{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
564 visninger | Oprettet:

Thomas  L
Thomas L
Tilmeldt:
21. apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Defekt elstart på Honda CB 650 {{forumTopicSubject}}

Hej derude,

Jeg har mig en ældre dame - en Honda CB 650, fra 1981, som jeg er rigtig glad for. MEN da jeg har fundet hende frem til den nye sæson, har jeg desværre et problem…. El starteren virker ikke.
Der sker ingenting, når jeg trykker på starteren. Intet klik eller lignede.
Jeg har prøvet med et nyt startrelæ, og det hjalp desværre ikke.
Startknappen er OK - den har jeg målt igennem. Alle sikringer er OK.
Hvis jeg laver en direkte forbindelse mellem (+/-) på startrelæet, så starter den, så det virker altså! - men der er noget galt mellem startrelæet og startknappen. Foruden en defekt på ledningen, hvad kan det så mon være?

Krydser fingre for at der er en skarp teknikmand derude !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Defekt elstart på Honda CB 650
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   17. maj 2022 Defekt på ledningen, er vel oplagt?

    Prøv at trække en ny fra startknappen, til relæet - bare midlertidigt. Hvis det så virker, er det ledningen der er mør.


  • #2   17. maj 2022 Snavsede poler på startknappen? På i det mindste sen80er Hondaer med fast kørelys (i forlygten) er startknappen en dobbeltkontakt, det afbryder lygteforbindelsen, når startknappen trykkes ind. Den skal renses efter nogle (10)års brug smiley

  • Thomas  L
    Thomas L Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #3   18. maj 2022 #2
    Det virker interessant med de snavede poloer. Men mener du på selve startknappen på styrtet? For jeg tænker umiddelbart ikke at jeg kan lykkes med at stille den lille knap ad, uden den bliver beskadet? Måske der er et trick til dette?

    #1
    Hvis jeg skal trække en midlertidig ledning direkte fra startknappen til startrelæet, kan du så fortælle mig hvilke ledninger jeg skal bruge på startrelæet?


  • Thomas  L
    Thomas L Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   18. maj 2022 Opdatering;

    Jeg har igen været igang med at kigge på det - jeg bemærker at lyset til “frigear” ikke virker.
    Jeg har tjekket pæren, og den virker fint. Jeg måler også 12V der, når jeg sætter mit fuke til direkte stel. Der er altså noget galt med stelforbindelse dertil.
    Kan de ting ikke hænge sammen?
    Altså starteren virker ikke, fordi den ikke kan se at den står i frigear? Tænker der måske er sådan en sikring, så man ikke starter den i gear?


  • #5   19. maj 2022 Hm, mener godt, starteren kan aktiveres når gear er indlagt. Det burde fremgå af brugerhåndbogen, hvis den ikke skal kunne det.
    Prøv under alle at studere ledningsdiagrammet. som du sikkert finder i værkstedshåndbogen og/eller en Haynes, Clymer el. lign. tredjeparts servicemanual. Der kan du ogdå finde ledningerne på staryrelæet.
    Staryknappen og dens poler sidder vel også en CB650 i den højre instrumentkonsol, hvor bremsegrebet er gjort fast Det er det, du skal forsøge at adskille for at kunne rense kontakten og dens poler.


  • Thomas  L
    Thomas L Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   20. maj 2022 Problem løst;
    Så lykkes det mig at finde problemet, det var neural swicten, som var blevet så beskidt at den ikke kunne danne stel. Da jeg fik denne renset var problemet fikset.
    Mange tak for de gode inputs ????


  • Bent L
    Bent L Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 3
    #7   25. maj 2022 Snavsede poler og kontakt flader kan bringes til live igen med "kontakt 60" En super god kontakt rens på spray, der kommer ind alle steder. Den kan også rense en startknap uden adskillelse. Den koster mellem 90 - 130 kr.




Kommentér på:
Defekt elstart på Honda CB 650

Annonce