2.149 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Jeppe Ø
Jeppe Ø
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26

Vil ikke starte med luftfilter - kawasaki z500 1979 Vil ikke starte med luftfilter - kawasaki z500 1979

Hej

Håber jeg kan få lidt ekspert viden -
Jeg har renoveret en gammel z500 igennem meget lang tid og tiden var nu kommet til og starte den.
Den startede 1. gang uden luftfilter , da jeg så satte den på vil den ikke mere. kan ikke tage gas med filter. Jeg sikrede mig at svømmere virkede.
Den bliver ufattelig varm - udstødning og cyllinder. efter 1 min tomgang.
efter noget tids bøvl med det røg der et tandhjul af i motoren til starteren - så jeg har skilt det hele af igen.
Jeg ser så ved adskillelse at ventiler og topkanten i cyllinder er tilsodet (en meget tyk kant i cyllinder).samt stempler (som var helt nye) havde sod stykker på sig.

Hvad er det der sker? jeg har nu bestilt rep. kit til karbu. for at sikre mig rigtige dyser og tætte pakninger.

Kan utætheder være årsag eller tænding?

På forhånd tak
Jeppe Østergaard

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vil ikke starte med luftfilter - kawasaki z500 1979
  • #1   29. mar 2013 Har du haft motoren skildt ad... ?

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#2   29. mar 2013 Ja alt har været adskilt - rengjort nye pakninger og simmeringe, nye stempler, honet cyllinder, ventilsæder osv

• #3   29. mar 2013 Er den"knastet" korrekt ? Altså er knastakslerne timet som de skal...?
    Har du tjekket ventiljusteringen ?
    Står tændingen rigtig ?

Hva' med chokeren... Virker den korrekt ?

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#4   29. mar 2013 Knastakslernes timing har jeg brugt lang tid på og få korrekt - så det skulle jeg mene. Har nærstuderet haynes manual. smiley
    Ventiljusteringen ? om de er tætte?
    Tændingen har jeg ikke pillet ved.
    Chokeren virker ok - men den vil ikke have choker.

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#5   29. mar 2013 da jeg skiller den her 2. gang ser jeg også at der er olie på pakningerne mellem top og cyllinder. som det ikke er helt tæt.

• #6   29. mar 2013 Så vidt jeg husker er den med justeres ventilerne med shims ( små metal brikker ). Er det korrekt ?
    Hvis det ikke er tjekket efter du har slebet ventiler og måske byttet rundt på div. ventiler og shims, er der helt sikkert nogen der står for stramt. Lav en kompressiontest - Evt. bare den med en finger i tændrørshullet, hvis du ikke har en "måler"...
    Du kan jo også tjekke ventilspillerummene med det samme smiley

Og jeg ville nok også lige få tjekket om chokeren er "slået fra" på alle 4 karbu'er...

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#7   29. mar 2013 Ja det er med shims. ok så du tror mest det er ventiljustering der kan være problemet? vil prøve.
    Hvad med tændingen (platiner og kondensator) det er jo en gammel svend vil dette blive slidt med tiden.? ?
    og at den bliver så hurtig varm (den koger)

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#8   29. mar 2013 Inden jeg begyndte og renovere den for lang tid siden - ville den køre med luft filter. Jeg kørte da nogle ture på den. den blev dengang også meget varm. Ligesom nu.

• #9   29. mar 2013 Koger ??? Den er da luftkølet... Er det olien der koger ?
    Det kan selvfølgelig også være tændingen...
    Det må stå i manualen hvordan du tjekker og justerer din tænding...
    Men sådan lige groft... Platinafstand 0,4 mm - Når du tørner motoren skal de lige præcis begynde at åbne sig når tændingsmærket står ud for F... Hvis du ikke har en prøvelampe kan du bruge en lille strimmel papir som du stikker ind mellem de nyfilede kontaktflader smiley Så drejer du motoren langsomt, i den korrekte omdrejningsretning, mens du laver et moderat træk i "strimlen"... Når platinen slipper grebet, tjekker du mærkerne... Er det klar tale ???

Når den kører, kører den så på alle 4 ? Er motorgangen jævn ?

