774 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Tilspændings moment på bagerste tandhjul Tilspændings moment på bagerste tandhjul

Hej
GS500F
Står midt i skift af tandhjulet bagerst og regnede med at i Haynes værsktedshåndbog ville stå noget om tilspændings moment af de 5 møtrikker.
Jeg kan ikke finde det, enten er jeg blind eller har jeg ret smiley

De sad knokkel godt fast, da de skulle af, men jeg er ked af at knokkelspænde uden grund.

Hvor meget vil I spænde med?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilspændings moment på bagerste tandhjul
  • #1   25. feb 2013 bare sønderjysk hånd moment smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #2   25. feb 2013 Det står i haynes bogen. Det gemmer sig typisk i en lang liste over alle de momenter som skal bruges på hele cyklen...

Hvis ikke det står specifikt til bagtandhjulet, så står det benævnt til den boltestørrelse som bruges til at spænde det fast med.

Det står der! smiley

• #3   25. feb 2013 Vil være en god ide & bruge locktite til gevindet, så er du sikker på det ikke rasler løst smiley

• #4   25. feb 2013 har bestilt tid ved Nyt syn smiley

Det står i min håndbog som det første til hvert afsnit - altså en del af indexet.
    42-60NM skal min spændes med.

Overvejer locktite, men det burde ikke være nødvendigt, da tandhjulet sidder i venstre side og det er alm. højre gevind
    Dermed er møtrikkerne være selvspændere - eller tager jeg fejl??

Tak for jeres indput

• Jørn L
    Jørn L Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 2 Emner: 5 Svar: 74
    #5   25. feb 2013 Møtrik spænder og løsner kun hvis den sidder direkte på aksel,så ja du tager fejl.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #6   25. feb 2013 Locktite kan nemt løsnes hvis man varmer tingene op først, men det er ikke nødvendigt på de bolte hvis du bare spænder dem korrekt og ens.

• #7   25. feb 2013 Det er bare HELT sikkert, at tilspændings-momentet står i din Haynes-bog.

De mest anvendte momenter står i en lang liste efter første eller andet kapitel. Ellers står det til sidst i kapitlet om bagtøj/baghjul.

• #9   25. feb 2013 Der er da mange forskellige former for loctite i form af styrkegrad. Jeg bruger den blå, og den kan sagtens løsnes igen med håndværktøj. Den røde er dog en bitch hvis man ikke varmer det op først

• #10   25. feb 2013 Spænd det bare godt til, og når du har kørt en uges tid tjekker du lige det hele..

• #11   25. feb 2013 Don T
    i min originale service værstsstedes manual, er alle tilspændings monmenter heller ikke opgivet med et eksagt tal.
    Eksempelvis så er tilspændings momentet tor bolte for tand hulet opgivet til at være 25-40 NM, så det er der ikke noget unormalt i.

Kommentér på:
Tilspændings moment på bagerste tandhjul

Annonce