923 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Dæks maks hastighed Dæks maks hastighed

Hej. Jeg skal have nyt bagdæk, og det bliver de dejlige michelin pilot active, da jeg har god erfaring med dem. Men en lille information har fanget mit øje, når jeg kigger på mcdaekonline, nemlig at hastighedsgrænsen er på 210km/h på et 130/80 til 17" fælg. En fagmand satte mit fordæk, af samme mærke og model, på sidste år, så det er vel samme hastighedsgrænse.. Dækket er til en CBR 600 - kan jeg roligt smide det på cyklen? har ikke intentioner om at køre over max 200, men honda manual siger dækket skal kunne klare 240km/h... Hvad ville i gøre??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæks maks hastighed
  • #1   20. maj 2014 det har ikke noget at gøre med hvor hurtig du har tænkt dig at køre .

hvis din manuel osv skriver at din mc kan køre fx 250kmt .
    og du har et dæk på der kun er godkendt til 210kmt, og du låner den ud og han køre max , så det jo noget lort .

samt
    du fx tager til tyskland med dæk der er godkendt til max 210 kmt og du bliver stoppet i en kontrol, så får du køre forbud med det samme.

så køb altid et dæk der er godkendt til din mc . det giver også den bedste sikkerherhed .

mvh

• #2   20. maj 2014 Nej, det er ikke nødvendigvis samme hastighedsgodkendelse bare fordi det er samme model.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #3   20. maj 2014 Der er reelt "kun" to lovkrav ift. dækvalg:

§ 8.02.002 litra a)
    Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte
    akseltryk og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.

Hvis du ikke opfylder dette - f.eks. i tyskland - så bliver det en træls og omkostningstung tur hjem til DK! Og nationalt... uden tvivl en tur forbi synshallen!

Og den sidste der gælder er:

§8.02.030 litra 1).
    Motorcykel skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på
    mindst 1 mm.

....alt andet er anbefalinger, religion og holdninger! Ligeså med dæksnot, spray eller propper i dækket når/hvis du fanger et søm/skrue!
    smiley

• #4   20. maj 2014 Med Busa ............ Gør det nu ordentligt for F.....

• #5   20. maj 2014 Jeg tænker hvorfor købe noget juks? Din mc træder kun med en barnehånd, af den grund vil jeg kun købe det bedste. Livet er for kort til at sparre en hund !!! Lav hastigheds kode er ensbetydende med høj varme ved højere hastighed og chance for havari.
    Hvis du er i tvivl så smid lortet væk og lev livet i stedet for.

• #6   20. maj 2014 Bum bum..
    Jamen så må det blive med den rigtige hastighedsgrænse. Spurgte ikke fordi jeg vil bryde loven, eller noget tilsvarende, men kunne desværre ikke finde det med den hastighedsgrænse på hjemmesiden, men man må lede videre.. Tak for hjælpen!

• #7   20. maj 2014 Umiddelbart ingen problem så længe du bliver i DK ..

Skal du sydover så husk glidecreme eller vaseline for det tyske politi kommer til at røvpule dig for hårdt og du få ikk lov at køre så meget som en meter hvis de stopper dig

• #8   20. maj 2014 Ja undskyld hvis jeg var hård ? smiley Jeg er næsten ligeglad med loven, hvis jeg kender mcister rigtig! så skal tophastigheden afprøves og med den hastighed må det gøre ondt at blive smidt af, pga. et forkert dækvalg. Bridgesstone BT0 21 150/70 ZR 17 "dækonline" ville jeg tro, at du kan bruge.

• #9   20. maj 2014 Prøv her
    http://www.mynetmoto.com/

• #10   20. maj 2014 Hvad med at købe dem med en V godkendelse ved daekonline - så går de op til 240 km/t.

130/90 laves i hvert fald med V godkendelse - det samme gør 140 og 150 - det var vel et bagdæk du skulle have? Ellers findes der jo massevis af bagdæk du kan sætte på, der gør det mindst lige så godt - med den rigtige godkendelse.... Om du har samme mærke på for og bag gør vel ikke den store forskel...