• #10   29. mar 2013 Hvis du samtidig lige afmonterer ventildækslet, kan du "tjekke" din knasttiming.
    Når den står på et af de to topmærker ( T ) skal knasterne på samme side som tændingen enten pege lige mod hinanden eller lige væk fra hinanden....

Sidder tændkablerne korrekt...? Fra den ene tændspole til cyl. 1 og 4. Fra den anden til 2 og 3...

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#11   29. mar 2013 Koger - udstødning og cyllinder bliver rigtig varm efter meget kort tid.
    tændspoler sidder korrekt.
    Har lige fundet lidt om ventil justeringen på nettet om hvordan det gøres. tænker at de ikke står rigtigt. Vil jeg prøve som det første.
    Jeg vil prøve det med tændingen og knastakslerne også - det giver mening.
    Mange tak for hjælpen indtil videre. Det var pænt af dig.

• #12   29. mar 2013 Udstødning og cylinder vil da altid blive meget varmt..

• #13   29. mar 2013 hvis du har fået fræset nye ventilsæder, så skal du helt sikkert have justeret ventilerne... du er da heldig du ikke har ødelagt noget, hvis du bare har monteret de gamle shims i maskinen, det burde dem der havde lavet topstykket da have fortalt dig.

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#14   29. mar 2013 Ja jeg skal vist lige have justeret ventilerne. håber det bliver bedre.
    Jeg går igang med det samme.
    Tak for input.

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#15   1. jun 2013 Hej igen - Alt er samlet igen men jeg har lidt bøvl med den.(har stillet ventiler med nye shims, nye dyser og pakning i karbu., nyt luftfilter) - starter nu med luftfilter smiley
    MEN:

Den startede igen, men efter 50 sek. tomgang bliver den meget varm - alt bliver varmt, selv koblingsdækslet bliver så varm at du ikke kan røre ved den. ligeledes røg den fra cyllinder som om den var ved og brænde.

Jeg bøvler lidt med tændingen for og få den korrekt indstillet - MEN kan det være grunden til at den bliver så varm????? Jeg tøre snart ikke og starte den hvis der skulle komme noget benzin ud.

er der nogle som ved hvad der kan være galt?

Jeppe

• #16   1. jun 2013 Hvis den tænder ret meget for sent bliver den ret varm...

Du skal bruge en prøvelampe eller en tændingspistol for at tjekke tidspunktet.
    Bor der ikke nogen i nærheden der ka' hjælpe dig med at tjekke tændingen ?
    Ellers må du gerne smide den på en trailer og komme op til mig. Så fixer vi det smiley

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#17   1. jun 2013 Super tilbud - tak - kan være jeg tager dig på ordet når jeg giver op smiley

Vil lige undersøge om jeg kan finde en der har en. Jeg skal ha den tænding indstildt nøjagtig - Håber det løser varme problemet - der kom røg fra cyllinder efter en tur på vejen (200 m.) - det kan ikke være sundt......

Takker....

• #18   2. jun 2013 Hvor bor du cirka henne ? Jeg kommer meget rundt i Jylland...

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#19   2. jun 2013 Jeg bor i vojens...... Jeg har også en z550 som har elektronisk tænding på - vil det være til og sætte over på z500? kan se ledningsnettet er lidt anderledes på den.

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#20   3. jun 2013 den starter ok nu igen - men vil ikke tage fuld gas - har stillet luft skruerne på alle mulige måder. Når jeg drejer gashåndtaget hurtigt går den ud. stadig meget varm efter få sek. tomgang.
    Jeg kan mærke der er forskel på hvor varm den bliver, fx cyl 1 bliver ikke så varm som nr 4 ?

• #21   3. jun 2013 Hvis 1 og 4 går "uens" tyder det ikke på et tændingsproblem... Så er det karburatorerne...

Er de blevet renset og samlet korrekt ?
    Luftskruerne skruer du forsigtigt i bund og så 1,5 omg. ud igen. Så er det ikke helt forkert...

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#22   3. jun 2013 Jeg vil lige hive karbu af igen og tjekke dem - jeg kan se standarden på dyserne er 90 - jeg har en 92 i - gør det meget?

• #23   3. jun 2013 Nej det er ikke problemet.... Det er nok nærmere noget med "choker-stemplerne", svømmerhøjde eller svømmerventilerne....

