1.977 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Olielampe lyser - Honda CB400F Olielampe lyser - Honda CB400F

Hej alle sammen.

Som overskriften siger det, så lyser min olielampe. Når MC'en er kold, lyser den ikke. Når den bliver lidt varm, lyser den ved lave omdrejninger, og efter små 5 min. kørsel lyser den konstant.

Hvad kan problemet være?

Håber der er en der kan hjælpe - er desperat for at komme ud og køre det sidste af sommeren også.

Lidt info om mc'en

Honda CB400F fra 1976 som kun har kørt 1400 km siden motor renovering.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Stikkontakt 205 kr.
  • Rengøring 600 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olielampe lyser - Honda CB400F
  • #1   13. aug 2014 Kør på værksted og få målt olie tryk på den, det kan være føleren det kan også være den ikke har tryk nok ( Slidt pumpe )

  • #2   13. aug 2014 og du er sikker på der er nok olie på ?? hc

  • #3   13. aug 2014 Hej begge 2, og tak for svar.

    @Steffen - Det kan være jeg skulle gøre det. Olietrykskontakten/føleren er kun 1 måned gammel, da den gamle blev utæt. Hvis det er pumpen, burde den så ikke lyse hele tiden, og ikke kun når den bliver varm?

    @Hc - Jeg har lige tjekket igen, og jep - oliestanden er perfekt.

    Hilsen Charlie


  • #4   13. aug 2014 når ting bliver varme så udvider de sig, så når pumpen er kold kan den godt være "tæt", men når den så bliver varm udvider den sig, også laver den måske ikke tryk nok.
    Men det kan også være en slidt motor, men få målt olie trykket på den, så ved du om det fejler noget.


  • #5   13. aug 2014 Tak for svar @Morten - Jeg kan høre på jer, at jeg skal have målt det olietryk smiley

  • #6   13. aug 2014 En ting der ikke er blevet nævnt endnu..
    Olien skifter viskositet når den bliver varm, og bliver naturligvis tyndere..
    Hvilken olie kører du på?
    Den skal have 10/40W eller 15/40W.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #7   13. aug 2014 Hæld noget 15w50 delsyntetisk olie på den, så kan den bedre lave olietryk,
    ved godt at de anbefaler 10w40, men det var da den var ny og stram i tolerancerne,


  • #9   13. aug 2014 Hvis du afmonterer pumpen så sørg for at have de 5 oringe ved hånden, da jeg skilte min ad havde den tidligere ejer monteret dem forkert smiley

  • #11   13. aug 2014 I smøresystemet er der indbygget en overtryksventil og den kan evt 'hænge' pga snavs/spåner som har låst den fast.
    Jeg oplevede for mange år siden en mystisk fejl på en næsten ny CX500 - den opførte sig som du beskriver, og trykket var for lavt. Der var ingen fejl at finde, indtil jeg monterede en boremaskine på pumpen og lod den suge olie op af et kar. Jeg så nu at olien som kom ud af pumpen var helt lys og skummende, altså iltet. Sugerøret på pumpen var revnet i en lodning, som tillod luft at komme ind i pumpen på sugesiden. Iltet olie kan komprimeres, derfor det lave tryk.
    Jeg kan huske at jeg faktisk var lidt stolt, da fejlen blev lokaliseret smiley


  • #12   14. aug 2014 Hej alle sammen - og 1000 tak for de mange svar.

    Jeg kan godt se på det hele, at jeg skal i gang med en større fejlsøgning - og takket være jer, har jeg masser af steder at starte smiley

    Jeg starter med, at få det lokale værksted til at måle om der er olietryk.

    Ha en dejlig dag alle sammen smiley


  • #13   15. aug 2014 Vi venter spændt på svar smiley


  • #14   23. aug 2014 Så er jeg her igen - har ikke haft tid til at kigge på cyklen før i dag.

    Da jeg tager er motordæksel af, ser jeg at ledningen til olietrykskontakten, er gnavet lidt i stykker. Jeg skifter derfor ledningen, og nu er der ingenting galt...? Kan det virkelig være rigtigt, at lampen kan reagere sådan på en slidt ledning..? Det virker mærkeligt..


  • #15   23. aug 2014 Kontakten er sådan opbygget at den arbejder på (-) signalet, altså hvis der er gnavet hul og ledningen kommer i kontakt med stel kan det lave ballade, desuden har du nok også spændt den lille skrue til kablet som også godt kan lave lidt problemer..
    Ville stadig lige få målt olietrykket for at være helt sikker smiley


  • #17   23. aug 2014 @Morten Blum - Skruen var spændt godt, og det hullet i ledningen havde ikke stel forbindelse.. Men hva, nu virker det... Men men men, tror lige jeg skal have målt det olietryk efter weekenden smiley bare for at være sikker som du Morten G skriver...

    P.s. Har lige kørt en tur på 10 km, bare for at gøre den godt varm, og ingen blinkende olielampe... smiley


  • #18   23. aug 2014 Hej igen - Så er MC´en oprettet her inde - så tá endelig et kig smiley

Kommentér på:
Olielampe lyser - Honda CB400F

Annonce