{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.045 visninger | Oprettet:

Ingen tænding på Honda CB400f {{forumTopicSubject}}

Hej Mcg
Jeg kan ikke få tænding på min Honda CB400f fra 77.
Jeg kan måle 13,2v over batteriet (nyt og lige opladet) Ved stikket til tændingslåsen kan jeg måle 12v, men når jeg drejer nøglen sker er ingenting. (Ingen lys i instrument panelet).

Jeg er på ingen måde nogen haj til el, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Steffen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen tænding på Honda CB400f
  • #1   2. jun 2014 Højst sandsynligt bare en sikring

  • #2   2. jun 2014 Har tjekket sikringer, alle er fine.


  • #3   2. jun 2014 Kan være dit bundstykke i tændingslåsen som er gået i stykker.

  • #4   2. jun 2014 #3
    Tænkte jeg også, så der er monteret ny tændingslås. Men ingen forskel...


  • #5   2. jun 2014 Er der stel i dit bundstykke??

  • #6   2. jun 2014 #5
    Det tror jeg.

    Jeg har lige prøvet at måle igen. Når nøglen står på off, kan jeg måle ca. 12v fra plus (rød ledning) til stel/motor. Men når jeg drejer nøglen til on, kan jeg ikke måle noget.


    profilbillede
  • #7   2. jun 2014 Okay, ja den skulle jo meget gerne fører de 12v videre.
    Jeg ville nok prøve at tage bundstykket af igen, evt. skille den ad, og se hvordan forbindelserne er i den


  • #8   2. jun 2014 Ok, det prøver jeg. Tak for svar indtil videre.

  • #9   2. jun 2014 En af ledningerne, sikkert den røde skulle der gerne være 12v på konstant også selvom du skifter i kontakten, det er jo den der kommer fra batteriet, når du så drejer nøglen skulle du kunne måle 12v på en af de andre ledninger. Om der er en eller 2 stel ledninger ved jeg ikke, men de skal selvfølgelig virker, du kan jo evt prøve om ohme stel ledningerne ud, altså stel fra stikket til stel på motor/B -

  • #10   2. jun 2014 Har prøvet at skille stikket ad. Det så ud til at den røde ledning (plus) havde en dårlig forbindelse. Sætte en ny kabelsko på, men der er ingen ændring. Kan måle 12v fra plys til stel, når nøglen er på off. Men når jeg drejer den om på on, kan jeg ikke måle noget nogen steder.

  • #11   2. jun 2014 Hvad skal den viser når jeg ohmer stelledningerne ud?

  • #12   2. jun 2014 Den sorte (som jeg går ud fra er stel?) Ligger på 1,4 og de tre brune ligger på ca. 4.

  • #13   2. jun 2014 Og du har også tjekker hovedsikringen?

  • #14   2. jun 2014 Alle sikringer er skiftet en efter en.

  • #15   2. jun 2014 der sidder en 30A varme sikring ser det ud til i starter relæet, det kan være den slår fra når du sætter tænding på og kobler ind igen når du slukker og den er "kølet" ned igen... (det går rimelig hurtigt). der skulle helst ik være nogen stel i tændingslåsen, da den egentlig "bare" fører +´en videre når du drejer nøglen.
    Når den står på off skal der være 12v imellem Rød ledning og stel (evt motor eller batt), men nøgle på ON skal der være forbindelse videre ud i den sorte ledning som går til dine sikringer(på tilgangssiden) og imellem 2 af de brune ledninger, dette er til dit positionslys( hvis du har et sådan) 2 af de brune ledning kan du "bippe" ud, dvs de skulle gerne sidde samme et sted i ledningsnettet hele tiden, den ene bruges til når der er tænding som positionslys og den anden når du drejer nøglen en tand videre om på P (Park) håber det kan hjælpe dig lidt.. Det er godt nok beskrevet ud fra et diagram fra en CB650, men det er den eneste jeg kan se med 5 ledninger i tændingslåsen, alle diagrammer til CB400 har kun 4 ledninger til tændingslåsen.