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#24   4. jun 2013 Ok - jeg prøver og kigge på den. vil kigge på svømmerhøjden . tak for alle dine input og hjælp.

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#25   16. jun 2013 Hej Carsten - håber lige på et råd igen smiley
    Har bøvlet med svømmerhøjden i lang tid nu - og har fået det indstillet efter mange forsøg. (tror jeg, der er 10 mm luft fra kant til benzin i svømmerhuset ). samt justeret luftskuer på alle måder.
    MEN jeg kan ikke få den til og tage ordentlig gas...... Den står fint i tomgang , men gir jeg hurtig gas dør den. Den går ud. Når jeg drejer "stille" på gas håndtaget kan den godt gå op i omdrejninger.

Ligeledes stillede jeg gasspjældene efter manualen. Med ca. 0.7 mm afstand.
    Har lavet chokeren så den fungere korrekt, har skiftet luftfilter kassen ( da der lå olie i bunden på den anden)

????

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#26   16. jun 2013 OBS - den starter perfekt nu - så langt så godt. Men varmen er stadig voldsom, samt der er forskel på varmen på forrørene . forrør nr. 1 og 3 bliver normalt varme mens 2 og 4 bliver rygende varme......

• #27   17. jun 2013 Prøv at tjekke for falsk luft på 2 og 4...

Hvis du lader den stå i tomgang og så sprøjter lidt dieselstart ind på gummiet mellem karb. og topstykke samt ved luftfilterret - Stiger den så i omdrejninger...? For så er der en utæthed.

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#28   18. jun 2013 Ok - prøver jeg lige....
    Havde tændrør ude igår - på cyl. 1 og 3 var de fine brune men på 2 og 4 var de sodet og sorte.

• #29   18. jun 2013 Så får den sgu da for meget benzin på 2+4 ??? Er du sikker på at du ikke kører med choker hele tiden ?
    Er det evt. vacum-karbuer med utætte membraner..? Smid lige et billed op...

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#30   19. jun 2013 Jeg hiver karbu. af igen. Det er sgu svært og finde den rette mængde benzin - men pt er der ca. 6 mm luft fra top af benzin til kanten på karbu. (når svømmeren er i) -
    Lyder det forkert.?

Det er ikke vacum modellen.
    Den gik op i omdrejninger på nr. 2 da jeg sprøjtede diesel start på.

• #31   19. jun 2013 Ja et eller andet er der sgu galt...? Du skal stadig være velkommen hvis du gi'r op.

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#32   3. jul 2013 Hej Carsten - den starter helt perfekt og tager gas nu........
    Men det eneste er varmen fra motoren,fx kablerne fra tændspolerne bliver helt bløde af varmen når den har kørt i tomgang i 30 sek hele motoren bliver meget varm -

Hvor bor du henne af carsten...:-)

• #33   3. jul 2013 12 km vest for Brande i midtjylland... Men det bliver ikke før i uge 29.. smiley

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#34   4. jul 2013 Nej Nej det er ok - Har du nogen ide til hvad det kan være? hvorfor kan den ikke komme af med varmen.
    Alt er snart ved og være gennemgået nu - Tænding ok - karb ok - motor olie
    Jeg har lagt mærke til at der i samlingen ved forrør og udstødning (åbentbart utæt) kommer der en del vand ud....? sodvand.

• #35   4. jul 2013 Jeg tør ikke gætte mere... Jeg vil hellere være der selv og få alle "indtryk" med...
    Det kan jo være at du ikke ka' se skoven for bare træer - hvis du forstår smiley

• Jeppe Ø
    Jeppe Ø Tilmeldt:
    feb 2013

#36   5. jul 2013 det er ok Carsten - men det bliver bedre og bedre nu med endnu mere fin justering af karbu og luftfilter. Prøvede og åbne benzin dæksel og starte den - her blev den knap så varm med det samme..... motorblokkene bliver ikke så varme - og det er vel meget normalt at den bliver først varm ved udsugnings ventilerne??
    (når jeg mærker på topstykket bliver indsugningssiden ikke varm - men det bliver den på udsugningssiden)

• #37   5. jul 2013 ud-STØD-nings siden.... smiley

Kommentér på:
Vil ikke starte med luftfilter - kawasaki z500 1979

Annonce