1.899 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Nyt startrelæ? Honda CB500 Nyt startrelæ? Honda CB500

Hej med jer herinde...

Jeg har brug for hjælp.

Jeg har en Honda CB500, som har stået stille i et par år. Sidste år startede den så nemt som ingenting. Det gør den så IKKE mere.

Når jeg sætter den til bilen for at starte den, eftersom batteriet er dødt, så er der fuld gang i den, men den tager ligesom ikke fat og prøver at starte. Jeg har skiftet tændrør og kontrolleret om tændspolen skulle være iret. Det er den ikke.

Jeg læste herinde, om en fyr der havde haft samme problem, og det løste han ved at skifte solenoiden. Men jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke aner hvad en solenoid er. Mit bedste bud vil være startrelæet?

Eftersom der er lyd i dyret, kan man så ikke godt regne med, at tændspolen har det fint?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nyt startrelæ? Honda CB500
  • #1   5. jun 2014 Jeg forstår ikke helt hvad du mener, du skriver: så er der fuld gang i den, men den tager ligesom ikke fat og prøver at starte. Kører starteren rundt? Kører motoren rundt? Eller sker der intet når du prøver at starte?

• #2   5. jun 2014 Og solenoiden sidder inde i starteren. En slags magnetventil som der får starteren til at gå i indgreb med motoren

• #3   5. jun 2014 Ja, jeg forstår godt du ikke forstår det. Men det er fordi det er svært at forklare.

Jeg ved ikke hvordan det lyder når starteren kører rundt. Men det vil være mit bud at den ikke gør. Motoren kører ikke rundt. Den lyder som når man prøver at starte en mc med en aktiv dødemandsknap. Og den er ikke aktiv!:)

• #4   5. jun 2014 Okay fint nok, så er jeg med, så kører starteren rundt men er ikke i indgreb med motoren, så det passer fint overens med ham som skiftede sin solenoid, altså den klump der faktisk sidder ovenpå starteren. Det kan dog også være starteren der bare sidder fast nu du skriver den har stået stille i 2 år, du kan evt prøve og tage en hammer og så give starteren et par klask. Det er ofte brugt på ældre biler som havde samme problem,

• #5   5. jun 2014 Okay ikke det bedste link, prøv denne i stedet : http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/254

• #6   5. jun 2014 Jeg var ude i sidste uge og starte en cb650 og den havde samme problem.
    Mc'en havde stået stille i 1½ år. Løsnede bundskruen i karburator, sugede det gamle benzin af og fyldte nyt benzin på. Fik den startet via startkabler fra anden mc. Prøv nu dette inden du begynder på at gætte og skille mc'en helt ad.

• #7   5. jun 2014 Stefan, der er mindre end 0,01 % MC startere der virker på den måde.

• #8   5. jun 2014 Karsten - det Steffen smiley

Men det er helt korrekt, det er noget vås jeg har skrevet, så se bort fra det.
    Og hvad jeg lige umiddelbart kunne se på nettet så er starteren faktisk bare en fast aksel der bliver magnetiseret når den får en strøm og derved drejer rundt så hvordan den lige går i indgreb med motoren eller om den bare er forbundet konstant må jeg være dig svar skyldig. Så jeg følger lige med.

• #9   5. jun 2014 Hej Leif,

Måske et dumt spørgsmål, men hvordan suger man det sidste ud?

Det vil jeg forsøge mig på i weekenden så.

Jeg har lige filmet det, så i kan høre lyden.

https://www.youtube.com/watch?v=utObllPFIZs

• #11   6. jun 2014 Det er jo ikke bare Steffen, men 80% af dem som svarer på indlæg herinde , som ikke ved en skid om det de svarer på.

• #12   6. jun 2014 Kan i så ikke svare?:-)

• #13   6. jun 2014 Jeg tømte tanken med denne fra Biltema. Kan sikkert også købes hos Harald Nyborg eller T Hansen.

(link fjernet)

• #14   6. jun 2014 Hvad med at tage tanken af, eller bare lade det løbe ud af hanen ?

• #15   6. jun 2014 Jeg har haft tanken helt af og tømme den. Hvad skulle det gøre?

• #16   6. jun 2014 Hans Henrik og Karsten, jeg prøver i det mindste at hjælpe manden med sit problem frem for jer sure gamle nisser som åbenbart synes det er vigtigere at kommenter på mig frem for at hjælpe brugeren som har oprettet dette emne....

Lasse - ud fra din video, så køre din motor fint rundt. Når du står med sådan en fejl er den hurtigste måde at finde ud af om fejlen gemmer sig i benzin delen eller el-delen ved at tage tændrøret ud, sætte tændkablet på og så sætte tændrøret ind mod motorblokken mens du prøver at starte dyret(god ide at holde tændrøret med en tang der har gummi på), gnister tændrøret virker det hele derned til og så skal du koncentrere dig og benzinens vej fra tank og frem til karburatoren.

Brændstof har det med og miste sin antændelighed over tid, og kan derfor være svært for dit tændrør at antænde det.
    Det vigtigste er du får tømt bundkaret i karburatoren da der sagtens kan ligge en masse slam. Så fint du også har fået tømt din tank.

• #17   6. jun 2014 Hej Steffen...

Jeg har forsøgt med at holde et tændrør på blokken, men det kom ikke nogen gnist. Jeg har også prøvet med nogle nye tændrør, i tilfælde af at de andre var for gamle...

Og tak for dine svar indtil videre!:)

• #18   6. jun 2014 Næste stop må så være at tømme bundkaret i karburatoren

• #19   6. jun 2014 Okay, er du helt sikker på du ingen gnist har på dine tændrør? hvis du sidder udenfor i dagslys kan det godt være lidt svært at se gnisten springe.
    Har du ingen gnist er du nødt til at starte der og så gå baglæns.

Nu er jeg ikke bekendt med din motorcykel, men hvilken årgang er det?

• #20   6. jun 2014 Jamen det er det jeg har gjort, og derfor jeg spørger om det mon kan være startrelæet? Den er fra 75..

• #21   6. jun 2014 Starter relæet er til din starter, og den køre jo ganske fint.
    Det der sørger for en gnist til dine tændrør er dine spoler, så dem skal du kontrollere. Der burde kun være 2 ben på dem og så der hvor tændrørskablet sidder på, et af de 2 ben skal du kunne måle 12v når du har tænding på.

• #22   6. jun 2014 Det er ikke startrelæet, da det styrer starteren. Gamle hondaer har svært ved at starte når de har stået i lang tid, det er fordi at karburatorerne tørrer helt ud.
    Du skal være sikker på at den tænder på tændrørene. Anvisning #16. Hvis der ingen gnist er, så tjek dine tændrørsledninger om de er OK, derefter tændspolerne,

• #23   6. jun 2014 Sig mig engang, er der slet ingen der tænker på platiner på sådan en gammel dreng, et af de oplagte emner til manglende gnist.

• #24   6. jun 2014 Kunne det sagtens være, men et skridt ad gangen ikke smiley Og nu er det nemmere lige at måle på spolen først, er der 12v og tændkablet intet fejler så har vi platinerne tilbage.

Kommentér på:
Nyt startrelæ? Honda CB500

Annonce