• #11   20. maj 2014 Ud og tjek din hastigheds kode på fordækket kan jo være der også skal sådan et til
    Hvis din makker selv har bestilt det fordæk og det ikke er godkendt til den hastighed ville jeg sku klage til jeg fik et nyt eller skifte mekker

• #12   20. maj 2014 Masser af dæk at vælge i mellem på diverse nationale og internationale mc-dæk-hjemmesider, men desværre i 130/80 bliver det svært at finde, et dæk som har den rigtige hastighedskode. Det er vel ikke så godt at ændre forholdet til 70 eller 90??

• #13   20. maj 2014 Hvad er din CBR's originale dækmontering? Hold dig så vidt muligt til dem, men vælg gerne radialdæk, hvis ikke den er født med det, og hvis fælgbredderne passer. Alternativt gå fra 90 til 80-profil i samme bredde, hvis din affjedring kan klare det ekstra arbejde, og du ikke har brug for 90-dækkets ekstra bæreevne. Men i et dæk, der er beregnet til en sportscykel -- Pilot Active til en CBR skurrer altså lidt i ørerne, med mindre du kører din CBR som en cruiser smiley

• #14   20. maj 2014 Den er født med de 130/80 17"

• #15   20. maj 2014 Det er den nemlig født med, så skal det vel helst være i den størrelse? Jeg kører min maskine stille og roligt, og slet ikke som en sports, ihvertfald meget sjældent.

• #16   20. maj 2014 Er vi tilbage i de første modeller fra sen-firserne?

• #17   20. maj 2014 Ok, ja, og iflg kleinjung.de/techdata i V-ratede udførelser. Til overvejende svingkørsel kunne du prøve mit 'hemmelige' tip: Metzeler Z2 130/80-17 bagpå og et Z6 Interact (eller Z8 ditto) 110/80 foran; det spiller på min VF1100S, der er født med 90-profil smiley
    Hvor bred er bagfælgen? - med 3½" kan du montere et 140/80 som Avon Storm og tilhørende fordæk i 110/80, ikke så godt på min som Z2, men bedre end meget andet. Fås BT45 i dine størrelser? - det kunne pgså være et alternativ til svingkørsel IMHO.

• #18   20. maj 2014 det er en 1990er smiley

• #19   20. maj 2014 Det bagdæk der sidder på, er et BT45 i 140/80, og det har kørt ganske fint de 3000km., jeg har haft cyklen, men har hørt kedelige historier om BT45-dækket, og er egentlig lidt opsat på at prøve enten Metzeler eller Michelin, men kan jeg godt smide et nyt 140/80 på, selvom manualen skriver 130/80??

• #20   20. maj 2014 Ok, og du skriver. at du kører ligeud, stille og roligt, men så hold dig til det du kender, men overvej V-rating. Det er hårdere, holder længere,men holder så næppe så godt fat, før det bliver rigtig varmt, som et H-rated.
    Til rolig kørsel kunne ME 88/880 være et godt alternativ i de spec. størrelser og rating, det er endnu mere rundt/mindre spidst end Pilot Active og har ry for mange km til ligeudkørsel.

• #21   20. maj 2014 Et 140/80 skal helst sidde på en 3½"-fælg; hvor bred er din? - kan du ikke få det i 130/80? Og så samme dæk som fordæk.
    BT45 kræver iflg Bridgestones web-site højere dæktryk end Honda's bud på min GB500; hvad angiver Bridgestone for BT45 på din CBR?

• #22   20. maj 2014 Det virker temlig svært at finde et 130/80 dæk, som må køre 240km/h. Desværre har jeg ikke lige bredden på fælgen, medmindre det kan læses på fælgen?
    Bridgestone vil have et næsten dobbelt så højt dæktryk, end honda manualen foreskriver, men foreslår også nogle andre størrelser på dækket..

• #23   20. maj 2014 Det er org 3.5" ifølge SydfynsMcservice

• #24   20. maj 2014 hehe der står også 3.50 på fælgen så 140/80 kan smides på??? det vil gøre søgningen noget nemmere smiley

• #25   21. maj 2014 Ja, 3½"-17 fælge er anbefalet fælgbredde til 140/80 hos Bridgestone, Avon m.fl.
    Se fx: http://bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/bt45.html
    og tilsvarende hos andre producenter, oftest på deres USA'ske sider.

Vælg det samme dæk, som du har foran, hvis ikke du vil eksperimentere smiley

Kommentér på:
Dæks maks hastighed

Annonce