  • #16   2. jun 2014 #15
    Jeg har ikke kontrolleret varme sikringen. (Viste ikke at der var en)

    Men alt andet du skriver passer meget godt. Der er positionslys og de brune ledninger er samlet i forlygten. Jeg måler 12v fra rød ledning til stel/motor, når nøglen står på off. Men når den er på on, kan jeg ikke måle noget. Hverken mellem rød/sort eller brun/brunhvid.


  • #17   2. jun 2014 nej og netop derfor tror jeg det er hoved sikringen i starter relæet der slår fra.... umiddelbart ser det ud til det er en Thermo sikring på 30A, og hvis den så bliver belastet med mere end det, vil den koble ud, dvs ingen strøm nogen steder andet end imellem den og batteriet. Når du så drejer nøglen på off igen så køler den ned igen og kobler ind igen og det sker relativt hurtigt, under forudsætning den er af bimetal f.eks smiley
    har du haft multimeteret på den røde ledning i tændingslåsen og stel imens du har tændt og slukket på nøglen??

    Noget andet er har du bippet de andre ledninger i tændingslåsen om de har en overgang til stel ??? det kunne jo ske det var der dit problem lå.


  • #18   2. jun 2014 Vil prøve at undersøge den thermosikring i morgen.

    Ja, jeg har målt rød ledning til stel mens jeg drejer nøglen, den går på 0 med det samme.

    Tror ikke mit multimeter kan den der bippe funktion. Men nej jeg har ikke kontrolleret for overgang til stel. Ærligt talt,ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal kontrollere, så det er rigtig dejligt med noget input smiley


  • #19   2. jun 2014 Ja den går til 0 og det er derfor jeg tror det kan være den thermo sikring i starter relæet. og hvis du har en overgang til stel via den sorte som jeg tror du har så slår den sikring fra øjeblikkeligt du sætter tænding på..


  • #20   2. jun 2014 Okay. Mange tak for svar. Jeg springer på i morgen, og ser om jeg kan finde fejlen.

  • #21   2. jun 2014 Ja den går til 0 og det er derfor jeg tror det kan være den thermo sikring i starter relæet. og hvis du har en overgang til stel via den sorte som jeg tror du har så slår den sikring fra øjeblikkeligt du sætter tænding på.
    Når du ohmer imellem din sorte ledning og stel så skal dit multimeter hvis enten bare streger eller 0L på displayet, så skulle det være iorden, hvis den viser et tal, så har du overgang til stel.... var lige ude at tjekke på min gamle gs750 om hvad multimeteret viser, bare lige for ikke at sige noget forkert smiley


  • #22   3. jun 2014 Hvad måler du med? For et almindeligt multimeter kan snyde dig, prøv i stedet med en 21w prøvelampe, evt hjemmelavet. smiley

  • #23   3. jun 2014 #22
    Måler med et alm. multimeter.

    Hvordan laver man sådan en hjemmelavet prøvelampe?


  • #24   3. jun 2014 Bare ca 2 meters ledning, en fatning til en 21w pære samt en pære.. smiley En 5w kan også bruges. Eller en gammel lygte en mc eller lign..

    Ihvertfald er du sikker på det er nok power på, når du bruger en gammeldages/hjemmelavet prøvelampe.

    Diodeprøvelampe giver samme problem, de hiver ikke nok ampere igennem.. smiley


  • #25   3. jun 2014 eller snup en pærer fra din bil og klem 2 stikben på pæreren så er du kørende.
    Dog er jeg helt sikker på det ikke er dit problem, for så ville du også kunne måle 12v efter du havde drejet nøglen, så det må være den kortslutning du skal lede efter


  • #26   3. jun 2014 Det slog lige, at jeg kan måle det samme (12v) fra rød ledning til stel, og fra rød ledning til sort. (troede først at sort var stel, så tænkte ikke mere over det)
    Men hvis der ikke er stel i stikket, så må der jo være overgang fra sort til stel...

