2.427 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Oplader til batteri - hvilken? Oplader til batteri - hvilken?

Så fik jeg batteriet ud - hvilken oplader fra tsvansen skal man bruge?

Type Sealed Battery
Model Name YTX9-BS
Capacity 12 V 8 Ah
Voltage 12.8 V or more
Charging System
Type Three-phase AC
Alternator Output Voltage 39 V or more at 4 000 r/min (rpm)
Stator Coil Resistance 0.18 ~ 0.28 O at 20°C (68°F)
Charging Voltage 14.2 ~ 15.2 V

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Oplader til batteri - hvilken?
  • #1   3. mar 2014 Sidste ende tar jeg forbi dem og høre dem selv hvilken jeg skal have, men vil sgu hellere have svar fra nogle her inde :o)

• #2   3. mar 2014 Er det noget som denne: http://www.thansen.dk/product.asp?c=10685500110&n=1387906092&pn=1387906944 på 12V ?

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 31
    #3   3. mar 2014 Personligt ville jeg ofre lidt ekstra og så købe en ctec lader.
    Ja den er noget dyre, men du kan også bruge den til bil, og div andre ting også, og så bliver batteriet opladt fuldstændig korrekt.
    http://www.billigbilpleje.dk/product/ctek-xs-08-12-volts-elektronisk-lader-2599/

Thansen har den også men bare noget dyre
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=10692920400&n=-1226761697&pn=-1046797433

• #4   3. mar 2014 Ja de lidt dyrere lader, kan stå og bare vedligeholde spændingen på batteriet, hvor laderen selv, slår til og fra. Sådan er en god investering:-)

• #5   3. mar 2014 Har fundet en oplader vi har her hjemme- (køber nok sådan en ctek, men nu skal den bare oplades hurtigst muligt)

Smider man bare den røde og sorte spænde på batteriet og så sætter opladeren i stikkontakten - eller er der er måde der er den "rigtige"

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 31
    #6   3. mar 2014 Nej det er bare rød på plus på batteri og sort på minus, og så i stikkontakt

• #7   3. mar 2014 Ja også hvad jeg mente - men tak, så skal det bare stå natten over og så burde det spille

• #8   3. mar 2014 og når du så har ladt batteriet op med en alm autolader vil det måske aldrig holde strøm igen. du skal ha en vedligeholdesesfri lader som er til gel batterier ellers ødelægger du batteriet

• #9   3. mar 2014 Jannik -. er ctek til gel batterier ?

• #10   3. mar 2014 Ulempen ved en Ctek lader er, at den først skal analysere batteriet inden den påbegynder ladning, så hvis du ofte sætter den på og lader i 20min, så er en Ctek ikke særlig velegnet.

Lader du den derimod stå natten over, så er den rigtig god...

• #11   3. mar 2014 Nu lader jeg denne oplader, lade batteriet natten over - imorgen når jeg så skal smide det i mcen. Hvis batteriet er dødt, hvor længe (ca) kan det holde nok strøm til at starte motoren - altså hvis det om f.eks. 10 dage stadig kan starte, er det så helt fint eller skal jeg vente længere for at være sikker på det ikke ligepludselig ikke vil starte?

• #12   3. mar 2014 #8 Det er altså alm bly/syre batteri han har, ikke noget fanzy gel, så en alm autolader er fint, den må bare ikke lade med for mange amp, ellers er den 100% lige så god som ctek, bare man selv holder styr på at pille batteriet fra når det er ladt op, og ikke lader det stå og koge.

• #13   3. mar 2014 Din oplader har vel en lille måler der viser hvor mange amp den putter i batteriet, som der står på toppen (0.9A 5-10timer, 4A 1time), så du skal ikke sætte den til natten over, så koger du højest sandsynligt batteriet, også er det det går i stykker.

• #14   3. mar 2014 Langt de fleste ladere kan godt stå natten over uden at koge batteriet - De giver ikke mere end 14,5v, så efterhånden som batteriet er opladt vil det modtage mindre og mindre ladning..

Det er kun hvis det er en helt ureguleret lader at der kan være et problem, men dem stoppede de vidste med at lave for mange år siden..

• #15   3. mar 2014 En ctek lader med 0.8 A, små batterier må helst ikke lades kraftigere, har jeg forstået.....

• #16   3. mar 2014 ctek laderen er fed fordi du kan fast montere et lille stik på batteriet som laderen plugges i så du ikke skal skille en helt masse ad, også regulere den selv, så du kan bare sætte den til i nov. og tage den af i marts, så står den selv og lader batteriet på den helt rigtige måde.
    normalt lader en lader gradvis mindre og mindre, men hvis det er en helt discount lader kan det godt være du selv skal regne ud hvor længe det skal lade!

• #17   3. mar 2014 En tommelfingerregel siger at man max må lade med 10% af batterikappasiteten, så i dit tilfælde er det jo så 0,8A så nej til en alm billader og spændingen må aldrig overstige 14,4V da det er gasspændingen for et 12V batteri uanset størrelse

• #18   3. mar 2014 Glenn B: så skal du have nogle andre tommelfingre, kig hans billede, der står hvad producenten anbefaler af opladning, enten 0.9A, eller 4A i max 1 time... tvivler på at en producent af et batteri vil skrive noget, de ikke kan garantere smiley

Men enig i at de fleste billadere vil give mere power end batteriet har godt af... men så igen, jeg har arvet en oplader af min bedstefar, den er til biler men lader ikke med mere end 2A, men den er så også fra 1900slåhårdt smiley

• #19   3. mar 2014 Hvis du quicklader på det batteri frafalder al garanti som med altid på batterier

Og den 10% ting er jo også bare en tommelfingerregel hvis man ikke har andet og gå efter.

