{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.490 visninger | Oprettet:

Syn uden batteri og andre luxus! Yamaha SR 500 {{forumTopicSubject}}

Jeg har fornyligt erhvervet mig en '78'er Yamaha SR 500 og skal nu have den synet.. Men der er lavet et par småting på den i form af en ny alu-bagsvinger og et "batteri eliminator" kit fra Kedo. Jeg satser på den går igennem med den nye svinger, jeg er bare lidt bekymret for det manglende batteri! Så vidt jeg kan se på Trafik Styrelsens hjemmeside skal en motorcykel kunne tænde positions lyset uden at motoren køre. Er der nogen der har prøvet at få synet en cykel uden batteri ? Og skal jeg have horn på egentlig ? Jeg ved at det ikke er påbudt at have blinklys på en cykel før '95, men vil der blive stillet spørgsmål ved at der stadig er kontakter til styring af blinklysende ?

Ved der er nogle kloge hoveder derude der ved en masse om syn af køretøjer, håber i har tid til at hjælpe mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn uden batteri og andre luxus! Yamaha SR 500
  • #1   30. mar 2013 tror du selv har svaret på dit spørgsmål....
    for alt det du tror og mener den skal kunne er rigtig.....

    mvh


  • #2   30. mar 2013 Horn - Ja, det skal der være.
    Bagsvinger - Det er ejers pligt at oplyse synsstedet om konstruktive ændringer. Du skal "bare" medbringe dokumentation fra producenten, om at den kan anvendes på din model. (Hvilket nok er lig umulig) Ja eller en TÜV attest.


  • #3   30. mar 2013 skal også kunne starte og køre og lyse osv osv...
    uden at være startet .. som han rigtig siger...

    mvh


  • #4   30. mar 2013 Der er ingen krav om blinklys på en 78'er heller ikke selv om de har været der.

  • #5   30. mar 2013 Hvis blinklys først har været monteret, må de ikke pilles af igen.

  • #6   30. mar 2013 Mikkel J - Det er vist ikke rigtigt. Før 95 er det ikke et lovkrav, at der er blinklys på
    mc´en - uanset om de har været monteret fra fabrikken, men hvis de sidder på, skal de virke.


  • #7   30. mar 2013 Det som står i de lovkrav vi har fået udleveret til kørekortundervisningen, siger nu at hvis de først har været monteret må de ikke afmonteres. Akkurat som med sikkerhedsseler i gamle biler.

  • #8   30. mar 2013 Mikkel
    Dok. venligst din påstand !

    (2)To-hjulet motorcykel skal være forsynet med en forblinklygte og en bagblinklygte i hver side.
    Før 01.09.95: Gælder det kun for motorcykel til øvelseskørsel.

    Morten
    Hvis de sidder på og skal anses for at være til stede skal de virke !

    Lygter til signalgivning
    6.04.001 Generelle bestemmelser
    En lygte anses for at være tilstede, hvis den kan bringes til at fungere ved at
    montere lampe (pære), montere sikring, samle el-stik, forbinde tilstedeværende
    ledningsstykker, eller kan bringes til at fungere ved en kombination af disse foranstaltninger.


  • #9   30. mar 2013 10.02.021 Personbil M1
    (1)Personbil M1 skal på alle siddepladser på fremad- og bagudvendende sæder være forsynet med sikkerhedsseler

    Før 01.07.69: Gælder ikke.
    Dvs. at de gerne må fjernes i en bil fra før den dato.


  • #10   31. mar 2013 Steen P - Det er også det jeg skriver, så vi er helt enige smiley

  • #11   31. mar 2013 Blinklys er intet problem - for mc'er fra før 95. De skal bare virke hvis de er der, og det er de ikke hvis du har taget dem af smiley

    Ang. hornet, så SKAL der på motorkøretøjer være et lydsignal. Men jeg kan ikke se, om det SKAL være et elektrisk drevet horn.

    Positionslys gælder fra mc'er efter 77. Så det skal du have, men det er til gengæld også hurtigt ordnet.

    Det sværeste er nok bagsvingeren. Den skal efter reglerne være TÜV godkendt, og det er den nok ikke. Spørgsmålet er som om synsmanden bemærker det.


  • #12   31. mar 2013 TÜV godkendt til din mc*

  • #13   31. mar 2013 Den med pos.lyset er nok ikke helt så hurtig overstået, når det skal kunne tændes uden motoren igang !
    6.01.010 Motordrevet køretøj
    (1)Motordrevet køretøj skal være forsynet med akkumulator, således at påbudte positionslygter, baglygter, (side)markeringslygter og nummerpladelygter kan holdes tændte, uden at motoren er i gang.
    På to-hjulet motorcykel uden sidevogn og på to-hjulet knallert behøver de
    nævnte lygter ikke kunne holdes tændte, når tændingsnøglen fjernes.
    På køretøj med forbrændingsmotor skal akkumulatoren kunne oplades under
    kørsel og have tilstrækkelig kapacitet.
    Før 01.04.81: To-hjulet motorcykel, hvis egenvægt ikke overstiger 120 kg, skal
    ikke være forsynet med akkumulator.


