{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.018 visninger | Oprettet:

jesper s
jesper s
Tilmeldt:
3. feb 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Skift af toppakning på Ninja 600 {{forumTopicSubject}}

Hej MG

Jeg har fået tilbudt et Kawasaki Ninja 600 som skal have ny toppakning. Så er mit spørgsmål om det er en stor opgave og hvad der skal laves sammen med. Er selvfølgelig klar over nyt filter og olie skal til. Hvad prisleje ligger vi i. Kan lave det selv hvis det ikke er for kompliceret.

På forhånd tak.


Kommentarer på:  Skift af toppakning på Ninja 600
  • #1   27. jan 2014 Paksæt 1.000
    evt slibning af top 750
    Ryger der noget gevind med op skal der sættes Helicoil eller Timesert i etc
    Knaster og ventiler bør jo måles ud, ventiler afmonteres og slibes, sammen med ventilsæder, så begynder det at løbe stærkt, et par tusind for det sammen med en trykprøvning, ofte er en brugt motor billigere.
    Ved ikke om der er brikker under vippearmene, dem skal der så også bruges noegn af til justering af ventilerne, kender ikke prisen på dem.


  • #2   27. jan 2014 Det er ikke længe siden, jeg lagde 3100 kr,- for en omgang lignende. Så det kan godt løbe lidt op :-)..

  • #3   27. jan 2014 3.100 bare for dele og du monterede selv?

  • #4   27. jan 2014 Nej nej. Min fejl. Den blev sendt på værksted. Men jeg afmonterede og påmonterede selv de nødvendige kåber og tanken - for hvis mekanikeren skulle gøre det, mente han det ville koste i omegnen af 1300 kroner ekstra.. Hmm..

  • #5   27. jan 2014 Det er sgu billigt, ville sige en pris på mindst 5 kilo på værksted excl moms

  • #7   27. jan 2014 HH:
    Hvad mener du, man tager chancen? smiley


  • #9   27. jan 2014 Amatør med adgang til professionelle maskiner, men vi lapper altid ventilerne, for sådan gør han dernede på værkstedet, automatisk, det tager 5 sekunder pr ventil.

    Ved du hvad en lapning er?


  • #11   27. jan 2014 Hmm, har du en forklaring på det, for lapningen er jo optimering af overfladens ruhed, sammenslibning og også en visuel kontrol af bredden på sædet?

  • #12   27. jan 2014 ....tak skal du ha' nu bliver det nørdet! smiley

  • #13   27. jan 2014 100-200kr for sådan et sæt til at slibe ventilerne med, så det er ikke det der tager alle ens penge, men der er en chance for at ventilerne er slidte også koster det kassen, fik monteret 16 nye ventiler og passet dem til ved RMC motor, det kostede mig 6000kr (3000 for ventilerne, og 3000 for slibningen) hvor et nyt sæt ventiler ved suzuki var 6000kr smiley

  • #14   27. jan 2014 RMC har det sidste nye grej til ventilsæder, cnc styret, han er ikke billig, men det har du jo råd til Morten:)
    Håndslibning er ikke nær så godt som maskinslibning, fordi man skal kun dreje en kvart omgang frem og det samme tilbage, det gør man ofte ikke ret præcist med hånden, men maskinen gør det meget eksakt.
    Er både styr og ventiler tjenlig til udskiftning, så kan man lige så godt finde en god brugt motor.


  • jesper s
    jesper s Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #15   28. jan 2014 Mange tak for de mange gode svar. Kan godt se det måske er nemmere at købe en anden motor så. Der skulle ikke være nogen af jer der ved hvor man får fat i sådan en?

  • #16   28. jan 2014 Start med at skille den ad og se hvad der viser sig, ikke sikkert alt er defekt der inde jo.