Og husk nu at alle batterier har bedst af at blive fuldt opladet inden brug, nye eller efter stilstand, generatoren på en mc er meget hård ved et halvfladt batteri

• #20   4. mar 2014 Glenn b : der hvor jeg køber batteriet , siger de at det er
    Ligegyldigt , på med syren og monter batteriet og kør så en lang tur

• #21   4. mar 2014 De er også kun mekanikere og aner intet om batteriets opbygning eller generatorens ladekurve plus du jo gerne vil sælge så mange så mulig.
    Den spænding du kan måle på et nyt batteri er kun en skindspænding uden nogen amp bagved, så på med en lille lader i 12 timer, hvis du vil forlænge levetiden

• #22   4. mar 2014 ahhhh glenn , men pyt bare du selv tror på det smiley
    desuden tror jeg nu nok de ved noget om batterier , da det er importøren

• #23   4. mar 2014 Hvis de ved noget så er de godt ligeglade med levetiden af dit batteri, prøv selv at aflade dit batteri ned til 11,8V og overvåg så tempratur og ladestrøm på batteriet når cyklen lader ved f.eks 6000omdr. og husk nu at du skal overholde max ladestrømmen der står på batteriet (og det vil jeg garantere dig at du ikke kan med generatoren)
    Jeg er selv elektriker med speciale i 12, 24 og 48V installationer så ja jeg ved hvad jeg snakker om da jeg har arbejdet med det i mange år, 99% af all mekanikere ved jo ikke engang hvad ohms lov er

• #24   4. mar 2014 Glenn - Nu er der højere spænding på et batteri der lige har fået fyldt batterisyre på end 11,8V. Et batteri på 11,8V er totalt afladet.

Sætter du et nyt batteri på en cykel Med ca 12,3v (50%) og kører derudaf, så vil jeg garantere at der ikke er nogen målbar forskel på levetiden af dit batteri.

Når batteriet så er halvt ladet op, så er det batteriet selv der sætter begrænsningen i ladestrømmen, ud fra den spænding det bliver påført.

(Er uddannet elektronikmekaniker, og læser til svagstrømsingeniør, så jeg ved også en smule om emnet.)

• #25   5. mar 2014 men thomas J : du ved givetvis ikke så meget om det som glenn B smiley

• #26   5. mar 2014 Nå Thomas, prøv nu lige og kør en test først inden du begraver dig for meget i dine bøger

• #27   5. mar 2014 Glenn - Ingen grund til at blive personlig - Jeg har arbejdet med backupbatterier, hovebatterier, ladere og nødstrøm i fly i 9 år, så jeg har ikke læst mig til alt.

• #28   5. mar 2014 Så burde du jo også kunne huske en del ladetests incl vibrationsmålinger fra 50% kapacitet og med 300% ladestrøm eller mere som det typisk er på en mc

• #30   5. mar 2014 Glenn B : der er meget jeg ikke forstår , og en af tingene er : hvis generatoren på motorcyklen lader for meget , til at batteriet kan holde til det , hvad gør man så hvis man har holdt stille for længe , med lys på , og slukket motor ???
    Kan en motorcykel starte på 11,8 volt ??

• #31   5. mar 2014 Starter cyklen, der sker intet andet at du nedsætter batteriets levetid kraftigt

• #32   5. mar 2014 hvor lang tid holder et batteri typisk på en mc, hvis man behandler det som du mener er den rigtige ??

• #33   5. mar 2014 Sakset fra Exide manual:
    http://exide.dk.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sporsmal-DK.PDF

Aktivering af tørladede batterier:
    Pladerne i et tørladet batteri er behandlet så de kan lagres længe. Når batteriet skal tages i brug fylder man det med syre og lader det stå i ca 30 minutter. Syre og batteritemperatur skal ligge på ca. +20 grader celcius inden syren hældes på batteriet. Et tørladet batteri behøver ikke nødvendigvis at blive ladet op inden det tages i brug første gang, men det kan være fordelagtigt, hvis aktiveringen foretages i lavere temperaturer end +15 grader eller hvis batteriet skal lagres i mere end 12 timer efter en syrepåfyldning, bør man give batteriet 1-2 timer med 1/10 af batteriets capacitet eller indtil der er jævn gasdannelse i alle celler.

Så er der vel ikke flere argumenter...
    Jeg vil ihvertfald stadig holde på at der ingen målbar forringelse af batteriets levetid er, ved ikke at lade det op inden det bliver monteret.

• #34   5. mar 2014 thomas J : jo jo , men de lever jo af at sælge batterier smiley
    sådanne firmaer er SLET ikke interesseret i at deres kunder er tilfredse smiley

• #35   5. mar 2014 ok, tror i at mikkel b har fået gang i batteriet ??? hehe

• #36   6. mar 2014 Hehe, har besluttet mig for at købe sådan en ctec lader til næste gang.

Fik gang i batteriet, men venter lige og ser om det stadig holder om en uge, hvis det gør, så tar jeg det som det virker og holder det mere ved lige næste vinter. Hvis ikke, så køber jeg et gel batteri fra biltema, som jeg læste i et andet indlæg skulle være noget der virkede smiley

Men tak for alle jeres hjælp smiley

• #37   6. mar 2014 En Ctek til hver cykel og så bare lade dem sidde på hele vinteren. Har et MC-batteri, som er i fin form efter 9 år nu (-:

Kommentér på:
Oplader til batteri - hvilken?

Annonce