  • #14   31. mar 2013 R.M.E. - Det kan godt være man kan luske den gennem syn, men det bliver det ikke mere lovligt af. Det er ejers pligt at oplyse om de konstruktive ændringer.

    Sakset fra SKADs hjemmeside:

    OBS: er din motorcykel ombygget med konstruktive dele, så skal du ved syn oplyse synsmanden herom. Fremlæg dokumenter (TÜV, godkendelser etc.) ved syn, og sikre dig at synmanden også noterer dette i det elektroniske system. Gør han det ikke, får du problemer. Dette er vigtigt, så din motorcykel fra starten af bliver synet korrekt.

    VIGTIGT! Du kan ikke forudsætte, at synsmanden har kendskab på området, så derfor er loven klart - det er ejerens ansvar at anmelde konstruktive ændringer til synsmanden!
    Synsmanden har pligt til at henvise dig til SKAT, såfremt der forefindes 2 eller flere ombygninger. Læs derfor afsnittet og artiklen omkring afgift for neden NØJE!

    Udskiftning af et baghjulsophæng/bagsvinger anses iflg 8.03.030 som en konstruktiv ændring – kræver syn og dokumentation. Der skal fremvises en prøvningsrapport fra anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks. TÜV) som dokumenterer at bagsvingeren er lige så stærk som den originale vil den blive accepteret. Anvendes et baghjulsophæng fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
    Udskiftning af et baghjul(kun baghjul eller i forbindelse med udskiftning af bagsvinger til bredere baghjul). Udskiftning af baghjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse kan (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).


  • #15   31. mar 2013 Helt enig det er ikke en lovlig løsning, men det må jo være op til ens egen samvittighed.

    Personligt ser jeg ikke noget problem i at eftermonterer en (formegentlig) bedre bagsvinger, hvis bare det er gjort ordenligt - jeg havde taget chancen. Heh, men jeg laver jo heller ikke reglerne.

    Ang. positionslys, så er det da bare at lave en midlertidig løsning med en eller anden form for batteri kilde. Siger ikke, at det er den mest fornuftige løsning.. men hvis det bare er for at klare den igennem syn.


  • #16   31. mar 2013 afsted til syn , så må synsmanden gå den igennem , mht.blinkere - de skal ikke være der før 01.09.1995 , men er de monteret - så skal de virke

  • #17   31. mar 2013 Helt enig Urban!! Regelrytteri mht ombygning gider vi ikke se smiley

  • #18   31. mar 2013 smiley næææ ... go søndag , her står søndagen på køretur når pladsen er tøet op !


  • #19   31. mar 2013 Tak for svar! Jeg hiver blink og spejle af den, finder en eller anden form for 12v batteri og får den til syn ASAP! Og så skal jeg selvfølgelig have den oprettet herinde smiley
    Men en sidste ting jeg er nysgerrig efter om i har erfaring med; den er sgu lidt "svær" at starte... Bliver det et problem ?

    Simon


  • #20   31. mar 2013 Den er vel varm når du har kørt den til syn, så burde den vel starte let nok?

  • #21   31. mar 2013 Simon, synes da netop Steen har lagt en tekst ind hvor der står at det IKKE er nødvendigt med batteri til lygte..
    Eller misforstår jeg? Se punktet med tohjulet motorcykel, tænker din er sådan én ;)!

    Den med pos.lyset er nok ikke helt så hurtig overstået, når det skal kunne tændes uden motoren igang !
    6.01.010 Motordrevet køretøj
    (1)Motordrevet køretøj skal være forsynet med akkumulator, således at påbudte positionslygter, baglygter, (side)markeringslygter og nummerpladelygter kan holdes tændte, uden at motoren er i gang.
    På to-hjulet motorcykel uden sidevogn og på to-hjulet knallert behøver de
    nævnte lygter ikke kunne holdes tændte, når tændingsnøglen fjernes.
    På køretøj med forbrændingsmotor skal akkumulatoren kunne oplades under
    kørsel og have tilstrækkelig kapacitet.
    Før 01.04.81: To-hjulet motorcykel, hvis egenvægt ikke overstiger 120 kg, skal
    ikke være forsynet med akkumulator.


  • #22   1. apr 2013 Allan ; der står at en cykel med en egenvægt over 120kg skal have et batteri men det ikke er påkrævet nogen cykel at kunne stå med lys tændt uden nøglen i tændingen...
    Tak for gode svar! Jeg har fundet et TUV nummer på min bagsvinger, er det værd at fortælle den kære synsmand om eller skal jeg til at betale mere afgift af den eller lignende `?

    Mvh. Simon


  • #23   2. apr 2013 TÜV godkendelsen skal sige, at bagsvingeren er godkendt til netop din cykel. Gør den det?

    Nummret i sig selv er uden betydning, hvis ikke den gælder for det rigtige smiley


Kommentér på:
Syn uden batteri og andre luxus! Yamaha SR 500

Annonce