{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.637 visninger | Oprettet:

Bo M
Bo M
Tilmeldt:
9. jun 2013
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32

Hvad er et godt batteri ? {{forumTopicSubject}}

Nu er det 3. batteri på ca. 5500 km, der ikke kan holde spændingen. Der går 6-8 mdr. pr. batteri, hvor det ellers virker fint, og så er festen forbi. OK, 1. batteri var vist ikke det bedste, de næste 2 begge gel fra Biltema (11 amp), men små 2000 km pr. batteri er for lidt. Nu har jeg købt en c-tek lader og den kan lade op til 1. start - og ikke mere. Har ikke prøvet punkt 6 på laderen - vedligehold, men den er heller ikke deroppe selv efter 24 timers ladning. Hvad nu - nyt batteri - el. vente ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er et godt batteri ?
  • #1   29. sep 2014 Hej
    Har du tjekket om din cykel lader for voldsomt, det holder batterier ikke rigtig til.


  • #2   29. sep 2014 enig .

    mål lade strøm .

    mvh


  • #3   29. sep 2014 Busa skam dig - lade spændingen !

  • #4   29. sep 2014 ups .


    smiley smiley
    mvh


  • #5   29. sep 2014 Ja ja der er såmænd mange elektrikere der har forsøgt måle strømmen i en stikkontakt direkte med måle pindene og instrumentet i A.


  • #8   29. sep 2014 Tror det er mere simpelt. Lad være med at købe gel batterier. Det kræver at cyklen og din hjemmelader er i stand til at lade ordentligt på batteriet. Hvis det er "gammeldags" ladning, så skal du have et almindeligt blybatteri.
    Kort sagt. Med en lader der ikke er lavet til gel battetier, vil ødelægge / koge batteriet.


  • #9   30. sep 2014 Henrik: Istedet for at lade dine batterier op én gang om måneden i vinterperioden, så burde du sætte en lader til så batteriet står med konstant vedligeholdelse - Det har batteriet meget bedre af end at blive afladt helt eller delvist!

  • Bo M
    Bo M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #11   30. sep 2014 Så fik batteriet over 30 t ladning. Det forunderlige er, at det kun lades op til 13, 5 V, men der er masser af power i det ! Altså rigelig strømstyrke (amp). Måske er det fladt i morgen. Alternatoren lader med 14,2 V - målt på batteri- og ved ensretter. Når lyset tændes falder ladningen til 13,8 V, målt ved over 1100 rpm, hvor det ligger meget stabilt (max. 0,05 v udsving). Spændingen efter ladning og 4 x start falder til 13 volt, men den kan stadig starte. Når lys og tænding er slået til (uden ladning fra motor) falder spændingen helt ned til 12 V, men der er stadig startstrøm !! Så strømstyrken må umiddelbart have mere betydning end spændingen. Har målt efter for krybestrøm, overgange mv. og det hele virker fint og iorden. Kan jeg formode, at alternatoren ikke leverer nok amp, så at batteriet langsom aflades i løbet af de angivne måneder ? Det er en velholdt Virago 250 fra '99 med 35.500 km på bagen, Er den moden til en ny alternator ?
    Tak for jeres svar og kommentarer smiley


  • #12   30. sep 2014 Henrik: Stærkt modargument! Kort sagt, du ved ikke andet end det du selv har oplevet og mener nu at det ikke kan gøres bedre! Helt ok med mig, mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!

  • #14   30. sep 2014 Endnu et modent indlæg! Flot Henrik, jeg kan kun forsøge at forestille mig hvilke enorme mentale ressourcer du må have trukket på, for at skrive de 5 bogstaver! Sov du hellere sent imorgen, du må være udmattet!


  • Bo M
    Bo M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #16   1. okt 2014 Jeg vil så mægle mellem jer to kernegutter smiley Battterier kan have godt af at blive afladte - de må bare ikke være afladte i for lang tid (måneder), da de så tager skade. Primært gældende batterier med bly.. Lithium er en anden sag.

  • Bo M
    Bo M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #17   3. dec 2014 Langt om længe: Gik det så galt, at batteriet var suget så tør for strøm, at den var ved at gå i stå. Måtte slukke lyset for at komme hjem. Målte så stator og ensretter igennem, no problems - andet da jeg satte en stelforbindelse på ensretteren, så gnistrede der fra ledningen (sort) ?!!! Måtte så finde ud af, hvor den kom fra. FRA tyverialarmen, bob, bob. så det viste sig, at der var overgang i alarmen, så der var en spænding på 10 v i stelledningen ! Og det er så de sidste par år blevet stadigt værre. Men på samme ledning var koblet en anden stelforbindelse på (jeg selv) til en beeper, der er koblet til blinkrelæet - og jeg har da godt nok undret mig over dobbelte biblyde og ujævn rytme, men det er jo et billig beeper. Men klart, når den får spænding fra en "stelforbindelse". Tak for svar folkens og som det er nævnt - mål stator - mål ensretter - mål på batteri i tomgang og med rpm. Nb. Statoren kan godt måles uden at den afmonteres !

  • Bo M
    Bo M Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #18   3. dec 2014 Og for at undgå, at folk farer på hinanden i en kamp om batterividen, hermed 2 gode links http://www.baadservice.dk/gode-rad-om-batterier.html http://jysk-akku.dk/batterivalg

  • #19   3. dec 2014 Odyssey batteri...............

Kommentér på:
Hvad er et godt batteri ?

Annonce