    Skal nok komme med en opdatering i aften, når jeg har undersøgt det.



  • #27   3. jun 2014 Good job smiley

  • #28   3. jun 2014 Der skal netop IKKE være stel i din tændingslås, det har du intet at bruge til deroppe.... smiley

  • #29   3. jun 2014 hvad så hvad blev det til med en update???

  • #30   4. jun 2014 #29
    Beklager men var ikke lige i humør til update da jeg kom ind i går.

    Ud fra dette kan du formegentlig gætte hvor dan det gik smiley

    Jeg syntes efterhånden at jeg har været alle de sorte ledninger igennem for at finde en overgang til stel, men uden held. jeg kunne måle overgang til stel mellem 2 ledninger i samlingen markeret på billedet. men selvom jeg pillede alle de sorte ledninger ud af samlingen, kunne jeg stadig måle overgang mellem rød og sort ledning ved tændingslåsen.
    Har så prøvet at gå systematisk baglæns i systemet, men jeg kan simpelthen ikke finde fejlen.

    Som tidligere skrevet, så er jeg på ingen måde en haj til EL. Så jeg prøver mig lidt frem. Men må nok erkende at jeg hverken har evnerne eller tålmodigheden til at finde fejlen smiley


    profilbillede
  • #31   4. jun 2014 Det første jeg bider mærke i det er da at Ignition switch på dette diagram ikke ligner den du har så enten er der splejset i dit ledningsnet eller også er det skiftet, skulle man tro... ud over det så prøv at pille dit horn fra, og se om det gør nogen forskel..


  • #32   4. jun 2014 Det har du ret i, jeg har en ekstra brun ledning. Men tror nu det er standard. Det passer ihvertfald med tændingslåsen, og det er også det samme på min anden CB400F (donorcykel) Er det måske til positionslys?

    Jeg har prøvet at koble hornet fra, ingen forskel. Har ligeledes prøvet at pille kontakter til stoplys fra, blinklys relæ, og regulator. Der er stadig overgang fra rød til sort ledning i tændingslås...


  • #33   4. jun 2014 Din eneste mulighed er at gå det systematisk igennem, der er noget der fejler, spørgsmålet er bare hvad og hvor.

  • #34   4. jun 2014 har du tjekket dine ledninger der går langs styret? Og du har ikke fået slået på den røde afbryder ved højre hånd, vel? smiley

  • #35   4. jun 2014 #34
    Jep jeg har kontrolleret de ledninger der går langs styret. Selvom jeg kobler ledningerne fra, er der stadig overgang fra rød til sort ledning i tændingslåsen.

    Og nej det er ikke dødmandsknap smiley

    Ville heller ikke give de symptomer, hvis det var den....


  • #36   4. jun 2014 Hvis du piller tændingslåsen fra, kan du så ikke manuelt sende strømmen videre ved at luse stikket? Husk en sikring i mellem for god ordens skyld

  • #37   4. jun 2014 Problemet er jo ikke tændingslåsen, men at der er en kortslutning e.l. et sted der formegentligt rykker termosikringen i starterrelæet....

  • #38   4. jun 2014 Har du målt selve tændingslåsen igennem om det ikke kunne være indeni den at den lægger sort på stel

  • #39   4. jun 2014 Har prøvet 2 forskellige tændingslåse, så det burde ikke være det. Men jeg har ikke målt den.



  • #40   4. jun 2014 nej det burde det ik være så..... jeg ville med glæde komme ud og hjælpe dig med at måle den igennem, men ved ik lige hvornår jeg får tid til at komme på de kanter.

  • #41   4. jun 2014 Det er noteret Kim smiley

    Jeg prøver at gå lidt videre med det i morgen. Det kunne måske være i starteren... Den har jeg ikke haft pillet fra...


  • #42   16. jun 2015 Opgav du den?

Kommentér på:
Ingen tænding på Honda CB400f

Annonce