{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.788 visninger | Oprettet:

Symptomer på defekt ensretter {{forumTopicSubject}}

Hej MCG.

Jeg har en gammel MZ som jeg bruger til vintermc.

I dag begyndte den at opføre sig underligt; Lyset blev lavere, blinklysene virkede til sidst ikke mere, og til allersidst ville den heller ikke tage fuld gas, inden den døde.

Jeg fik den hjem og kiggede lidt på den. Batteriet var fladt, og da batteriet er 2 uger gammelt, tegner det jo på at den ikke lader.
- Jeg fik sat batteriet i en lader, og senere tilbage på MC'en.. Alt virker igen. Men tager jeg strømmen fra +polen på batteriet dør MC'en.
Dette betyder jo at den bestemt ikke lader.

Når jeg måler jævnspænding imellem hver af de 3 ledninger der kommer fra generatoren, til ensretteren, kan jeg måle ca. 2,5 volt imellem hver af de 3, og stel. Måler jeg imellem de 3, kan jeg måle op til ca. 6 volt.

Tegner dette ikke på, at det er ensretteren som er død?
- Eftersom der kommer spænding fra generatoren?

Jeg håber på lidt hjælp fra folk som har styr på fejlfinding på elnettet.
- Så jeg kan finde frem til den rigtige del. smiley

På forhånd tak.
// Emil


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Symptomer på defekt ensretter
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.647
    #1   11. feb 2013 Sæt dit multimeter på batteriets poler, sæt det til DC og giv den 3000rpm - så skal den lave 14-14,2 volt.
    Er det en 6 volt maskine, så skal der være 8-8,2 volt til stede...

    Det du måler på de 3 spoler, er jo vekselspænding AC - det skal du lige huske på. smiley


  • #3   11. feb 2013 Sajmon:

    Den lader jo slet ikke. - Så derfor er dette ikke relevant. smiley Det er dog en 12V maskine.

    Hans Henrik:

    Den kører menlig ikke, når jeg kobler batteriet fra. Og NÅR der nu er spænding fra alle 3 ledninger fra generatoren, er det så ikke mest sansynligt det er ensretteren som er gået? Den ser nemlig meget træt ud. Som om den har været meget varm.


  • #5   11. feb 2013 min mc køre fint uden akkun monteret da der er to el net et til tændring og lys

  • #6   11. feb 2013 Hans - Mon ikke generatoren kan levere nok strøm til at motorcyklen skulle holde sig igang uden batteriet. Det vil jeg da bestemt mene.

  • #8   11. feb 2013 Nå men min MC kan køre uden batteriet er sluttet til.

  • #10   11. feb 2013 Hans Henrik.

    Sikke noget vrøvl! - Før jeg købte nyt batteri, kunne jeg sagtens starte den ved hjælp af startkabler, og derefter køre på den! Det er helt hundrede...


  • #11   11. feb 2013 Hans Henrik
    du har ikke helt styr på sagerne.
    meget multi at der er maskiner som ikke kan holde motoren i gang uden batteri, men der findes også maskiner som er komplet lige glade med om der er batteri om borg, for at kunde holde motoren i gang.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.647
    #13   11. feb 2013 Jeg har endnu aldrig set en MC med indsprøjtning som kunne køre uden batteri.

    Er der det mindste at se på din ensretter, så skift den med det samme. Det er ikke et dyrt komponent...


  • #14   11. feb 2013 Misforstå mig nu ikke.. Det var ikke for at være uhøflig.
    - Jeg kan sagtens se i dine fotoalbums at du har ret godt styr på dette..

    Men jeg har selv kørt på den, på den måde. - Så der er jo ét eller andet der ikke stemmer.. smiley

    Kan det virkeligt passe at jeg skal til at skille det hele ad, og tage generatoren ud, for at finde ud af om det er dén eller ensretteren?


  • #15   11. feb 2013 Sajmon.
    Jeg har heller ikke set en mc med indsprøjtning der kan. Men en gammel MZ som min? Jeg ved ikke.. Nu er der jo folk der fortæller mig at det ikke kan lade sig gøre.. Men det kan den altså. smiley

    Min ensretter er nemlig irret og rusten. "Låget" (det er en mekanisk ensretter) slutter ikke tæt..
    - Den ser bare hammer træt ud. Og det var også derfor jeg selv tror/håber det er den.


  • #17   11. feb 2013 Hans - Efter et kig i Haynes er ret sikker på det ikke er noget problem at køre uden batteri smiley

  • #20   11. feb 2013 Den KUNNE køre uden batteri. Da der kom strøm fra generatoren til elnettet.

    Efter jeg fik batteri ladede den også på batteriet når motoren kørte.

    Nu er den gået i stykker, og kan hverken køre uden batteri eller lade på batteriet.


    Nu tror jeg jeg har gjort det klart.

    Hans:
    Tak for hjælpen. - Men jeg havde håbet der var en anden måde at undersøge det på, end at skal til at hive generatoren ud.

    Ang. Ensretter er jeg bestemt ikke på hjemmebane. Jeg kunne bare læse på en tysk hjemmeside hvor jeg før har købt dele, at de anbefaler en ny type ensretter i stedet for den "mekaniske" som de selv skriver på tysk.
    - Igen, aner jeg ikke hvad de snakker om. Jeg troede en ensretter var en diodebro.



  • #21   12. feb 2013 jeg vil hjem og skille den ad, og se om det skulle være kullene der ikke kan bevæge sig frit eller fjedrene der ikke er stramme nok.

    Nu kommer jeg helt i tvivl om, om det nu også ER ensretteren jeg tror fejlen ligger i.
    Se delen på dette billede:


    profilbillede
  • #22   12. feb 2013 Den del på billedet du henviser til er ikke ensretteren, men laderelæet! Ensretteren er pos. 27.....

  • #24   12. feb 2013 Tak allesammen. Da jeg kom til at tænke det lidt i gennem, kom jeg i tvivl.

    Jeg er på vej ud af døren på skiferie. - "Desværre". Så det må vente til næste uge når jeg er hjemme igen.

    Må jeg have lov at genoplive emnet til den tid hvis jeg får brug for yderligere hjælp?

    Tak til alle indtil nu smiley


Kommentér på:
Symptomer på defekt ensretter

Annonce