Utæt men hvor? Utæt men hvor?
Godaften gutter
Jeg har mine egne kvalificerede bud, men ville lige høre jeres mening. Der er sikkert mange af jer derude, som har meget mere erfaring end jeg.
Fik plader på min SR500 for en 5-6 uger siden. Har kørt omkring 1.500km siden. De sidste 500km har der været problemer.
Jeg ved at den æder olie. De sidste 500km har der været lidt blå/grå røg i udstødningen indtil motoren blev varm. Ydelsen er heller ikke hvad den burde være. Kører kun 100-110 ved fuld gas når den er varm. Den burde gerne køre de 130.
I dag da jeg startede den væltede det ud med røg og den gik hurtigt ud. Brugte 10 pinlige minutter på at starte den igen og da den endelig startede 8-taktede den voldsomt og røg enormt meget. Måtte give 1/3 gas for at holde den igang. Da den blev varmet op, da kørte den som altid igen og ingen røg.
Jeg har prøvet det 1 gang før, men det er en uge siden og det var ikke så slemt. Så der sker kun nogle gange.
Sidste symptom er at den ikke kan holde ordentligt på kompressionen. Dem der har prøvet at starte en SR/XT/TT500 ved at der er en snøfteventil som man skal trække for at kunne træde over kompressionspunktet. Det er slet ikke nødvendigt her. Man træder nemt over kompressionen.
Den er åbenlyst utæt et eller andet sted. Mulighederne er vel ventilerne, toppakningen eller stempelringene. Eller en kombination...
Jeg hælder mest til at det er ventilerne der er utætte. Det kan godt være stempelringene eller toppakningen,l men så ville det ikke give mening at kammeret bliver fyldt op med olie når den står stille. Og kun nogle gange.
Derimod så giver det fint mening at kammeret kun nogle gange bliver fyldt op med olie når den står stille, hvis det er en af ventilerne. Hvis det fx er "pakningen" ved indsugningsventilen der er utæt, så bliver kammeret kun fyldt med olie når motoren står stille ved den takt hvor indsugningsventilen er åben ind til kammeret. Ved de 3 andre takter der er indsugningsventilen lukket og olien løber derfor ikke ned. Samme princip hvis det er udsugningsventilen.
Det forklarer hvorfor det kun er nogle gange at den er svær at starte og puster så voldsomt meget røg ud.
Den dårlige kompression er nok på grund af slidte stempelringe. Inden jeg vidste at motoren drak olie, da kørte jeg bare videre - en del kilometer. Uden olie har stempelringene nok taget skade.
Det blev lidt langt, men hvad siger i? Lyder det sandsynligt?
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Du slipper ikke for at skille det hele ad og så finder du jo nok fejlene undervejs.
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Emner: 4 Svar: 530
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
Så tager man bare og renoverer fra en ende af.
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
En toppakning kan også give olieopfyldning over natten, men den ville jo heller ikke give så stort effekt tab.. Hvorimod stempel ringe ikke ville give olie over natten
Er jo lidt et skud i tågen, så en defekt ventil, som så har en defekt olietyv.. Er mit bud
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Ja normalt ville jeg også bare skille ad og fikse. Jeg har endda en hel reservemotor(dog med defekt cylinder). Problemet er at mit værksted og alle delene ligger i den anden ene af landet. Planen var at jeg skulle køre dertil om 3 uger.
Det er derfor at jeg helst ville undgå at skulle skille for meget ad. Jeg kan til nøds godt tage motorcyklen ind på mit værelse og skiftede topstykket, men jeg ville helst undgå det.
De næste dage vil nok vise om jeg tør køre til Sjælland(er i Aalborg nu). Når først maskinen er varm, så er der jo ikke de store problemer andet end at den spiser noget olie, men det kan jeg fylde på undervejs.
Utæt men hvor?