  • #24   28. jan 2014 Holdt holdt, man fræser alle vinkler først og så lapper man, det er den korrekte fremgangsmåde der også bruges i dag, at jeg ikke i mit 1ste indlæg bruger ordet fræse er jo underforstået, for firmaet der laver det laver jo ikke lapningen før der er fræst.
    Lapning kan UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER bruges alene, for sædet kan være brændt osv, så INGEN LAPNING uden fræsning.
    (at lappe har ikke noget med lappeløsning at gøre, det er et tekniksk term)


  • #25   28. jan 2014 OBS!
    Skal der laves noget der rykker flytter man jo også lukkefladen på sæde og ventil længere ud og sliber ventilsæderingens Ø større, for bedre flow.

    Jeg lavede selv mit første topstykke i starten af 80erne, Honda CB500 Four, men har ikke beskæftiget mig med decideret hjemmetuning siden da, kun udskiftning af dele.
    Cylinderen blev honet og der kom nye ringe i, ventilstyrene blev slebet lidt kortere, nye olietætninger på ventilstyrene, topstykket planslebet og monteret helicoil i alle gevindhuller. (jeg var lærling og boede hjemme, så tid var der nok af, værktøj til rådighed på arbejdet)


  • #26   28. jan 2014 Maskinen vi brugte til det man normalt fræser, var en slibemaskine man centrerede nede i styret og så bevægede slibestenen sig om den akse, meget fancy grej, hvor der kunne påsættes sten med forskellige grader.
    Sædet på Hondaen mener jeg skulle ligge mellem 0.8-1.2 og vi lagde det i midten, et kompromis mellem støj, tæthed og holdbarhed.


  • #28   28. jan 2014 Lapningen tager 5 sekunder med den oscillerende maskine, få nu lige det hele med.
    Derfor er det også dumt at spare lapningen.

    Næse retur:)


  • #31   28. jan 2014 Det var i 1980erne, i dag bliver det fræst, mit blev tæt dengang.

    Og der var tale om at slibe selv, ikke at fræse, så tiden med at lave det på maskine er 5 sekunder pr stk, kontra at slibe det i hånden der ville tage måske et minut pr stk, med en dårligere nøjagtighed og den gang gav man 12 kr pr ventil excl moms, kun for lapningen.


  • #32   28. jan 2014 Den du viser der er ikke en lappemaskine. det er en slibemaskine.

  • #33   28. jan 2014 smiley god læsning! smiley

  • #34   28. jan 2014 Har lige været på teknisk skole og lave ventiler, der skulle sæde breden vidst være 1.6mm eller sådan noget, vi havde så misforstået det og fået lavet den 3mm... er du gal vi stod i langtid og sleb det skidt sammen, indtil en anden lære kom og sagde det var helt forkert :P, så kan man bare stå der med sine vabler og se dum ud.

  • #35   28. jan 2014 Hvis du har det bedste grej der findes, så er lapning ikke nødvendig!
    Der har du ret.

    With the valve seat in the head machined and the valve face done, the two can be mated. I like to use lapping compound for this. Years ago it was used to match the surfaces, much like the lid on a glass apothecary jar. It worked very well too. Today's equipment however leaves the two surfaces in such a nice condition that it's no longer needed.


  • #37   29. jan 2014 Det er muligt hvis man har det rigtige værktøj, men det er der nok ikke mange amatører der har, bare for at lave 3 topstykker i et helt liv, nok også derfor der stadig sælges det ventilværktøj til at lappe ventilen med, tror du ikke?

    Tror ikke der på dette site er mere end et par stykker der har sådan noget værktøj som dig, det ville jeg da gerne have selv, men vurderer at det er overkill for at renovere en top hvert 5 år eller noget i den stil.


  • #38   29. jan 2014 Hvad koster det grej du har til ventiler og sæder?

  • #40   30. jan 2014 Hvad koster sådan en forsats?

    Der var en nede i en mc klub i Kolding der stod og sleb på sådan et oval ventilsæde med en alm håndsugekop, jeg forklarede ham det ikke hjalp noget, men han mente ikke det skadede, hvilket jeg gav ham ret i, men hvorfor så bruge tid på det.


  • #42   30. jan 2014 Enig!

Kommentér på:
Skift af toppakning på Ninja 600

Annonce