning problemet opstår ?

• #14   13. okt 2012 Prøv at tjekke dine skiver, der skal ikke meget slør til at give klik lyde. Og yep der er også set på en honda, heller ikke på dette punkt adskiller de sig fra de andre mærker på markedet smiley

• #15   13. okt 2012 Hej Brian - MC.en er forsynet med flydende skiver, som naturligvis kan give sig lidt. Jeg synes ikke der er mere frigang mellem de flydende skiverdele og den faste del, end der altid har været. Hvis jeg holder på forbremsen og rykke mc.en frem og tilbage kan jeg godt fremprovokere lyde, når skiverne giver sig, men det er ikke samme korte kraftige kliklyd, der kommer ved den rigtige nedbremsning . Der kommer kun et klik ved en nedbremsning - herefter skal jeg sætte igang igen for at det kan ske igen. Det virker som om forgaflen "skal strækkes ud igen" for at klikket kommer igen, hvilket jo sker, når der accelereres og vægten forskydes bagud. Dette forhold er en af grundene til, at jeg tror det mere er et forgaffel/kronrørsproblem end et bremseproblem, men jeg fægter stadig lidt i blinde. Tak for dit input.
    Hej Rasmus, Der er ikke tryk i forgaflen. Begge gaffelben er forsynet med korrekt oliemængde og fjedrene er kontrolleret og iorden. Pakdåserne ser fine ud og der lækkes ikke noget olie. Begge gaffelben glider fint frem og tilbage og jeg har ikke kunne fremprovokere kliklyde, når jeg har påvirket dem enkeltvis efter afmontering - det er sku' lidt tralst:-) Tak for di input.

• #16   13. okt 2012 så teknisk er det nok heller ikke, med mindre ja.. man har antidive... jeg ersikker på det ikke er hverken er skiver eller bremser. Jo de giver sig lidt altid for de er jo flydende ophængt, men den lyd vil du også kunne fremprovokere når du bare trykker forgafflen i bund atlså med bremsen på.... Jeg ved udmærket godt hvad det er du beskriver, min honda har også gjort det... tror mere på det er enten kronrør eller måske kommer det endda fra din styrmontering... du kan garantere godt mærke det i styret. Det er sådan nærmest et knæk der der kommer smiley

• #17   13. okt 2012 Jeg du har ret med hensyn til lyd og til at man lige akkurat kan mærke en smule i styret. Har lige skiftet det nederste kronrørsleje, det øverste havde jeg allerede skiftet - kørte en tur, damn, lyden er der stadig - jeg tror at jeg lever med den. Giver lige forbremserne en overhaling. Fik dogn lige ødelagt pad pinbolten og pad pinbolt cappen, fik dog begge dele boret ud uden at skade gevindet - så hvis der er nogen der ligger inde med sådan et par stykker fra en gammel tostemplet honda-kaliber i nærheden af Værløse, så er jeg aftager (det er den lange pinbolt, der holder bremseklodserne og så hætten der skures på efter at pinbolten er skriuet i bund). Tak for dine input. /Søren

Kommentér på:
Forgaffel laver en kliklyd under nedbremsning

Annonce