Vil ikke starte med luftfilter - kawasaki z500 1979 Vil ikke starte med luftfilter - kawasaki z500 1979
Hej
Håber jeg kan få lidt ekspert viden -
Jeg har renoveret en gammel z500 igennem meget lang tid og tiden var nu kommet til og starte den.
Den startede 1. gang uden luftfilter , da jeg så satte den på vil den ikke mere. kan ikke tage gas med filter. Jeg sikrede mig at svømmere virkede.
Den bliver ufattelig varm - udstødning og cyllinder. efter 1 min tomgang.
efter noget tids bøvl med det røg der et tandhjul af i motoren til starteren - så jeg har skilt det hele af igen.
Jeg ser så ved adskillelse at ventiler og topkanten i cyllinder er tilsodet (en meget tyk kant i cyllinder).samt stempler (som var helt nye) havde sod stykker på sig.
Hvad er det der sker? jeg har nu bestilt rep. kit til karbu. for at sikre mig rigtige dyser og tætte pakninger.
Kan utætheder være årsag eller tænding?
På forhånd tak
Jeppe Østergaard
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Har du tjekket ventiljusteringen ?
Står tændingen rigtig ?
Hva' med chokeren... Virker den korrekt ?
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Ventiljusteringen ? om de er tætte?
Tændingen har jeg ikke pillet ved.
Chokeren virker ok - men den vil ikke have choker.
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Hvis det ikke er tjekket efter du har slebet ventiler og måske byttet rundt på div. ventiler og shims, er der helt sikkert nogen der står for stramt. Lav en kompressiontest - Evt. bare den med en finger i tændrørshullet, hvis du ikke har en "måler"...
Du kan jo også tjekke ventilspillerummene med det samme
Og jeg ville nok også lige få tjekket om chokeren er "slået fra" på alle 4 karbu'er...
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Hvad med tændingen (platiner og kondensator) det er jo en gammel svend vil dette blive slidt med tiden.? ?
og at den bliver så hurtig varm (den koger)
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Det kan selvfølgelig også være tændingen...
Det må stå i manualen hvordan du tjekker og justerer din tænding...
Men sådan lige groft... Platinafstand 0,4 mm - Når du tørner motoren skal de lige præcis begynde at åbne sig når tændingsmærket står ud for F... Hvis du ikke har en prøvelampe kan du bruge en lille strimmel papir som du stikker ind mellem de nyfilede kontaktflader
Når den kører, kører den så på alle 4 ? Er motorgangen jævn ?
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Når den står på et af de to topmærker ( T ) skal knasterne på samme side som tændingen enten pege lige mod hinanden eller lige væk fra hinanden....
Sidder tændkablerne korrekt...? Fra den ene tændspole til cyl. 1 og 4. Fra den anden til 2 og 3...
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
tændspoler sidder korrekt.
Har lige fundet lidt om ventil justeringen på nettet om hvordan det gøres. tænker at de ikke står rigtigt. Vil jeg prøve som det første.
Jeg vil prøve det med tændingen og knastakslerne også - det giver mening.
Mange tak for hjælpen indtil videre. Det var pænt af dig.
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Jeg går igang med det samme.
Tak for input.
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
MEN:
Den startede igen, men efter 50 sek. tomgang bliver den meget varm - alt bliver varmt, selv koblingsdækslet bliver så varm at du ikke kan røre ved den. ligeledes røg den fra cyllinder som om den var ved og brænde.
Jeg bøvler lidt med tændingen for og få den korrekt indstillet - MEN kan det være grunden til at den bliver så varm????? Jeg tøre snart ikke og starte den hvis der skulle komme noget benzin ud.
er der nogle som ved hvad der kan være galt?
Jeppe
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Du skal bruge en prøvelampe eller en tændingspistol for at tjekke tidspunktet.
Bor der ikke nogen i nærheden der ka' hjælpe dig med at tjekke tændingen ?
Ellers må du gerne smide den på en trailer og komme op til mig. Så fixer vi det
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Vil lige undersøge om jeg kan finde en der har en. Jeg skal ha den tænding indstildt nøjagtig - Håber det løser varme problemet - der kom røg fra cyllinder efter en tur på vejen (200 m.) - det kan ikke være sundt......
Takker....
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Jeg kan mærke der er forskel på hvor varm den bliver, fx cyl 1 bliver ikke så varm som nr 4 ?
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Er de blevet renset og samlet korrekt ?
Luftskruerne skruer du forsigtigt i bund og så 1,5 omg. ud igen. Så er det ikke helt forkert...
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Har bøvlet med svømmerhøjden i lang tid nu - og har fået det indstillet efter mange forsøg. (tror jeg, der er 10 mm luft fra kant til benzin i svømmerhuset ). samt justeret luftskuer på alle måder.
MEN jeg kan ikke få den til og tage ordentlig gas...... Den står fint i tomgang , men gir jeg hurtig gas dør den. Den går ud. Når jeg drejer "stille" på gas håndtaget kan den godt gå op i omdrejninger.
Ligeledes stillede jeg gasspjældene efter manualen. Med ca. 0.7 mm afstand.
Har lavet chokeren så den fungere korrekt, har skiftet luftfilter kassen ( da der lå olie i bunden på den anden)
????
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Hvis du lader den stå i tomgang og så sprøjter lidt dieselstart ind på gummiet mellem karb. og topstykke samt ved luftfilterret - Stiger den så i omdrejninger...? For så er der en utæthed.
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Havde tændrør ude igår - på cyl. 1 og 3 var de fine brune men på 2 og 4 var de sodet og sorte.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Er det evt. vacum-karbuer med utætte membraner..? Smid lige et billed op...
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Lyder det forkert.?
Det er ikke vacum modellen.
Den gik op i omdrejninger på nr. 2 da jeg sprøjtede diesel start på.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Men det eneste er varmen fra motoren,fx kablerne fra tændspolerne bliver helt bløde af varmen når den har kørt i tomgang i 30 sek hele motoren bliver meget varm -
Hvor bor du henne af carsten...:-)
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
Alt er snart ved og være gennemgået nu - Tænding ok - karb ok - motor olie
Jeg har lagt mærke til at der i samlingen ved forrør og udstødning (åbentbart utæt) kommer der en del vand ud....? sodvand.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Det kan jo være at du ikke ka' se skoven for bare træer - hvis du forstår
feb 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
(når jeg mærker på topstykket bliver indsugningssiden ikke varm - men det bliver den på udsugningssiden)
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Vil ikke starte med luftfilter - kawasaki z500 1979