6.524 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Nimbus gnister ikke Nimbus gnister ikke

Jeg har fået min farfars gamle Nimbus fra sidst i 50'erne, den har ikke været startet i 2-3år, og da jeg forsøgte at starte den nu, gnistede den ikke.

Jeg har tjekket platinerne/knikserkontakten, og de ser fine ud, med en platin afstand på 0,7mm.

Hvilke ting kan ellers være skyld i at den ikke starter?

Hvad er den store sorte ting på billedet?
Sidder de tre ledninger i den sorte cirkel rigtigt?
(1. går til batteri.
2. går til "B" på stoplyskontakten
3. går op videre op under tanken.)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nimbus gnister ikke
  • #1   17. jun 2014 dobbelt post

• #2   17. jun 2014 Er 0.7 mm ikke også meget i knikserafstand? På de biler, knallerter og mc'er, jeg har haft, har den stort set altid skulle være omkring 0,4 mm

• #3   17. jun 2014 Den sorte tingest er dit laderelæ. Er der strøm på svinet?. Med tænding på skal der være spænding til din tændspole. Når du har et åbent platin skal der også værefuld spænding på ledningen ned til platinet. Når det lukker lades spolen op.

• #4   17. jun 2014 her en gammel nimbus bog.

der står følgende om manglende tænding,

ingen strøm til tændspole.

tændspolen brændt over

dårlig kontakt mellem tappen for tændspolen og fjederkontakten i fordelerskålen.

snavsede eller forbrændte knikerkontakter

kondensator defekt eller dårlig forbindelse

højspændingskabler defekte eller ikke på plads i tændspolen

defekte tændrør

rotor og tændingsregulater kan ikke dreje sig frit

tænding forkert indstillet.

og 0,7 mm er helt korretk i følge bogen,

• #5   17. jun 2014 #1 beklager, jeg troede den anden post var død, og mit spørgsmål var ikke besvaret.

#2 Ja 0,7 er den rigtige afstand.

#3 Ja batteriet er nyt og lige blevet ladet op i 15 timer, som brugsanvisningen foreskriver. Hvordan tjekker jeg om der er spænding på tændspolen?

#4 Hvordan udmåler jeg de forskellige ting? smiley

• #6   17. jun 2014 Kan jeg evt. lave en forbindelse direkte fra batteriet til tændspolen, og på den måde udelukke resten?

• #7   17. jun 2014 Når jeg sætter batteriet (6 volt) direkte til tændspolen, og måler hvor mange volt der kommer ud, så kommer der 6,4v, Betyder det at tændspolen virker som den skal, eller er min test stillet forkert op?

profilbillede
  • #8   17. jun 2014 Sæt en ledning fra minus på batteri på stel. Sæt derefter en ledning fra plus på batteri på tændspolen. Er der gennemgang fra skruen uden på spolen ind til kullet i midten af tændspolen ?

• #9   17. jun 2014 Søren, når jeg har stillet det op som du siger, mellem hvilke punkter skal jeg så måle? og hvor mange volt skal der komme?

Når du siger gennemgang, er det så rigtigt nok at sætte multimeteret på ohm, altså modstand? så må den jo give udsving hvis den kan få forbindelse tænker jeg?
    Og når jeg måler fra skruen udenpå (der hvor tændspolen får strøm) til kullet, er der ingen forbindelse, men der er fra skruen til den messingpind der går ind i tændingen..

• #10   17. jun 2014 Hvis du sætter batteriet til som jeg siger, så skal tændrørene gniste. Hvis du ikke har gennemgang mellem den udvendige skrue på spolen og kullet i midten af spolen er spolen brandt af. Hvis en nimbus står med tænding på for længe i mens platinerne lukket brænder spolen af. Jeg har set dit billed fra dit andet forum emne og din spole ser jo helt smeltet ud. Det er meningen at hele spolen skal være lufttæt. En ny spole er rimelig dyr, men din gamle kan måske repareres.

• #11   17. jun 2014 Pis og lort, men tak for hjælpen, så ved jeg da hvor problemet ligger..

Hvis man ikke går så meget op i om det er originalt, kan man så få en universal af en slags?

• #12   17. jun 2014 Nej det kan du ikke. Start med og ring til en nimbus forhandler. De er villige til at snakke stort set døgnet rundt. Sig den er brændt over og at den er smeltet. Måske har en af dem en brugt liggende

• #13   17. jun 2014 Nu hvor det er en dyr del, så vil jeg gerne lige sikre mig, at det ikke bare er mig der måler forkert.

Når jeg stiller multimeteret på ohm, og sætter sort på udvenig, og rød på kullet, så skal der være udsving? Som på biledet?

profilbillede
  • #14   17. jun 2014 Undskyld det er mig der skriver forkert. Hvor mange ohms modstand har du når du måler fra skruen udevendigt og så til stel "pinden" indenvendigt?

profilbillede
  • #15   17. jun 2014 Min viser 2 ohm, så er min tændspole måske alligevel ikke i stykker?

• #16   17. jun 2014 Prøv det jeg skrev med strøm direkte på spolen og så tjek om den gnister

• #17   17. jun 2014 Så kom der livstegn! Den gnister når jeg laver den montering du beskrev i #8 smiley

Hvor ligger problemet så? Starterrelæet? dynamoen kan den vel egentlig godt starte uden?

• #18   17. jun 2014 Nu har du vel tjekket at sikringen ikke er sprunget? Startede du den?

• #19   17. jun 2014 Så sprang den sgu i gang smiley

Tak for hjælpen alle sammen!

Lige et par sidste ting.
    Den orange lampe lyser rimelig kraftigt når motoren kører, jeg har hørt noget om at det betyder at den ikke lader ordentligt, og at man skal skynde sig at stoppe motoren, er det mig der husker galt?

Hvad for noget olie skal der på?

• per h j
    per h j Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 4 MC-er: 2 Svar: 11
    #20   17. jun 2014 Det er rigtigt. Tjek kullene i dynamoen og forbindelserne fra samme. Det kan også være laderelæet. Rens kontakt fladerne i laderelæet og forbindelserne uden på. Det kan også være at dynamoen skal polvendes, det er noget med at gi den 6 volt direkte, her må der godt lidt input fra klogere end mig. Dynamoen kan også være sølet til i gammel olie, så kullene svømmer. Eller ankeret er defekt.

• #21   17. jun 2014 Hvad var fejlen?

• #22   17. jun 2014 Jeg fandt ikke rigtig ud af hvad fejlen var, men jeg prøvede at sætte batteriet direkte til tændspolen, og den gnistede fint på den måde, så samlede jeg det almindeligt, hvorefter det virkede.
    Jeg tror det var en fejl i ledningsnettet/samlingerne eller lignende.

Når jeg tager skruerne ud af højre side ved dynamoen, der hvor ledningerne går ind, så kan jeg ikke tage den sorte klods ud, hvor kullet sidder i, er det meningen den skal sidde fast? det gør den nemlig ikke på den anden side smiley

Det med at vende polerne/repolarisering har jeg fundet en engelsk guide til: http://matchlessclueless.com/electrical/lucas/repolarising-lucas-dynamo/

Kommentér på:
Nimbus gnister ikke

Annonce