{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.971 visninger | Oprettet:

Dæmpning af udstødning {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har tænkt mig at lave en udstødning til min Yamaha SZR 660 selv. Jeg har tænkt mig at lave noget i retningen af billedet nedenfor.
Mit spørgsmål er om en sådan type udstødning vil være tilstrækkelig til at dæmpe lyden fra en et benet motorcykel på 660 kubik? Og har det indflydelse om der er 1, 2 eller flere udgangsrør?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæmpning af udstødning
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
    #1   27. okt 2014 Der skal MEGET dæmper volumen til at dæmpe en 1-stamper ordentligt, hvis ikke den skal kvæles af et lille afgangshul.

    Hvis du skal lave noget i den retning, er du nok nødt til at montere en potte under cyklen også...


  • #2   27. okt 2014 jo mere volumen jo mere dæmpning, forudsat hastigheden kommer af gassen (lydbølgerne). Ellers kan det virke lige modsat smiley

    lidt info:
    https://www.youtube.com/watch?v=QZicgz5XAiU

    http://auto.howstuffworks.com/muffler.htm

    Ulden kan du købe hos biltema - tricket er at pakke den tilpas. For hård dæmper den ikke, for blød skyder den hurtigere hul i ulden.


  • #3   27. okt 2014 Ja det har jeg hørt. Hvis der nu er fire afgangsrør, hvori der i hver især er en muffler omgivet med 5-10 mm glasuld?

  • #4   27. okt 2014 Et trick man kan bruge er at tage hastigheden af bølgerne flere gange inde i rørret ved at montere tragte / konuser efter hinanden f.eks på et lige stykke. Dette giver selvfølgelig højere modtryk, men det står jo en frit for at øge diameteren en smule, så burde det gå ca ok op.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
    #5   27. okt 2014 #3 - Det er SLET ikke nok...

  • #6   27. okt 2014 Og imellem tragtene er der så glasuld ikke sandt?
    Men det er korrekt forstået at man med flere afgangsrør får større volumen og mere dæmpning ikke?


  • #7   27. okt 2014 har du overhovedet kigget linkene igennem????

    NEJ ingen uld mellem konuserne - de skal virke som resonans kamre.

    Ulden bruges i potten(erne) og holdes på plads af perforeret rør / net


  • #8   27. okt 2014 Ja jeg har læst det hele, men der står ikke hvorvidt der er uld i potten eller ej, ej heller om flere afgangsrør gør en forskel...
    Okay, men jeg kan jo også risikere at skabe konstruktiv interferens??
    Jeg skal vel kende frekvensen ved motorens høje omdrejninger for at kunne vide om jeg skaber konstruktiv eller destruktiv interferens??


  • #9   27. okt 2014 Tror du skal være mere end almindelig dygtig for at skabe mere konstruktiv end destruktiv interferens :-b Der er langt mere end blot en enkelt frekvens i udstødningsgas. Men du skal / kan selvfølgelig fokusere din opbygnig udfra de omdrejninger du forventer at bruge mest. Modsat de orginale som måske nok har primær fokus netop på det efter lovkravet fastsatte omdrejningsområde.

    Omvendt skal du heller ikke forvente mirakler med et system du bikser sammen hjemme i baghuset. Det er ikke uden grund bil, mc og motorfabrikanterne har hele fabrikker der forsker i udstødningssystemer!

    En potte kan være af kammer eller gennemstrømning / freeflow (med uld) typen eller kan være en kombination af de to.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.859
    #10   27. okt 2014 Og du kan ikke bruge rockwool eller glasuld - det er for porøst.

    Louis.de og biltema har udstødnings uld.


  • #11   27. okt 2014 Okay super, jeg forventer heller ikke noget specielt, synes bare det ville være sjovt. Jeg vil se på det, og måske genoverveje udformningen.
    Tak for svarene smiley


  • #12   27. okt 2014 Medmindre du selv kan svejse, bukke mm og har adganf til billige materialer, vil det helt sikkert være billigere at købe noget færdigt.

  • #13   27. okt 2014 Jeg har alt til rådighed. Jeg skal blot købe noget rustfrit rør. Jeg har en anden race udstødning i forvejen, det er blot for hyggens skyld, og fordi der i mit skoleforløb er indlagt uger til mini-projekter. smiley


Kommentér på:
Dæmpning af udstødning

Annonce