{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.945 visninger | Oprettet:

Hvordan undgår jeg flere "bank"? {{forumTopicSubject}}

Hej
Har lige erhvervet en 15 år gammel Aprilia SR Sporter med Malossi-kit. Den kører fremragende ved 60, men gør knuder, når jeg skruer op og kører 80. En irriterende, rytmisk banken fornemmes fra motoren. Samtidig virker det, som om der engang imellem lukkes ned for gassen.
Er der en scooter-doktor med forstand på Malossi til stede?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan undgår jeg flere "bank"?
  • #1   20. okt 2014 Vil gætte på det er blandingen der er fejljusteret

  • #3   20. okt 2014 For lav squis ..... Eller et dødt leje ,,,, Men de er vel tjekket inden montering af malossi kittet

  • #4   20. okt 2014 2-takter


  • #5   20. okt 2014 var jeg dig så ville jeg starte med en grundjustering af karburatoren inkl stille svømmerhøjden

    derefter tjekke hoveddysen (om den går for magert eller for fed)

    hvilken olie bruger du til den der?


  • #6   20. okt 2014 Shell Active 2 T

  • #7   20. okt 2014 er det der ikke bare karburator is - passer med årstiden

  • #9   20. okt 2014 "Samtidig føles det som om at der en gang imellem bliver lukket ned for gassen." Det er jo nok din tænding der er begrænset til et vist antal omdrejninger. Ligger typisk således at du begrænses omkring de 80km/t på sådan en scooter smiley

  • #10   20. okt 2014 Arsukfjorden Det er nu meget få scootere der er lavet sådan og alle er af nyere dato ikke en 15 år gammel

    Dog dur std. tænding ikke til mere som 12K rpm .. Malossi TC unit er vejen frem der


  • #11   20. okt 2014 #10 Paul, Jeg husker min gamle Gilera Stalker havde begrænsning. Så snart jeg ramte lige omkring 80km/t gik den ned til en 76-77 og så op på 80 igen, ned på 76-77 osv osv. Helt klart at den var begrænset. Jeg gad ikke pille ved det, da jeg alligevel snart skulle skifte til MC.

    Eftersom at både Aprilia og Gilera er ejet Piaggio og mange af deres motorer og modeller derfor er stort set ens, så er det ikke utænkeligt at der bruges præcist den samme CDI på en SR50 som på en Stalker smiley
    Min Stalker var fra 2005 mener jeg, men Hiper2 motoren(kører SR50 ikke med dog) er jo endnu ældre, så vidt jeg husker.
    Desuden er det ikke højteknologi med sådan en begrænset CDI. Der er intet mikrochip eller den slags gøgl. Det er med alt sandsynlighed bare et lille kredsløb med et par kondensatorer og en mosfet måske. Kunne sagtens være der for 15 år siden. Kunne sagtens være lavet for 30 år siden smiley


  • #12   21. okt 2014 Arsukfjorden Noget andet der har været galt med den .. Ikke tændingen ..

    Std. tændingen på en Piaggio/Gelira (samme motor) klare over 12K RPM .. std. afdroslet stalker tager 10K RPM .. Lidt mere hvis man er rigtig heldig.. Har man en rigtig god potte på (knæk) så måske 12K RPM

    sports tunet tager de lidt mere som de 12K RPM på std tænding UDEN at sætte ud
    Her topper min gamle Typhoon (samme motor som stalker) med 14300RPM med std. tænding
    http://www.scootergalleri.dk/video/diverse_scooter/15665-tyffe_i_live_

    Skruet i Hiper2 motoren de sidste 14 år så lige den motor er jeg ret godt kendt med

    Haft 45er scooter sat op til bysjov med 15+HK på baghjulet Malossi innerrotor tænding groft portet HPR cyllinder C21 potte .. stor karburator osv.

    Nuværende runner render 102 på GPS stadig med std. tænding dog 70ccm cyllinder .. Dette skulle ikke være muligt hvis det er tændingen der gør at du ikke kan komme over 70 ........


  • #13   21. okt 2014 INGEN aprillia modeller deler motor med piaggio INGEN !!!!!!!!!!!!!!!!

    Nej CDIen fra en SR50 passer ikke på en stalker .. Dog kan den fuskes på ligesom CDIen fra 17 andre modeller

    Cdien fra stalker passer derimod på en RS50 (AM6 motor)

    Samme motor der sidder på alle piaggio og geliera UANSET ÅRGANG .. Dog er der alt efter årgang forskel i gearing (Før 2003 var gearingen 7% lavere) også længden af selve blokken (2 længder)
    En enkelt Derbi køre også med Hiper2 motoren (Derbi GP1?)
    Hiper2 motoren (findes i ny og gl model ses på varioskjoldet) findes så i AC og LC .. Men er samme motor .. En dremel og en halv times job så er en AC lavet til LC


  • #15   21. okt 2014 Hiper motore har aldrig haft en droslet CDI den kan jeg også skrive under på smiley

    Umiddelbart ville jeg tro den er utæt et sted, lyder meget som en revnet studs, eller måske en defekt membran.


Kommentér på:
Hvordan undgår jeg flere "bank"?

Annonce